Det går bra nu...

Längesedan jag skrev något sist.
 
Ååååhhhh... det har varit så extremt mycket sista veckorna. Har hunnit ha tre tentor på 1,5 månad.
Två av dem ordinarie tentor och den tredje tyvärr en omtenta från första tentan jag hade.
Men de två tentor jag har haft som har varit ordinarie har verkligen gått som en dans.
Jag kände mig relativt säker på att jag skulle bli godkänd på den första ordinarie tentan som var
på kursen "Antatomi och fysiologi". Kursen var piece of cake... verkligen. Men jag har alltid
älskat anatomi och biologi. Skulle kunna haft biologi hela dagarna i gymnasiet... utan problem ;)
Tycker att människokroppen är väldigt fascinerande och har läst mycket om den och många
olika sjukdomar. Så ja... efter 4-5 dagars pluggande satte jag mig och skrev den tentan. Max
poäng var 93,5 poäng. Jag gick i mål med 75,5 poäng. 75 poäng var VG, så jag var riktigt riktigt
glad. Kändes så otroligt skönt... lite som revansch, då första tentan på en kurs som heter
vårdandet grunder hade gått åt skogen.
 
Grejen med vårdandet grunder är att jag vet hur man skall vårda... jag vet hur viktigt det är med
patientens intergritet, vilja och värdighet. För mig har det varit en självklarhet att vårda på det sättet
under de åren jag har tagit hand om gamla människor inom mitt jobb som vårdbiträde. Men här
ska man in på massa teorier om vård och gräva, som för dagens sjukvård känns orelevant. Men men
bara bita i det sura äpplet. Har skrivit om tentan och väntar på svar på omtentan.
 
Idag fick jag tillbaka svaret på Mikrobiologi och vårdhygiententan :) Jag hade pluggat 1,5-2 dagar
inför den. Pluggade fram till 3.47 den morgonen jag skulle skriva tentan. Så med 2 timmar sömn,
satte jag mig i tentasalen klockan 8.10 och väntade på att tentan skulle börja. Jag kände lite
av en inre stress på grund av att jag kände att jag egentligen borde ha kunnat plugga med och
jag visste att skulle jag bli underkänd så var det på grund av dålig disciplin. För jag kunde en del
och genom att vi fått instuderingsfrågor, så skulle inte tentan vara några problem om man gjort
dem och övat på dem. Jag han göra dem till då klockan 3.47. Det var därför jag var vaken så
länge... för att hinna igenom dem. Då hade jag ändå läst och skrivit svaret en gång. Det brukar
jag kunna lära mig ganska mycket på. Och skulle det bli en omtenta skulle det underlätta
mitt pluggande inför den. Tentan kändes okej, men jag började redan direkt på kvällen samma dag
jag hade haft tentan, att hitta massa fel... så jag tänkte... ja jag är säkert godkänd på de flesta
delarna på tentan, men det kommer säkerligen vara någon del som jag saknar ett poäng eller
något. Bara för att det ska jävlas. Men idag, mindre än en vecka efter tentan, så hade resultatet
redan kommit in. Tro det eller ej, men det stod ett VG på¨min profil på studentportalen. Så
nu lämnar jag den kursen till ända med ett VG i slutbetyg. Det känns väldigt skönt måste
jag erkänna :)
 
Men kursen som jag har börjat nu; Metodteori, är helt jävla värdelös för att tala klarspråk.
Haft chattkontakt med några i samma klass som mig idag och flera undrar varför vi ens ska
gå på föreläsningarna när de ändå är så fruktansvärt dryga. Det är ärligt talat ingen som
förstår vad föreläsarna pratar om. Det är undermålig undervisning tycker jag. Det var likadant
på vårdandets grunder. Vi kallar dessa dryga teoikurser som är helt abstrakta för flumkurser.
Så vi får väl se vad som händer och sker här med denna kursen. Ingen rolig kurs är det i
alla fall. Ser fram emot den efter metodteori, som är ännu en biologikurs ;) haha.

Under helgen som var hade jag sällskap av min barndomsvän Ulla. Vi umgicks. Första
gången hon var hos mig i Västerås och hälsade på. På fredagkvällen tog vid det relativt lugnt.
Lördagen inleddes med en heldag på Erikslund, där vi kikade i massa olika affären... bl a gick
vi runt i över en timme på IKEA och kollade på förvaringsmöjligheter till min lilla lilla etta på
29kvm och hittade en del. Sen drömde vi oss bort i köksavdelningen. Både Ulla och jag gillar
att laga mat och baka etc. Vi sa både tvä; när vi blir äldre ska vi ha ett ordentligt fint kök att
vistas i. Lördagkvällen blev med Rosévin, cider och öl innan vi lämnade lägenheten för en utekväll,
som slutade efter 1,5-2 timmar. Vi kollade runt på lite nattklubbar... men de flesta verkade det
nästintill dött på. Sedan tänkte vi; Pitchers är alltid bra... Vad fel vi hade. Pitcher i Uppsala
är underbart. Men Västerås är undermålig. Och inte var de billiga heller. En 4:a drink kostade
99 kronor :S Man får betala runt 70 för samma storlek någonannanstans. Smirnoff Ice som
kostar 20 kronor på systembolaget tog de 70(!) kronor för. Helst sjukt alltså. SÅ vi drog hem.
Jag drog i mig ett stort glas vatten med resorb i. Det kändes helt okej... fram till mitten av
söndagen då jag följde Ulla till bussen för hennes hemfärd. FIck sådan dunkande huvudvärk
av att anstränga mig. Hemskt. Men hur som hade jag bestämt mig för att ta bussen ner
till city för att kika in på KappAhl och se om de hade de kläder jag sett ute på Erikslund.
Det hade dem inte. Men jag lämnade affären med 2 jeans för 100 kronor styck. De var
på rea och snygga dessutom. Sedan blev det ett bh-set. Mitt ALLRA FÖRSTA :D Redan
invigt och det är jättesnygg glad färg på det :) BH-setet var omtyckt av en annan person
med, men som gärna tyckte att jag skulle ta av mig det. Haha. Vissa personer man har
i sitt liv är väldigt mysiga och bra :)
 
Nä nu är det dags att sova här. Sista veckorna har jag på grund av tenta, jobb och massa
roliga saker, sett till att min stackars välbehövliga sömn blivit lidande. Så nu när jag
fått sova ordentligt ett par nätter och varit lite ledig, så känner jag mig ganska pigg.
Var ett tag sedan. I förmiddags hade jag till och med överskottsenergi och det var absolut
inte igår som jag kände den känslan senast. Så nu ska vi inte rucka sönder den sömnrutinen.

Godnatt.





Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0