Vems är pojken?!

Turbulensen kring "pojken som blev kvarlämnad på Storvetacupen
av sin far" har fortsatt även idag. Händelsen har uppmärksammats
väldigt stort i media. Jag skrev i förrgår om händelsen, något som intresserat
många och skjutit besökssiffrorna i höjden. Jag skrev då om att jag såg att
en polisanmälan och en anmälan till soc borde göras. Sagt och gjort.
Polisen blev under gårdagen totalt nedringd av människor som anmälde
händelsen. Men på grund av felaktiga uppgifter som förekommit i samband
med händelsen, bland annat att pojken och pappan skulle vara från Stockholms-
förorten Åkersberga, så har det försvårat saker. Åkersberga har förekommit
i en helt annan händelse under cupen. Det är olyckligt en innebandybloggaren
Peter Bohlin
kopplat pojken till Åkersberga... dock på grund av att han själv fått
felaktiga uppgifter från sin vän Conny Eriksson som hittade pojken i lördags
eftermiddag. Normalt att en person litar på sin vän... I know the guy.

Rättelser har publicerats och fallet med pojken har hunnit svänga många gånger
under den två sista dagarna. Igår morse meddelade Uppsalapolisen att man inte tänkte
ta upp fallet... Bara några timmar senare gick polisen i Uppsala ut med ett nytt
meddelande där man berättade att man skulle låta en åklagare titta på fallet, då det
framkommit nya uppgifter. Det som jag tycker är mest förbryllande hittills är
att ingen verkar känna sig vid pojken och inte heller vet vem han är... ingen klubb
och inte heller någon som med säkerhet är förälder till pojken, har hört av sig
till polisen. Det tycker jag är det som är mest anmärkningsvärt hittills. Hur kan
ingen veta pojkens identitet? Och varför vill ingen klubb kännas vid honom? Det
går att spekulera mycket kring dessa två frågor, bland annat dyker tanken om
att klubben kanske inte vill förknippas med något dåligt, upp i huvudet. För
indirekt har lagets ledare lite ansvar i en sådan här sak. I alla fall skulle vilken
vuxen som helst med lite civilkurage och något innanför pannbenet se till att
alla sina spelare i en P10-lag kom hem. Till och med min egen tränare i D4
Uppland, frågar i omklädningsrummet efter match, om alla har skjuts hem.
Vad hände klubben? Blev det lite obekvämt bara för att ni nu får negativ
publicitet i form av att en av era spelare har en idiot till far?

I och med att flera uppgiften kommit fram, har det också uppdagats att det
förekommit en annan incident under cupen. Dock inte alls samma som den
här med pojken som blev kvarlämnad. Det var en kille som hade agerat dåligt
och därmed lämnade matchen i förtid strax innan slutsignal. Något som fått
domare att prata lite om föräldrars agerande på sidan om planen i samband
med match. Cupens domaransvariga; Peter Hagelin, menar på att barnen
tar efter föräldrarna och hur de agerar under matcherna:
"Barnen tar efter... så om pappa eller mamma skriker på domaren eller på
en motspelare. Då blir lätt att barnen gör detsamma. Det blir en väldigt
negativ kedja som inte är bra. Vi skulle behöva göra någonting åt det.
"

Hagelin tog igår upp att det kanske skulle vara bra med en utbildning, att
det kanske skulle kunna hjälpa. Vad jag vet är det obligatoriskt att idag gå
en BUL-kurs om man ska träna ungdomslag inom innebandy i Uppland
(dock inte 100% säker). Det som förvånar mig är att man inte lär sig där
just om sådan här saker. En annan sak som förvånar mig är att de som
tränar inte själva kan ha så mycket civilkurage att de försöker att påverka
"Dåliga föräldrars" beteende under matcher.

Vissa domare är mer mottagliga än andra. Men att bli kallad en massa saker,
är absolut inget som jag tycker att någon domare ska tolerera. Jag såg en
match mellan FBC Uppsala och Granlo i Allsvenskan förra säsongen.
Där var det flera av de tillresta Granlosupportrarna som använde sig av ett
inte allt för vårdat språk. Det vara både det ena och det andra som sades
mot domare och spelare; bland annat hora. Domarnas reaktion var lika med
noll, vilket förvånade mig. En annan skulle ju tycka att det där var en
otrevlig situation och blåsa av matchen och säga åt den klubb vars supporter
det var, att be människan lämna arenan. Vi har rätt att som domare göra
det om vi upplever en hotfull situation. Nu var dessa människor i matchen
vuxna personer. Men det är ju dem som är de ungas förebilder... hur ska
då framtida innebandyspelare bli om de har föräldrar som beter sig på det
där sätter? Jag bara undrar.


Jag tycker det är väldigt tråkigt att det blivit så mycket tjafs inom ungdoms-
idrotten, med föräldrar som agerar dåligt och för över sitt beteende på sina
idrottande barn, och med sådana här incidenter som den här med pojken
som blev kvarlämnad i Uppsala. För tro mig, jag tror inte det är sista gången
det händer, även om jag innerligt hoppas det. Den som inte står upp för den
här pojken är ett jävla svek, en dålig människa, som själv borde dömas för
delaktighet i pappans beteende. Jag hoppas att det blir en lösning på den
här incidenten och att det blir för pojkens bästa.



For love of the game...
Jenny






Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0