Hello Uppsala, I'm home... missed me?

Åh herregud säger jag bara. Göteborgresan skulle bara bli hundutställning. Istället
blev det bra mycket mer :) Det har hunnit gå en vecka sedan jag kom hem. Meningen
var att detta inlägg skulle ha skrivits direkt efter att jag kommit hem. Men jag har inte
orkat eller haft tid eller inspiration alls. Ska försöka mig på det nu i alla fall.

Inför resan såg jag att resan till Göteborg skulle bli ett sätt att koppla av, ta det lugnt
när jag inte var på hundutställningen på Svenska Mässan. Men för att vara ärlig så
har varken jag eller Ulla varit mycket i stillhet någongång under resan. Så jag var
nästan tröttare efter resan än innan :) Speciellt eftersom vi inte gått löst i Göteborg
tidigare någongång. Jag har varit i Göteborg en gång förrut, i Nordstan, men hade
en guide med mig då vilket gjorde att jag inte behövde komma ihåg någonting av
gator m.m. Enda jag visste var att Nordstan låg i anslutning till stationen...

Så det blev GPS på för att hitta till den gatan där hotellet låg; ca 2-3 km bort. Men
med en idiotisk packning och en galen hund, tog den där promenaden nästan en
timme. Haha. Men hotellets placering i sig annars; 800 meter från Liseberg, Svenska
Mässan (där utställningen hölls) och Scandinavium var absolut inget att klaga på :)

Jaha, så vad hittar man på i Göteborg? Det absolut första jag gjorde var att lägga mig
och sova en timme ;) Visst är jag social. Nej då, men Ulla bloggade, satt på facebook
och kollade tv. Jag var så trött då jag sovit 3 timmar natten till onsdagen då vi åkte.
Och resan dit kombinerat med "oroligheten" för hur Fanny skulle agera på tåget,
tog knäcken på mig :D Ulla sa innan jag somna; "ÄR DU INTE VAKEN HALV FEM
SÅ VÄCKER JAG DIG!! Jag vaknade sisådär kvart över fyra till en röst:
"Jasså du är vaken nu..." Vi tog en promenad med Fanny innan vi begav oss ut för att
hitta någonstans att käka. Valet föll på Pizzeria La Sultana, som visade sig ha världens
mest trevliga och snälla ägare. Skittrevlig kille :) Ulla hade lite ögongodis att kolla
på där. Han var duktig på att baka pizza. Läste någonstans här efteråt på internet
att vissa säger att det är Göteborgs bästa pizzor. Vet inte om det stämmer, då jag
endast ätit pizza där i Göteborg. Men goda var det. Det blev ganska tidig sänggång.
Jag tror jag somnade runt halv elva. Sedan var jag uppe runt sju-halvåttatiden
på torsdagsmorgonen för att hinna rasta fanny och äta frukost innan utställningen.
Sagt och gjort. Vi var nere på utställningen klockan kvart över nio ungefär.
Jag vet inte vad jag ska säga om första dagen. Jag tror allt nytt och tågresan satt
kvar hos Fanny. För hon studsa i ringen och domaren var inte alls förtjust i henne.
Men den domaren va lite skum också, pratade knappt med deltagarna och verkade
allmänt snoffsig. Riktigt dålig beteende enligt mig. Han gav i alla fall Fanny VG;
En slät 1:a vilket i och för sig är ganska bra. Men ett excellent är ju en 1:a med
bravur och det är ju det man strävar efter i varje utställning. Men på grund av
att endast 2 fick Excellent (är det inte 4 som får excellent, så får de bästa VG-
ekipagen vara med i konkurrensen så att det blir fyra hundar som tävlar i den).
Vi blev placerade 3:a i konkurrensen, dock först av alla VG-hundar. Kritiken
var extremt kortfattad och icke utförlig och löd följande:
"Stor, kraftig tik. Mycket trång bak. Aningen för långt nosparti. Välutvecklad
kropp i längsta laget. Fin päls. Trevligt temperament
"

Efter utställningen drog vi till hotellet och tog det lugnt. Jag hade sms-kontakt med
en bekant, som jag lärt "känna" via att jag läst en blogg och varit vän med på facebook
i ca 1 ½ år, då denna var i Göteborg samtidigt som mig och egentligen har Göteborg
som sin hemvist, även om personen nu bor i Stockholm. Känns lite skumt att båda ska
åka 50-60 mil (4 timmars resa för att träffas första gången, när man i vanliga fall
bor med kollektivt 1 timme och 10-20 minuter ifrån varandra). Denna personen har
känningar inom innebandyn och på torsdagseftermiddagen får jag ett sms:
"Ska du och din kompis till Scandinavium ikväll och se matchen?"
Gissa om jag stod som ett frågetecken... vadå för match liksom? Helt otroligt att jag
missat en sådan grej. Tydligen så var det dels invigning för Gothia Cup 2012 där på
torsdagskvällen i Scandinavium... men det var även en SSL-match mellan Pixbo
och Linköping, då man skulle slå publikrekord i Svensk innebandy i publikantal.
Fick som svar när jag stod som ett frågetecken: "Jag kanske kan fixa biljetter till dig
och din kompis." Och det lyckades människan med. Så fick bevittna Gothia Cup-
invigningen och SSL-match på samma gång... i Scandinavium. Har aldrig varit
i Scandinavium tidigare. Coolt säger jag bara. Var en upplevelse att få besöka
Scandinavium och bevittna invigningen av Gothia. Där ligger ni faktiskt i lä
Stovretacupen. Vi var borta från hotellet i cirka 4,5 timme. Jag trodde Fanny skulle
ha gått lös på hotellrummet... men inte; hon hade sovit och skött sig hela tiden.
Efter en kvällspromenad, var det dags för sängen.

Klockan ringde vid 06.30-06.45. På Fredagen gick finska lapphundarna först i ringen,
d v s redan klockan 09. Vi kom till utställningen ca 09.10. Då hade det redan börjat
åt åter ingen blev mina vänner; Annelie och Fredriks finska juniorhane 1:a i junior-
klassen på hansidan och fick Excellent i bedömning. En riktigt snygg hane är han,
som är väldigt lovande. Vi gick in i ringen runt klockan 10 på förmiddagen. Jag kan
lova er, det är första gången på väldigt väldigt länge som Fanny inte går det minsta
bra i ringen, varpå domaren sa att hon behövde mera ringvana (han har inte sett
henne gå som hon brukar, för då hade han inte yttrat det. hehe). Hon gick i alla fall
med nosen i golvet hela tiden och sniffade (troligen hade det gått en annan löptik
i ringen dan innan, som inte Fanny var tvungen att lukta på).  Så hon ville inte alls
vara med under fredagen. Dessutom var det någon som gått och tappat massa gott
godis framme vid domarpodiet; sabotage eller ej? Det låter jag var osagt, men
tankarna finns ju, för det var en ganska stor bit som är svårt att missa att man tappar.
Men vi fick ändå VG och hennes kritik är bara bra. Vet inte om jag någonsin fått den
kritiken tidigare (fick faktiskt sämre när vi fick Excellent på första juniorutställningen
och blev placerad 2:a). Kritiken var följande:
"Mycket god typ, ännu i stark utveckling. Ganska bra huvud, korrekt bett.
Något knappa vinklar. Ganska bra rörelser, men behöver bli mer precis
både fram och bak. Päls med bra struktur på gång. Vänligt temprament,
men behöver mera ringvana...
"

Efter utställningen den andra dagen så stod jag och Fanny i Svenska Lapphundsklubbens
rasmonter. Det var första gången jag någonsin gjorde en sådan sak... men jag måste
erkänna att det var extremt kul. Jag var dessutom väldigt förvånad att det var så många
som var intresserade av raserna. Jag har alltid fått känslan av att rasen är väldigt liten
och att det inte är så många som är intresserade av raserna. Men gud vad jag hade fel.
Jag vet inte hur mycket jag pratade om raserna. Så himla kul liksom :) Jag är en väldigt
socialmänniska. Men med tiden har jag även börjat tycka att det vara väldigt skönt att
vara ensam. Men jag kan lova er, jag kan prata mycket... extremt mycket. Fråga killen
jag hade en halvförhållande med i nästan tre år. I början när vi träffades så lade han
ofta handen över munnen på mig och sa på ett gulligt sätt: "Kan du aldrig vara tyst
eller måste du prata hela tiden...?" Åh saknar den tiden. Ibland undrar jag varför du
inte kunde förstå att vi hade blivit lyckliga ihop. Ibland undrar jag om du gjorde allt
för att inte tycka om mig... du var rädd och visste att andra skulle ha synpunkter och
kunde inte ta det... Förhoppningvis inser du det inom en snar framtid.

När jag var klar i rasmontern rörde jag och Ulla mig upp mot hotellet. På vägen dit,
stannade vi och köpte 12-bitas Sushi. Jag åt 6 stycker. När jag kom till hotellet var
jag inte ett dugg sugen på sushi längre. Så Ulla fick äta upp det senare på kvällen.
Efter att vi käkat tog vi det lugnt, innan vi drog till Universeum där vi spenderade
omkring 2-3 timmar. Det var diverse saker med akvarium, regnskog m.m som var
rätt kul att se. Bland annat beskåda vi en haj som hette Herman. Det var en guide
som pratade om honom och hans tänder :P

Efter detta gick vi på lite upptäcksfärd. En viss person påstod att det låg kinarestauranger
på en väg som hetter södra vägen. Jag och Ulla va sugna på att käka buffé lite senare. Men
nä, där fanns inte ens enda bra kinarestaurang. Jag såg många thairestauranger av olika
slag. Men ingen hade buffé(?). Vi skulle eventuellt käka middag tillsammans med den här
personen som gav oss fribiljetter. Men på grund av en del missförstånd, blev jag skittjurig
på personen och bad om ärlighet... haha. Löste sig i alla fall senare. Men klockan 22.00
på fredagen den 6 januari, gled vi iväg ner i Göteborgs stadskärna för att hitta krubb.
Vi letade och letade... slutade med att vi hamnade på McDonalds på Avenyn (vilket vi
inte visste då, utan fick veta av min vän senare). När vi käkat sa Ulla: "Men fan vi går
en annan väg tillbaka och ser oss om lite..." Efter en stund ser jag en staty:
"Men vafan är inte det där poseidon?..."
"Nä... den jäveln har väl en gaffel..."
Då är vi uppe vid Göteborgs konstmuseum. Men varken Ulla och jag är ju hemma i
Göteborg eller har läst något om staden. Så ingen av oss visste var vi var, eller var
den där Poseidon stod. Det visade sig i alla fall att vi var på Avenyn och kom fram vid
Götaplatsen där vi svängde neråt mot Södra vägen igen. Vi kom tillbaka till hotellet
runt 23-23.30. Väl tillbaka på hotellrummet började jag att packa inför morgondagen
och det var skönt att ha det mesta gjort till morgonen efter.

Klockan kvart över nio på lördag morgon gick vi ner för att äta våran sista hotellfrukost.
Mums. Efter det låg vi på hotellrummet till klockan 11.45-11.50. Vi var tvungna att
checka ut klockan 12.00.  Vi valde bussen på väg tillbaka till stationen, eftersom ingen
av oss ens orkade tänka tanken på att vi skulle släpa på massa packning en gång till.
Det räckte med den biten vi släpade packningen till hotellet. Väl på väg till bussen
får jag ett samtal från den här bekanta som inte är allt för glad på mig för mitt sms
där jag tycker det är dåligt beteende att inte höra av sig när man sagt det (det var
dagen efter vi skulle ha hörts), att jag kan förstå om det varit mycket och det inte
finns tid... men att jag vill ha ärlighet när det gäller saker och ting; att jag kan ta
att personen inte vill något m.m. Slutade i alla fall med att vi insåg att vi missförstått
varandra. Haha. Sedan träffade jag på människan i cirka en kvart nere vid Nordstan
och pratade. Sedan drog Ulla och jag till stationen, där vi käkade hamburgare från
O'Learys... 145 kronor för en hamburgare... men god var den.

Klockan 14.42 påbörjade vi hemresan med tåg. Fanny var extremt lugn på tåget;
både dit och hem. Och hon klarade av att vara själv under fyra timmar, två gånger
på hotellrummet. Stolt över henne som börjar bli så stor. Hon var glad över att komma
hem igen. Det var jag med... Borta bra, men hemma bäst. Skönt med egen säng igen.
Hotellsängarna var helt okej, lite för mjuka för min smak, vilket gjorde att jag sjönk ner
lite för mycket i dem och därför hade lite ryggkänning under tiden i Göteborg. Och
galna Upplänningar som vi är, sov vi med fönstret öppet alla nätter utom den sista
(det vill säga två av tre nätter). Och den andra natten när vi sov med fönstret öppet
slog det om och var väl en 4-5 minusgrader när vi vaknade. Men inga problem.
Var bara skönt med frisk luft.

Jag är lite galen, jag har knappt slagit på elementet här hemma i vinter heller... Slog
på det häromkvällen då det var snöstorm. Bor nämligen i hus som är byggt 1926 och
därav inte totaltätat. Så blåste lite genom fönstret häromkvällen. Så min nästa
investering till rummet blir nog faktiskt tätningslister till fönstret. Det behövs, för ingen
höjdare att det drar från fönstren när det är snöstorm, det händer faktiskt ibland att
det lyckas tränga igenom lite snö med som blåser in på rummet. Haha...

Nä, jag hoppas ni har trevligt när ni läser om resan till Göteborg. Imorgon måndag, ska
jag lägga in lite bilder från resan med :) Så återkom då :)


XOXO Jenny has left the building. To be continue...





Kommentarer
Postat av: Amanda Rosende

sv: Tack så hemskt mycket! :) Kul att höra!



Kram

2012-01-17 @ 13:37:21
URL: http://amandarosende.blogg.se/
Postat av: Maja K

Hej! Kul å läsa om din resa. Verkar som att du & din kompis har haft det kul! :P Tänkte bara höra när kommer bilderna som du skrev om? ;) Vore lite kul å se...

2012-01-18 @ 20:28:39
Postat av: Jenny

--> Maja jag ska försöka lägga ut dem innan helgen. Är inne i en period just nu i mitt liv då jag lider av extrem trötthet. så har inte orkat... men som sagt va, förhoppningsvis innan helgen :)

2012-01-19 @ 00:37:31
URL: http://jennyam.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0