Du är och förblir alltid levande för mig Stefan Liv

Ondag den 7 september 2011 är ett datum som alltid kommer att finnas inskrivet
den svenska idrottshistorieböckerna på ett tragiskt sätt. Det var nämligen då som
ishockeymålvakten Stefan Liv omkom i en svår flygkrasch i Ryssland, tillsammans
med alla sina lagkamrater i Lokomotiv Jaroslavl.


Fyra månader har hunnit passera... egentligen en ganska kort tid. Men ibland är det
som att tiden stått stilla. Som den idrottsfantast man är, och med det goda hjärtat
och den vänliga själ som Stefan Liv hade, var det svårt att inte älska honom som
idrottspersonlighet. En liten kille, med ett extremt stort hjärta. Är man trogen ett
lag, gillar man inte ett annat lags spelare. Men Stefan Liv var så speciell på det
sättet, trots att han hade kunnat sätta spiken i kistan för många motståndarlag,
märktes det tydligt efter hans död att hans personlighet gjorde att hela Sveriges
hockeyälskare tagit honom till sig med öppna armar. En otrolig karriär och
livresa (som startade på ett barnhem i Gdansk, Polen och gick via uppväxt i
Norrahammar, vidare i den blåa HV71-tröjan, till nordamerika och hem, till OS och
VM, hem med guld från de båda mästerskapen, till ryssland och Novosibirsk och
vidare till Jaroslavl där allting tragiskt fick ett slut).


När Liv idag hyllades på idrottsgalan var det som att spola tillbaka tiden till den
7 september igen. Jag är inte den som gråter överdrivet mycket när det gäller
kända människor som dör... Men när det gäller Stefan Liv, så har jag alltid gillat
killen... ända sedan jag var 11-12 år. Det spelade ingen roll för mig som djurgårdare
att han hade fyra tecken på bröstet som vittnade om en annan klubbtillhörighet än
Djurgården. För mig var han en stor målvakt, med en otrolig personlighet och en
väldigt ödmjuk människa. Jag tänker inte på Stefan varje dag. Men när det varit
hockeyturneringar för Tre Kronor under hösten 2011, har det varit något som fattats
enligt mig. Hålrummet efter Stefan Liv inom svensk hockey har visat sig vara större
än jag tror någon kunde föreställa sig att det skulle bli. Jag ansåg i alla fall att han
ohotad 1:a i Sverige i Henrik Lundqvist frånvaro (En annan målvakt med en otrolig
personlighet och som jag tagit emot med öppna armar).


Videon från idrottsgalan där Miskovsky sjunger och 2011 års bortgångna
idrottare m.m hylllas; Bland annat Stefan Liv.

När videon med Stefans karriär började fladdra förbi på den stora skärmen bakom
Lisa Miskovsky som sjöng Stingklassikern "Fields of gold" var det som att vara
tillbaka på den 7 september. Jag grät som fan den 7 september med... och jag har
gråtit floder ikväll över Stefan Liv. Löjligt kan tyckas i mångas ögon. Men jag är en
känslomänniska och det är en sådan förlust även för oss idrottsfantaster att en sådan
stor idrottspersonlighet som Stefan Liv var, som gett oss så mycket glädje och skratt,
bara rycks bort alldeles för tidigt.
2011 har tagit många stora idrottspersonligheter ifrån oss. Jag säger alltid på jobbet
när någon av de man gått till avlider; "Det är ödet och det är livets gång".
I Livs fall var det bara ödet.

Stefan Liv, du är och kommer föralltid vara älskad och saknad.
Vila i frid du svenska idrottshjälte!



Livs tröja hissas upp i taket i Kinnarps arena den  januari 2012. Tröja nummer 1 är
nu pensionerad och ingen kommer någonsin mer att spela i HV71's tröja nummer 1
.




XOXO Vila i frid Stefan liv!





Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0