Fredag den 13... Don't stop believing

Ledig dag och Fredag den 13. Peppar peppar ta i trä, så brukar jag aldrig råka ut för några
otursamma grejer på fredag den 13:e. Jag är pingst- och söndagsbarn; född på en söndag
som råkade vara pingstdagen för snart 22 år sedan. Gud kanske skyddar mig? Han kanske
tycker jag är sådant exemplariskt exemplar av mänskligheten... Who knows....
Nä då, jag är varken religiös, troende eller tror att det finns någon gud. Något finns det
säkert, men vad det är, det vet jag inte... ödet? Tillfälligheter? Jag tror vi aldrig får svar på
det. Det enda jag vet är att man inte helt och hållet ska hoppas på att under kan ske.


Jag borde egentligen ha varit på gymmet nu vid den här tiden istället för att sitta vid datorn
och blogga. Tyvärr så har jag någon förkylning ligger i kroppen som inte vill bryta ut. Den
gör mig så extremt trött, så fick hoppa gymmet idag. Men eftersom jag är ledig 4 av 7 dagar
nästa vecka ska jag klämma in lite gymträning. Satsar på 2 pass i alla fall, eventuellt tre om
det hinns med. Jag måste ju hinna leva lite utanför jobbet med. Men det brukar inte vara
någon fara att få allting att gå ihop. Gymmet tar ju ofta bara 1,5 timme, eller ja 2 med dusch
m.m om jag duschar där. Kör ju ofta löpband nu, men ska lägga om så att jag kör det efter
styrketräningen. Det var min PT's tips när jag hade honom för 2 veckor sedan. När jag sa att
jag sprungit 30 min på löpbandet med intervaller sista 12 minuterna, kollade han lite dumt
på mig kan jag lova. Haha.

Jag har tre dagars jobb framför mig nu; lördag, söndag och måndag. Men jag gillar det. Jag
trivs faktiskt på mitt jobb för det mesta. Igår hade jag bara bra gummor; alla sådana där som
man vill stoppa under armen och ta med sig hem :) Det var en som frågade igår om jag haft
det jobbigt och jag sa bara att det är ju tyvärr sådana som gnäller. Då säger hon till mig:
"Jag hoppas att jag inte är sådan eller blir sådan..." Jag svarade henne: "Nä du, det kommer
du sannerligen inte bli. Du är en sådana där gumma, som man tycker om så mycket att man
skulle kunna stoppa henne under armen och ta med henne hem.
" Då skrattade hon :)
Haha sen igår var jag hos en som alltid frågar mig om jag träffat någon ny kille efter den
senaste. Haha visa henne bilden på han som jag pratar med just nu (även om jag inte vet
vad som händer i framtiden med honom och så, bättre att ta det lugnt och ta det som det
kommer). Hennes reaktion: "Ja men det där var ju en riktig snygging ju..." Haha jag älskar
denna gumma. Hon tyckte jag skulle stanna kvar hos henne hela dagen och umgås med
henne. Det är bra betyg när en brukare tycker det om en :)

Idag ska jag försöka ta det lugnt bara. Se fram emot eftermiddagen. Ska åka över till min
tiks uppfödare Mona Fagerbrink och träffa henne och sedan träffa på Fannys halvsyskon.
De blir sju veckor idag. Och sedan ska jag träffa på hennes 3 andra valpar som blir sju
veckor på söndag. Jag är så exalterad. Älskar små baffsingar :) Fanny ska få följa med
idag med. Hon är i slutet på sitt löp om det inte är över redan. Så nu borde det gå ganska
bra. Vårstädade både henne och hennes biabädd igår :) Nädå, men då tikar löper så får
de blod som tyvärr fastnar i pälsen och man vet ju hur mänskligt mensblod luktar om det
kommer i kontakt med luften. Det är likadant på en tik kan jag säga. Igår så var hon så
glad när jag kom hem från jobbet. Så när mamma hämtade mig vid bussen och jag klev
in i bilen fick jag en 17-18kg lapphundstik som till varje pris, skulle upp i mitt knä och sitta
där på hemresan på 2-3 km. Jag brukar alltid gosa lite med mitt ansikte i hennes päls
när hon gör så. Hon satte sig med huvudet framåt så blev ju att gosa med pälsen på
bakre delen av hennes rygg. Och det brukar inte vara några problem. Men igår fick
jag kväljningar för att det luktade så illa efter löpet. Så fick ta och tvätta henne. Hennes
biabädd var dessutom full med lera m.m, plus en del blodfläckar. Jag kände häromkvällen
när jag satt i den då jag borstade henne, att det luktade även om den. Så igår tog jag
den och kladdade in ajaxlösning med en svamp, sedan sköljde jag av den, så den luktar
gott nu och är rengjord :)




Var faktiskt ut med skrutt klockan 5.45 imorse. Vuxenpoäng till mig. Pappa brukar ta ut
henne klockan 6 innan han åker på mornarna. Men då han är hemma och sjuk idag
och hade fruktansvärd yrsel, så tyckte jag att hon skulle få gå ut lite ändå eftersom
hon är van vid det. Så vi var ute 10-15 minuter. Det var 4-5 plusgrader varmt ute.
Det börjar bli vår nu gott folk :) Var faktiskt härligt att gå ut imorse, lugnt och tyst. Bara
jag och Fanny ute. Fanny och jag har fått en jättebra kontakt med varandra på sistone.
Nu när vi är ute och går, drar hon knappt alls längre... okej kommer det andra hundar så
drar hon och jag tror det kommer vara så jämt tyvärr. Men det är för att hon älskar allt
och alla. Men hon går och tittar på mig som att: "Matte, visst är jag duktig nu..." med sina
små råddjursögon. Hon är så fruktanvärt söt och fin. Jag fattar inte hur man kan ha någon
annan hundras än en lapphund. De är så vänliga m.m, i alla fall de som är "rätt". Tyvärr så blir
det ju så att vissa hundar, precis som människor får en dålig mentalitet ibland. Men över lag
som är lapphundar glada, vänliga och positiva :) Aldrig mer en annan hundras :) Kommer att
skaffa lapphundar själv den dagen jag flyttat hemifrån och har en fast stadig grund att stå
på :) Får hoppas nu bara att skrutt päls kommer ut mer och mer så vi kan kicka ass på
utställningar i sommar.


Dessa utställningar planerar jag att åka på i dagsläget i alla fall:

* 28 April - Nationell utställning, Västerås - Marja Talvitie, Finland

* 13 Maj 2011 - Inofficiell utställning, Häverö - Jan Törnblom, Sverige

* 26 Maj - Internationell utställning, Vallentuna - Gunnel Holm, Finland

* 27 Maj - Internationell utsällning, Österbybruk - Per Kr Andersen, Norge

* 2 Juni - Nationell utställning, Norrköping - Bo Skalin, Finland

* 3 Juni - Svenska Lapphundsklubben utställning, Norrköping - Juuka Kuuisto, Finland

* 16 juni - Internationell utställning, Avesta - Liz Beth C. Liljeqvist, Sverige

* 17 juni - Svenska Lapphundsklubben utställning, Mora - Harto Stockmari, Finland

* 8 Juli - Nationell utställning, Alfta - Maja Talvitie, Finland

* 22 Juli - Internationell utställning, Köping - oklart

* 18 Augusti - Internationell utställning, Norrköping - Anette Bystrup, Danmark

* 19 Augusti - Internationell utställning, Eskilstuna - Bo Skalin, Finland

* 31 augusti - 2 September - Internationell showutställning, Högbo -
Per Svarstad, NOR     Gunnar Nymann, SWE      Arne Foss, NOR

* 8 September - Nationell utställning, Gimo - oklart

* 15 September - Svenska Lapphundsklubben utställning, Rimbo - Markku Mähönen, Finland

* 29 September - Viking Line dog show, Åland - Tapio Eerola. Finland

* 13 Oktober - Internationell utställning, Sundsvall - oklart

* 16 December - Svensk Vinnare, Sthlm hundmässa, Stockholm - Gunnel Holm, Finland


Fanny och jag på förra årets Internationella utställning i Gimo den 10 september,
då vi vann tikvalpklassen före en avkomma från sveriges största finska lapphunds-
kennel; Black Blossom Troll Alma, som förövrigt har en väldigt trevlig matte; Kajsa
Widén :)

Till hösten ska även skrutt ögonlysas och höftledsröntgas. Men blir säkerligen först i november-
december. Som det ser ut nu, så var det 25 veckor mellan löpen. Så hon borde börja löpa i vecka
37-39 någongång, d v s i september. Och man ska inte röntga dem tätt inpå eller tätt efter löp,
då skelettet luckras upp lite på en löpande tik på grund av hormoner. Det blir så på grund av
att kroppen förbereder sig för en eventuell dräktighet. Så blir nog slutet av november tidigast.
Sen kommer hon troligen börja löpa i vecka 10-12 någonting nästa år, om det blir som det är
tänkt. Och det är först då som det eventuellt kan bli en parning. Men som det ser ut nu så är
ingenting bestämt. Man kollar ju på en del hanar och jag vet att Mona redan nu kollar på
lämpliga hanar även om det är minst 1 år kvar, troligen längre med. Går ju inte ha valpar hur
ofta som helst heller eller få allting att passa in med tider. Så vi får se. Sen får man ju se hur
hennes höfter är. Men som man ser på henne nu så ser hon bra ut i höfterna när hon springer
m.m. Jag inbillar mig att man kan se på en hund att den har dåliga höfter på gången. Men
det är säkert bara ren inbillning.

Bilder på perfekta höfter hos en finsk Lapphund; A/A.
Denna bilden är lånad från Vinterviddens kennel. Bilden är på deras Herding Instinct's Herra Kaunis;
Harley, som är uppfödd av en bekant; Cattlin Marques i Gottröra. Denna hund har väldigt starka
höftledslinjer; i stort sett bara syskon med A-höfter och även i stort sett bara A-höfter bakåt i
stamtavlan :)

Nä nu ska jag sluta skriva om hund :) hehe.
Måste bara visa en sak. Jag köpte en skinnjacka häromdagen.
Så jävla snygg tror jag. Köpte den via nätet, så man kanske får världens chock när man hämtar
ut den. Haha! Så ser den ut på bild i alla fall:


JAg skulle även vilja få tag på sådana:

Har lånat bilden från en annan bloggare; Gniztra

Nä jag ska inte bli någon skinbitch. Men jag tycker det är grymt kul att ha lite stilar att byta och välja
och vraka mellan. Ena dagen vill jag kunna vara sådan, nästan sådan. Jag är faktiskt som en kamelont
när det gäller stilar. Ena dagen är jag sportingt klädd, nästa i svarta finbyxor med skjorta för att i
nästa använda jeans och kofta. Jag gillar det. Jag har inte blivit någon slav för mode och kommer
aldrig bli. Jag köper det jag tycker är snyggt och skiter i resten liksom. My style. Jag behöver inte
vara som alla andra och passa in. "Why try to fit in, while you're born to stand out..."
Ja jag gillar att sticka ut. Och det står jag för, för jag skulle aldrig vilja fastna i fällan och bli som alla
andra. För mig är det viktigt att vara unik. Do whatever I want to do. Om någon vet var jag kan få
tag på dessa, så hör av er. Jätteintresserad :) Eller ja i alla fall liknande handskar i skinn.

Har kollat på sidor med alternativ klädsel. Där är det många via forum på nätet som sagt att de finns.
Har till och med varit inne på sajter för sexleksaker och kläder för att vissa påstod att det fanns där.
Men har inte hitta några någonstans. Vet att dessa var populära för ca 1-2 år sedan, så kanske inte
så konstigt.

Nä nu måste jag käka frukost m.m och klä på mig. Legat för länge i sängen.

Jag har en del saker att se fram emot just nu:
* Besöket hos uppfödaren Mona idag på eftermiddagen
* Hundkurs gånger 2 med Fanny nästa vecka.
* Avslutning med Upplands domarkår; spela innebandyturnering och umgås samt käka ihop.
ser fram emot det så jäkla mycket :) hihi :) Ska bli trevligt.
* Hundutställningen i Västerås den 28 April.

Kan förövrigt meddela att jag nu får lämna blod. Jag har inte ätit så mycket järntabletter alls
som jag borde under det halvåret jag inte fått lämna blod. Eller halvåret. Det har blivit ett
halvår för att jag inte haft tid att ta nya prover. Jag hade för låg järndepå sist jag lämnade i
augusti-september; 16. Inte för lågt egentligen. Men det ska ligga på 20 för att man ska få
lämna. Så jag var in och tog nya prover i förra veckan, fick med mig en ny karta järntabletter
hem. Och svaret på förra veckas prover va positiva. Min kropp har alltså fyllt på järndepån
utan massa tabletter. Hade 27 utan att ha ätit speciellt många tabletter. Så lär ligga väldigt
högt nästa gång jag ska lämna :P HAHA! Hade förövrigt 145 i blodvärde trots att jag just hade
mens. Så man har ju bra kropp, helt klart :)

Tänkte bara bjuda på en grymt snygg bild på en lapphundshane som bor i Finland:

Lecibsin Kepponen


Lecibsin Kepponen


XOXO Jenny has left the building. To be continue...





Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0