Love seasaltchocolate :)

Jag har haft funderingar på att efterapa flera bloggar som kör en så kallade
30-dagare, där de under 30 dagar (en månad) går igenom en lista av saker
de ska skriva om i bloggen, bl a för att läsaren ska lära känna sin skribent bätte.
Men jag vet inte riktigt om det är min grej alltså. Känns lite som fusk då. Så
jag hoppar det. Men bara för att jag hoppar över det, betyder inte det att jag
inte kan avslöja något om mig själv för att ni ska lära känna mig bättre.

Jag har på senare år blivit
en riktig finsmakare när det gäller choklad. Det är
inte så att jag inte äter vanlig marabou mjölkchoklad. Det gör jag ibland när
lusten faller på. Men det är sällan jag äter det. Jag köper gärna en Lindt Excellence,
Lindt Creation eller Lindt Petit desserts istället för en Marabou chokladkaka
(Om det inte handlar om den som heter Helnöt, älskar hasselnötter i choklad).
Istället äter jag mörk choklad, det känns nyttigare och jag har fått för mig att det
är nyttigare med.

I höstas var jag på choklasmässan på Nordiska muséet i Stockholm. Det var riktigt
grymt att få uppleva det, även om jag dock kände mig lite besviken. Skrattar lite
av minnet av hur Ulla och jag gick och tog kakaobönor ur en kakaofrukt som låg
på ett dekorationsbord (där ingen ställde ut och där man inte fick provsmaka något).
Haha... Kakaobönor är väldigt speciella kan jag säga nu efter att ha smakat det. Men
man kände verkligen kakaosmak från den. Under denna mässan hade Anthon Berg en
chokladsmakarkurs. Där fick vi provsmaka olika choklader och lära oss känna igen bra
choklad. En bra choklad ska inte ha blank yta, samt att det när man bryter ska bli klarare,
mer kort ljud. haha svårt att förklara. Men man ser verkligen skillnad och skillnad på
choklad nu för tiden. Lite kul att kunna sådant där. Ju mindre kakaosmör du har i en
choklad, desto mörkare och finare blir den. Marabouchokladerna är överfulla med
kakaosmör. Vit choklad är rent kakaosmör i stort sett. Under utbildningen fick vi provsmaka
på diverse olika chokladsorter från Anthon Berg, alla av fin typ. men det var olika smaker.
Jag fastnade för deras choklad med sjösalt. Första gången jag läste att det fanns choklad
med sjösalt i så skakade jag på huvudet och undrade hur fasiken det smakade egentligen.
Jag hade jättemycket fördomar mot den... Nu är den en av de chokladerna jag helst väljer.
Jag har blivit såld på choklad med sjösalt i; Anthon Berg Seasalt och Lindt Excellence Sea
salt.



Är du också en chokladälskare eller vill testa något nytt spännande?
Prova då Anthon Berg eller Lindts choklad med sjösalt i....



XOXO Jenny has left the building. To be continue...





Kommentarer
Postat av: Majken

Kul att du bloggar! Fortsätt så :D

2011-07-13 @ 18:46:35
URL: http://djurförsäkring.net

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0