Gröna Lund den 28 maj (?) och Rimini, Italien den 16-19 juni(?)

Jag har en väldigt nära vän vars livsfilosofi handlar om att alltid ha något att se fram emot.
Jag har aldrig tyckt att hans filosofi varit konstig, snarare tvärtom; en bra filosofi som gör att
man kan övervinna saker som kanske är jobbiga under tiden mot det man sett fram emot.
Men samtidigt har jag funderat på hur man finner dessa saker att se fram emot. Skapar man
dem själv? Kommer de till en? Måste man jobba hårt för dem? Jag har insett att det nog är
en kombination av alla tre saker, för en del saker kommer till dig bara så där medan du själv
måste skapa vissa saker genom exempelvis hårt arbete...

De senaste dagarna har det kommit två saker till mig... För ett tag sedan blev jag erbjuden att
följa med till Rimini i Italien... Gratis då det fanns tre flygbiljetter över som redan var betalda
och som skulle gå till spillo om ingen ville åka med. Jag har funderat, värderat (på grund av att
min ekonomi är ganska dålig just nu...) och tänkt på vad jag velat. Det stod klart för ett par dagar
sedan att jag ville åka och jag frågade om min kompis Ulla också kunde åka med. Så just nu går
jag och väntar på ett hundraprocentigt svar om vi får åka med. Men när jag pratade med personen
igår så lät det som att vi skulle få åka med. Det är något jag ser fram emot. Jag har endast varit
utomlands en gång tidigare; England 2002, då jag såg Premier Leaguefotboll. Så ska bli spännande.
Jag har ju hört mycket om Italien, att det ska bli fint och så :) Ulla och jag sa det igår: "Vi ska sitta
på en uteservering, käka god mat och dricka vin :) Man måste ju njuta när man väl är borta :)


 

Lite fakta om rimini:

Rimini är en italiensk stad och huvudort i provinsen Rimini, regionen Emilia-Romagna. Staden grundades 269 f.Kr. Det är ett biskopssäte. Staden, som ligger i nordöstra Italien vid Adriatiska havet, mellan floderna Marecchia och Ausa, är en populär badort med en ca 20 km lång sandstrand. Rimini hade 136 000 invånare 2006.

Staden är omgiven med murar och har flera intressanta romerska fornlämningar: Porta Romana, en 14 meter hög triumfbåge, som stadsinvånarna reste år 27 f.Kr. av tacksamhet för restaureringen av Via Flaminia, bron över Marecchia (Tiberiusbron), 72 meter lång, 4,5 meter bred, med 5 bågar av vita, kolossala marmorblock, obestridligen det bäst bibehållna minnet av detta slag från hela forntiden, samt några obetydliga rester av en amfiteater. De förnämsta medeltidsbyggnaderna är katedralen Tempio Malatestiano, byggd i italiensk gotik, 1446-55, men ofullbordad, Castel Sismondo, Palazzo del comune, framför vilket står en staty av påven Paulus V. Biblioteket
Gambalunga upprättades 1677. I staden finns ett betydelsefullt arkeologiskt museum.

I forntiden belägen tätt vid havet, ligger staden nu till följd av landhöjning en kilometer därifrån.Hamnen ligger vid Marecchias mynning, och varor förs därifrån på en kanal till staden. Havsbadet vid kusten, Porta Marina, är välbesökt och bidrar till stadens näring, vilken för övrigt väsentligen är beroende av jordbruk, industri och fiske.

 




















Sedan frågade Ulla mig häromdagen vad jag gör den 28 maj. Då fick jag veta att hon ville
att jag troligen skulle få åka med till Gröna Lund tillsammans med henne och hennes mamma och
hennes mammas fästman. Det är inte bestämt riktigt än att det blir så. Men troligen så. Så jag
känner just nu att jag har saker att se fram emot. Och det känns positivt :) Så troligen blir det både
Italienresa och Gröna Lundbesök framöver. Ska försöka lura upp Ulla i berg-o-dalbanan :)




XOXO Jenny has left the building. To be continue...






Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0