En smart soldyrkare

När jag var yngre brydde jag mig inte om solbränna. Om jag gick med kritvita ben året
om spelade inte mig någon roll. Men man är ju inte heller så fåfängd som liten... i alla fall
är det inte meningen att man ska vara det. Dock vet jag att fåfängan krypit ner i åldrarna
på senare år; att 12-13-åringar solar i solarium. Rätt eller fel? Ja det senaste årets debatter
om att det ska införas 18-årsgräns på solarium tycker jag talar sitt tydliga språk. WHO cancer-
experter, Strålskyddsmyndigheten och regeringen alla utredare har alla föreslagit denna
åldergräns. Ändå bestämde sig politikerna Göran Hägglund här i veckan som gått, att det inte
ska införas någon åldersgränsbestämning på solariumen. Anledningen säger han är att han
tycker att vi ska ta mera eget ansvar själva, att ju mera som politikerna tar på sig, desto mindre
ansvar får människan som är den som ska ha ansvaret. Man kan ju då fråga sig hur en
person med barn som kanske alltid solat solarium under sitt liv, ska kunna förbjuda sitt barn
att sola solarium. Tonåringar är tonåringar. Tonåringar är trotsiga. Tonåringar lyssnar inte utan
går emot det som deras föräldrar säger. Hägglund har själv två barn; två söner som båda
passerat tonåren. Och det är klart tonårskillar är inte dem som solar solarium i första taget, så
det är kanske inte så märkligt att Hägglund själv inte har behövt uppleva hur tonårstjejer är;
hur många av dem jagar en brunare nyans på huden varje vecka. Jag ställer mig också frågan
hur Hägglund kan vara sådan expert, när han inte ens har utbildning i ämnet och inte ens upplevt
tonårstjejers revolter mot sina föräldrar? Göran Hägglund borde lyssna på de som kan och sluta
dra sina egna slutsatser om något han inte vet ett jota om.

De senaste 3-4 åren har jag själv jagat den där brunare nyansen. Ju brunare desto bättre... eller?
Jag har själv varit väldigt dålig på att använda solskydd tidigare, men har väl kanske fått upp ögonen
mera för det här med riskerna att sola idag, dels på grund av att jag själv bränt mig ett antal gånger,
men också för att jag läst en massa om mutationer vid kodning för att förnya cellen (ändringar i "ritningen"
som berättar hur cellen ska se ut), DNA-skador och hur strålning av olika slag påverkar våra celler och
dess mitos (celldelning för att förnya sig). Hela tiden dör celler i kroppen och dessa celler förnyas genom
att en ny identisk cell som de som håller på att dör, bildas. Och anledningen till att den nya cellen blir
identisk med den döende, har att göra med att det finns en "ritning" i DNA:t. Men när denna "ritning"
kanske ritas om, på grund av att kroppen inte kan läka "ärren" som uppstått av strålningsskador
(exempelvis solbränna) eller så, blir den nya cellen inte identisk med den gamla. Och det är i några
av dessa fallen som cancer uppstår. Jag själv har lätt för att bli röd i solen. Men ofta har brännan lagt sig
över natten eller efter 1-2 dygn och då blir jag brun istället. Dock har jag lärt mig de senaste åren att
inte utsätta eventuellt tidigare överbränd hud för sol innan jag ser att brännan lagt sig ordentligt och
jag blivit brun. Men ändå kan jag då använda solskyddsfaktor 30 för att vara på den säkra sidan. Och
jag använder ofta solskydd i solen om jag vet att jag ska exponeras under lång. Den svedan som kommer
av att blir röd går över. Men den påverkan som solen gör på mig och som i framtiden kan komma att visa
sig som ett brev på posten, genom konstiga fläckar på kroppen som senare visar sig vara cancer, är inte
en risk jag är villig att ta.

Jag tror att det som behövs information om vad solbrännan gör med våra celler, för att människor kanske
ska förstå. För hittills har man inte lyckats nå ut i samhället med riskerna som finns vid överexponering av
solen. Om jag säger till en person att den kan få hudcancer av att sola, kommer den svara att den vet det,
men att det inte är någon fara. Men om jag istället förklara i samma mening vad som sker vid solning och
vad som sker om cellerna blir skadade, tror jag att det kanske skulle får större genomslagskraft. Även
långvarig kontakt med kemikalier; bensin, lacknafta etc. kan ge skador på arvsanlaget och gör att en framtida
mitos kan innebära början till cancer...


Älskar du också solen? Då är vi två.
Men var en smart soldyrkare och sola med hjärnan.
Det gör jag.



Denna produkt använder jag när jag blivit
bränd tidigare. Den har fått ganska bra kritik.
Jag tycker i alla fall att den fungerar. Dessutom
är den lite svalkande.


Annars brukar jag använda en produkt som är som en sololja från Garnier. Men det är
solskydd 20 på den ändå. Dels för att få brun färg, men också för att skydda mig...




XOXO Jenny has left the building. To be continue...






Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0