Låt trupperna stanna!!!

Jag vill tillägna detta inlägg till de svenska

soldaterna som har stupat i Afghanistan:



* Kenneth Wallin
* Gunnar Andersson
* Johan Palmlöv
* Jesper Lindblom
* Tomas Bergqvist



Flaggorna vajar på halv stång på Camp Northern Lights, där bl.a. Johan Palmlöv
och Gunnar Andersson var stationerade under sin tid i Afghanistan.


Jag har aldrig reflekterat över krig, jag har sällan reflekterat över
rätt och fel i samband med krig... kanske har jag inte behövt. Sverige
har ju trots allt aldrig varit i krig under min livstid. Faktum är att Sverige,
om man vill vara lite elak i sitt sätt att tänka, varit fega och backat
då det varit krig. Under både första och andra världskriget var Sverige
neutralt, även om det fanns aktivister som under första världskriget
offentligt förklarade att Sverige skulle kriga på Centralmakternas
sida (ett offentliggörande som blev kortvarigt, då riksdagen snabbt
efter detta offentliggörande, gjorde klart att Sverige skulle förbli
neutralt i sitt ställningstagande till kriget).


Det tog många år för Sverige att gå ut i krig, men i dagsläget efter
att fem svenska soldater dödats, efter att svenska soldater deltagit
i flertalet eldstrider i Afghanistan går det bara att stirra sanningen
i vitögat och erkänna:


"Vi är i krig!"



För över ett år sedan
skrev Jan Guillou (en person som jag förövrigt
tycker är jävligt besk, men en otroligt bra reporter; en förebild för mig)
om Sveriges framfart i kriget, han skrev om att han ville att svenska
folket skulle få en klar bild av motivet till insatsen. Det beskedet som
har getts är att befria den Afghanska kvinnan. Dock tror jag det riktiga
svaret är betydligt större. Det handlar visserligen delvis om kvinnan,
men det handlar om demokratin i världen. Det finns människor här

Rösterna kring kriget har på senare tid höjts. Det finns de som menar på
att Svenskarnas närvaro nästan är ett skämt. Aftonbladets krönikör
Wolfgang Hansson tycker att det är dags att svenska regeringen, och
även övriga länder som har trupper närvarande, försöker komma på ett
annat sätt att besegra terroristerna på än med militära insatser. Trots
150 000 soldater, lyckas talibanerna hela tiden flytta fram sina positioner.
Jag tror dock det handlar om att trupperna mera försökt bevara freden
och bygga upp samhället, och inte krigat så mycket.
En fundering; Är det inte bättre att vi ställer Pakistan som har koranskolor
varifrån terroristerna kommer, mot väggen eftersom de både stödjer kampen
mot terrorismen men även organisationen Al Quida som håller på med terrorism?

Det är många som vill att Reinfeldt och regeringen ska sätta ett slutdatum för
Sveriges insats i Afghanistan. Jag är dock inte en av dem. En del människor menar att
kriget mot terrorismen inte är Sveriges krig, åsikter som får mig att vilja
skrika rakt ut! Höjde inte Säpo i början av oktober, terrorhotet ett snäpp
på en femgradig skala från 2 till 3, d v s lågt hot till förhöjt? Man kan ju undrä
såhär i efterhand, med allas arga röster mot kriget, om det var ett skämt.
Jag känner bara att människor inte tar terrorismen på allvar genom detta.

Det finns svenskar som säger: "Men det är så onödigt att liv ska gå till
spillo...
". Ni har väl säkert märkt hur familjer till stupade soldater i USA
agerar. Det är förbannade på regeringen, på krigen som tagit deras anhöriga.
Jag förstår om det kan vara en sorgreaktion. Men för vissa personer förblir
tycket på det sättet även efter att sorgen är bearbetat. De som tar värvning och
familjer till de som tar värvning, vet vad som eventuellt väntar dem...
Det är ingen som tvingar någon att ta värvning. Det är ett frivilligt val som
män och kvinnor gör. Ändå har anhöriga mage att vara förbannade fast att
det är deras barn, fruar, makar, sambos, flick- eller pojkvänner, pappa eller mamma
som själva valt att ägna sitt liv åt landet. Likaså i Sverige. Även om det förr
var allmän värnplikt (något som jag egentligen tycker det var fel att vi avskaffade),
så är det ingen som tvingar den som legat i lumpen att fortsätta inom militären. De
väljer själv vad de vill med sina liv efter det. Så jag tycker människor ska lägga
ner skitsnacket om att det bara är att ödsla liv... Istället för att vara förbannad borde
vi faktiskt hedra de svenskar som stupar i Afghanistan, som offrat sina liv för att
försvara demokration och männskligt värde. Ändå beundrar jag Johan Palmlöfs
(stupade i februari 2010) far. Jag är med i en grupp på facebook som heter
RIP: Kapten Johan Palmlöv och Löjtnant Gunnar Andersson, Svenska Hjältar!
Istället för att vara bitter och förbannad berättar han hur stolt han är över sin
son.


Jag tycker att funderingarna på att ta ur trupperna ur Afghanistan är helt fel.
Sverige pratar om hur man vill vara med och skapa demokrati, bevara demokrati,
kämpa för friheten. Talibanerna som härjar dödar demokratin, de känner inget
mänskligt värde... de vet inte vad det är. Soldaterna som är där, är där för att
försöka återkalla demokratins värde, de är där för att skapa frihet och demokrati.
Att dra ur trupperna är det detsamma som att säga att vi i Sverige inte vill vara med
och kämpa för demokratin! Hylla dem och stötta dem i deras arbete istället för att
döma dem.



Hatten av för Kenneth, Tomas, Jesper, Johan och Gunnar som osjälviskt åkt till
Afghanistan för att kriga för friheten och demokratin. Må deras minne och deras
uppoffringar för demokration och kampen mot terrorismen alltid kommas ihåg.´



Vila i frid! Ni är hjältar killar!




fr.v; Kenneth, Johan, Gunnar, Tomas & Jesper




XOXO Jenny has left the building... to be continue...






Kommentarer
Postat av: Emma

Tack så mycket! :)

2010-10-19 @ 13:04:01
URL: http://emmaskogmyr.se
Postat av: JH

Att det är för "demokratin" eller för "fred" är bara skitsnack och är bara en produkt av propagandamaskinen. Sanningen är det första offret i krig. Det har alltid varit så att eliten offrat män (det är ju bara män som uppoffrar sig - inte kvinnor) för deras egen vinning.

2010-10-20 @ 01:19:24
Postat av: Jenny

-->JH, ärligt talat tror inte jag att folk åker dit bara för att få skjuta. De gör det av något syfte. De vill ha bort alquaida som skapar oro i världen pga sitt beteende om att Allah är den största och att han säger åt dem att de ska utföra de dåd som de utfört hittills. Och det kommer att komma mera, det är ju det som trupperna lite vill se till att stoppa, även om det är otroligt svårt...

2010-10-20 @ 11:14:41
URL: http://jennyam.blogg.se/
Postat av: Jonnie

ja som sagt, vila i frid grabbar

2010-10-20 @ 11:45:02
URL: http://www.Alwaysfabulous.se
Postat av: Julia

Egentligen hade jag jättegärna velat ha en större hund, en flatcoated retriever. Men det är inte möjligt i och med att de kräver 4-6 timmar motion dagligen för att må så bra som möjligt. En mindre hund kräver mindre jobb och det var så jag resonerade när jag valde hundras. Jag ville ha en hund som jag kan ge all den tid, kärlek och stimulans som den behöver och förtjänar för att må bra.



Till sist stod valet mellan en yorkshireterrier och en chihuahua eftersom båda raserna har framavlade egenskaper som jag uppskattar. Valet föll slutligen på chihuahua och tanken är att han skall ställas ut och avlas på men även fungera som sällskap. Han är alltså inte tänkt som en accessoar.



Valpar kan inte relgera kroppstemperaturen som äldre hundar kan och eftersom han bara är 15 veckor gammal måste han kläs på om det blir för kallt så han slipper må dåligt och så att jag slipper dyra veterinärsavgifter.

2010-10-20 @ 12:26:44
URL: http://juliaelhag.blogg.se/
Postat av: Julia

Hah tack! Det är klart att man reagerar om man ser en bild på en hund med kläder på, det ser ju fjantigt ut, det kan jag verkligen hålla med om. Men som sagt är det ju inte för ros skull man tar på dem ett hundtäcke eller en tröja.



Tack för att du tog dig tid att läsa igenom mitt svar, det uppskattas verkligen! :)

2010-10-20 @ 19:49:56
URL: http://juliaelhag.blogg.se/
Postat av: JH

Jennie: Vem har påstått att de endast vill åka dit och skjuta? Al-qaida skapar inte oro i världen - det är bara vad en viss del av eliten som påstår det. Däremot är de största bovarna i denna värld USA och israel som startar och leder illegala krig. För övrigt vittnar din bristfälliga retorik din okunskap inom ämnet.

Tänl efter - VAD krävs det att få en människa att riskera sitt liv? Tänk efter och föreställ dig att USA är där för olja och mineraler (lithium)- skulle det vara nog att få personer att riskera sina liv? Nej. För om det var så att de söker naturtillgångar så skulle samma propaganda som de använder nu att användas. Många påstår att soldaterna åker dit med fri vilja - nej de luras dit. De förskönar hela kriget med ord som "ultimate sacrifice", "för demokrati", "för världens bästa" - säg sanningen. Säg att det är för naturtillgångar så får vi se hur många soldater stannar kvar. NU är det påtal om fri vilja, då vi nu bortser från alla "lockelser". De som stannar kvar trots detta skiter jag i - för de har åkt dit med sin fria vilja.

2010-10-21 @ 01:05:00
Postat av: Jenny

--> JH, till att börja med heter jag Jenny. Förklara då för mig varför man höjt beredskapen i Svergie? Är det för syns skull eller? NÄ inte direkt! Det har att göra med att Al Quaida planerar terrordåd någonstans just nu och det har man lyckats genomskådat, frågan är bara när var och hur...

Det tycker jag är att de skapar oro i världen, att de planerar. Bara det att vi höjer beredskap och att det gjorts på flera ställen runt om i europa de senaste veckorna, skapar oro. Det är något i görningen...



När det gäller USA, inträdet i Irak kan ja hålla med dig om nog hade andra aspekter än bara att få bort Saddam... oljan t ex. Men det var också det där missfostrer Bush som styrde då. Var en tragedi att han vann presidentvalet 2000 kan man se så här i efterhand. När det gäller Barack så är det planerat att trupperna från irak ska bort.

När det gäller USAs krig mot Afghanistan, tycker jag det är lite bullshit att säga att det handlar om naturresurser - förlåt. Dessutom är det väl prat om att USA ska minska ner närvaron där med. Tror inte man haft de tankarna om det var så att man ville åt naturresurser...



Att de åker dit av fri vilja, ja indirekt gör de faktiskt det. Se det så här. Det är ingen som säger till någon 18åring som bor i USA att: DU är tvingad att ta värvning!

Utan de tar värvning frivilligt, och då vet de vad det eventuellt kommer medföra, dvs att de åker till ett land för att kriga och kämpa för sitt land. INGEN TVINGAS IN I ARMÉN - Inte ens i Sverige.

2010-10-21 @ 02:28:32
URL: http://jennyam.blogg.se/
Postat av: Hanna - Mode, smyckestillverkande och min vardag

Mycket bra skrivet. Det är sorgligt att dessa insatser ska behövas.

2010-10-21 @ 06:57:00
URL: http://hannafialotta.blogg.se/
Postat av: Jenny

Tack Hanna. Ja det är väldigt sorgligt. Men det är ju för att vissa människoslag i världen anser att andra är mindre värda, ungefär som apartheid mot oss rika länder ungefär... du förstår nog hur jag menar.



En person skrev igår på facebook då jag kommenterade en status och frågade vad personen med statusen ansåg om närvaron i Afghanistan. Då sa en annan person att; "Var och en borde vara i sitt egna land!"



Ett bra svar, men tyvärr inget som kommer att ske så länge människor inte kan respektera varandra.



2010-10-21 @ 12:36:16
URL: http://jennyam.blogg.se/
Postat av: Julia

Haha ja det är faktiskt ganska vanligt att typ dobbermann o liknande hundraser förfryser bland annat svansen. Men det ser ju rätt lustigt ut med en stor dobbermann med en tröja eller ett täcke på haha. :p

2010-10-21 @ 18:53:08
URL: http://juliaelhag.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0