Svenska innebandylandslaget = Skadelaget – Men va fan finns firman Junior?

Förr i tiden var det svenska innebandylandslaget på herrsidan världens bästa.
Men straffavgörandet i herrarnas senaste VM-final har väl inte undgått någon.
Det var dagen då ordningen blev rubbad; När Mika Kohonen som aldrig gör mål
på straff gjorde mål, ett mål som hjälpte Finland att slå Sverige som man i många
år slagits med om platsen som nummer 1 i världen.  Det kan tyckas kul på ett sätt
att det finns fler än bara ett lag som kan vara med och slåss om titeln som världens
bästa. Men för oss svenskar var det en chock, vi hade aldrig förlorat en
VM-final – ALDRIG!  Det sägs dock att någongång ska vara den första, och det var
det just i Prag den dagen för snart två år sedan.


I två år har Sverige laddat för revansch, för att ”återställa rangordningen” inom
innebandyvärlden, för att åter få lyfta den där gyllene bucklan igen. Men ju närmare
VM som Sverige kommit, ju färre dagar det är kvar att räkna ned, desto större har
oturen blivit. Först skadade sig backen Henrik Qvist, en korsbandsskada som innebär
att säsongen redan är över. Nästa person att skriva upp på skadelistan blev Daniel
Calebsson, som dock räknar med att vara i spel igen till VM. Efter detta har AIK’s Karl-
Johan Nilsson och Warbergs Mathias Larsson tvingats utgå ur den svenska trupp som
ska spela EFT. Som om inte det vore grädden på moset har ersättare till Calebsson,
Johan Andersson, tackat nej till deltagande på grund av att ska bli pappa med förväntad
nedkomst på lördag.


NEJ!        H.Quist, D.Calebsson, K-J.Nilsson, J.Andersson, D.Ramsin, G.Domeij



Efter alla återbud har Kent Göransson fått kalla in ersättare. Att det blev Storvretas Jesper
Berggren, som tidigare är landslagsmeriterad, som går in och tar Larssons plats är ganska
självklart då han var reserv. Men på forwardsidan har Göransson plockat ut Faluns Rasmus
Enström  och Linus Nordgren från Helsingborg. Jag efterlyste i mitt senaste inlägg om
Helsingborg- AIK-matchen att jag gärna hade velat se Sirius Bily Jr Nilsson eller Johan jr
Eriksson få dra på sig den blå-gula tröjan. Jag funderade även lite kring om Rasmus Enström
var mogen för uppdraget.  Jag trodde för egen del att jag nog kanske var den enda som tyckte
det och förväntade mig att åter igen bli påhoppad som jag blev förra veckan av någon anonym
klåpare. Men förvånansvärt har innebandymagazinets krönikör Magnus Fredriksson haft lite
samma tankar som mig, även om han också nämner spelare som Peder Bodén, Isac Rosén och
Kalle Brännberg. Han vill inte att någon spelare  ska kastas ut från truppen, utan att den ska
utökas och lämna plats åt nya namn i det svenska landslaget.


ERSÄTTARNA!
L.Nordgren, J.Berggren, R.Enström



I ett inlägg på innebandymagazinets facebooksida, innan det blev klart med ersättare till de
skadade, fick vi som är fans av sidan chansen att svara på vilka vi ville se som ersättare.
Namn som dök upp bland oss som svarade var;

• Billy Jr Nilsson
• Johan Jr Eriksson
• Eric Forsgren
• Robin Nilsberth
• Isac Rosén
• Linus Nordgren
• Andreas Hedlund
• Rasmus Enström
• Kalle Brännberg
• Martin Emanuelsson
• Peder Bodén


Förbundskaptenen Kent Göransson har haft mycket att stå i de
senaste dagarna och mycket att funderar över efter alla återbud
de senaste dagarna och veckorna...


Jag känner mig lite skeptiskt till Göranssons val. Jag förstår att han vill ha spelare
i truppen som han känner att han kan lita på att de står upp om det börjar storma på
Sveriges planhalva. Om det hade varit ett VM hade jag inte ens tänkt tanken på att ha
några åsikter om uttagningen. Men Euro Floorball Tour är inte VM. Göransson vet var
han har de rutinerade spelarna inför en VM-uttagning, men inte de orutinernade. Jag
tycker att Göransson borde ha tagit in lite yngre spelare i laget och testa dem lite, låta
dem få känna på hetluften i landslaget inför framtiden. Just nu lever svenska landslaget
på gamla spelare. Gamla är kanske fel ord, men sådana som är rutinerade, vilket hindrar
unga, hungriga som har kapaciteten och viljan och står och knackar på dörren till landslaget.
Helt ärligt, jag saknar firma junior; Billy och Johan. De har dykt upp från ingenstans och ja,
ursäkta er som blivit överkörda av dem, men emellanåt lekt med motståndarna. Att de ligger
etta och tvåa inom den interna poängligan i Sirius är ingen tillfällighet. Killarna är måltjuvar
helt enkelt, och det visar de även genom att placera sig högt i den totala poängligan i SSL.
Så Göransson, skäms lite för att du inte satsar på dessa måltjuvar. Tror nämligen de kunnat
jävlats med en och annan finne i EFT :)




XOXO Jenny has left the building. To be continue…






Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0