Skärp er Uppsala Kommun. Lägg pengarna där de behövs!

Idag blev nyheten om att det planeras att bygga en ny fotbollsarena i Uppsala
som ska rymma 15.000 personer, känd. Arenan kan liknas vid Gamla Ullevi i Göteborg.
Det är ett förslag som jag kan förstå är väldigt välkomnande för stora fotbollsfans.
Själva idéen är inte en dålig idé. Men det finns mycket annat som kommunen borde
fundera över istället för att börja prata om fler nya arenor.

Samtidigt som detta förslag kommer, ligger det redan förslag och i vissa fall
tagna beslut om andra arenor som ska uppföras i Uppsala; bland annat
en innebandy- och friidrottsarena och sedan Gränby Arena. Jag vill poängtera
att jag faktiskt inte ser ner på fotbollen. Men just nu är det faktiskt viktigare
med en innebandy och ishockeyarena. Det finns två lag i högsta serien på
herrsidan i innebandy och flera lag i näst högsta divisionerna både på dam-
och herrsidan. Vi har ett ishockeylag som har varit topp i Allsvenskan och
föll på mållinjen när man skulle kvala till elitserien. Inom fotbollen ligger
bästa lag på herrsidan; Sirius, i division 1 som är tredje serien från toppen.
Division 1 kan anses som ganska bra då det finns flera divisioner under
i länet. Men generellt så är det inte jättebra, även om det heller inte är
dåligt. På damsidan är det Danmark som i år varit ett mittenlag i damernas
Norretta. Att studenternas behöver rustas upp är naturligtvis en självklarhet.
Men helt plötsligt börjar man prata om att bygga en arena som ska ta 15.000
personer. Jag tror inte det fungerar att göra det i Uppsala. I dagsläget finns
det inget lag i Uppsala som kan fylla läktarna och jag tror inte att Uppsala
kommer att vara ett val för landslagsfotboll då Nya Ullevi och Råsunda finns.
Så i dagsläget anser jag att det är lite bortkastade pengar för Uppsala kommun.
Man vill lägga ut över 300 miljoner, istället för att rusta upp en arena som just
nu duger perfekt för 80 miljoner.


 Den nya fotbollarenan kan liknas vid Gamla Ullevi.

Jag förstår att man vill tänka långsiktigt. Men samtidigt så finns det andra saker i
kommunen som behöver lösas just nu, t ex det med sjukvården.
Är det inte viktigare att vi satsar pengar för att få en fungerande sjukvård istället
för att satsa på en arena som inte kommer att fyllas och som kommer kosta
kommunen en massa extrapengar? Chefen hoppar av, arbetspassen tvingas bli längre
bara för att få sjukvården på Akademiska att gå runt. Det är inte mänskligt av
kommunen att ha mage att stå och predika om en ny fotbollsarena när det finns
sektorer inom kommunen och länet som är viktigare.


  Innebandy- och friidrottsarenan ska byggas och beräknas stå
  klar år 2012 för invigning.

Jag misstänker att jag kommer få en massa elaka kommentarer om att jag är
egoistisk som försvarar de arenor som det redan tagits beslut om att de ska
bygga, medan jag är emot en fotbollsarena. Alltså jag är inte emot en fotbolls-
arena. Men kommunen måste se till ekonomin. Och visst kan man tycka att
"Ja men om de bygger arenan nu så slipper de senare... " Men det finns ju
alltid en driftkostnad med. Och det lät idag som att man inte vet exakt hur
man ska få pengarna från sponsorer och dylikt att räcka till för både
Gränby Arena och en eventuellt ny fotbollsarena. Att det har varit problem på
Akademiska sjukhuset ekonomiskt har ju varit känt länge, även när de besluten
på de redan bestämda arenabyggena klubbades igenom. Men det var ingen som
då visste hur stor kris det egentligen var inom sjukvården. Och att 2-åriga barn
dör för att det inte finns tillräckligt med ekonomi för att ha tid att ta hand om och
verkligen undersöka dem, det är skandal.

Jag hoppas ni som kanske känner ilska över att läsa detta inlägg kan ha lite förståelse
i det jag skriver. Dock har naturligtvis alla rätt att ha sina åsikter (så längre de är
realistiska och ärliga).



Vad tycker du om att bygga en

fotbollsarena i Uppsala?


XOXO Jenny has left the building.





Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0