En filmatisering som håller måttet...

Har ni tänkt på hur många kritiker och även vanliga människor som
vid filmatiseringar av stora läsarsuccéer, i stort sett alltid lämnar biosalongen
med besvikelse? Det är sällan man hör någon säga; "Men vad bra den här
filmatiseringen var... de har verkligen fått med allting som finns i boken".
Nåja det kan oftast vara svårt att få med allting när regissörerna och
producenterna har två ynka timmar på sig att få in ett manyscript
som faktiskt håller samma mått och som inte utlämnar viktiga detaljer
som finns med i böckerna. Men det går att lyckas tror jag.


Varenda gång en ny Harry Potterfilm har kommit ut har röster nästintill
skanderat ut: "Filmen var bra... men det saknades detaljer från boken,
det är dåligt..." Jag har aldrig haft den erfarenheten att jag sett en film som
kommit till av en bok. Men för lite mindre än ett år sedan köpte jag sjunde
och sista Harry Potterboken. Jag har aldrig varit en Harry Potterfan på så
sätt att jag läst alla böcker osv. Men jag har ändå gillat filmerna. Dock
kände jag mig lite nördig när jag köpte boken. Men det var ett bra pris och
jag var nyfiken på upplösningen eftersom jag hade hört så mycket om
sista boken. Jag försöker inte försvara mitt köp här, förklarar bara varför
jag köper sista boken i serien eftersom jag inte köpt någon av de andra
sex böckerna. När jag köpte boken var jag faktiskt lite sådant att jag
skämdes för att säga till folk att jag läste Harry Potter. Jag tycker inte det
är något fel att göra det. Men det finns säkert dem som tycker det. Men det
är ingen som har reagerat på det. Jag tror att Harry Potter är lite för alla
åldrar och många ser det så med.


Hur som helst såg jag premiären idag. Innan jag såg filmen och hela tiden
sen jag första gången hörde att de skulle göra två delar av sista boken, har
jag trott att skälet till två delar stavades pengar. Man ville dra ut på det hela för
att kunna tjäna så mycket pengar som möjligt. Jag tror till och med jag svor när
jag fick veta det, vad det nu är att hetsa upp sig över, kan jag tänka så här i efterhand.
Jag hade fördomar.Producenterna har hela tiden sagt att anledningen till två delar,
stavas att man måste dela upp sista boken för att det händer så mycket och är så
mycket olika scener och detaljer som måste med i sista filmen. Och visst, sista boken
innehöllmassor. De första kapitlena ungefär fram till där del ett slutade, innehöll deltaljer
som var tvunget att vara med. Vissa som sett filmen, påstod att filmen var händelsefattig.
Jag tycker inte att den var det. Den var bra och jag hoppade till en gång i biosalongen
för att jag blev rädd. Haha. Men jag tror alla gjorde det. För det small till ordentligt,
samtidigt som de filmare en orm som gjorde utfall mot en. Jag tror jag hörde några
snyftningar i salongen i eftermiddags. Men det märktes ju att det var en del Harry
Potter-nördar i salongen. Vissa satt och skrek "Harry Potter" i kör och applåderade
när killen som jobbade på bion hade pratat lite innan filmen. Ja det är sådant man får
ta. Tyckte det var lite kul i alla fall.
 

Hur som helst tyckte jag filmen var bra och jag tycker att produceterna fångat
detaljer bra och tagit med mycket. Jag förstår nu varför man valde att göra två
delar istället för en. En del hade förstört hela filmen med alla detaljer som boken
innehåller. Jag vet inte om den sjunde boken har fler sidor än de tidigare. Men jag
tycker efter att jag läst boken, att det är bra att det gjordes två delar, idag efter att
jag sett den första delen.

För en gångs skulle har regissörer lyckats med bedriften att göra en filmatisering
på en bok enligt mig. Det finns säkert dem som andra åsikter och det respekterar jag.
Men jag anser att Harry Potter och dödsrelikerna verkligen håller måttet när det gäller
bok som blivit filmatiserad. Jag lägger handen på hjärtat. Jag tänker erkänna att mina
fördomar var helt obefogade (eftersom jag inte hade läst boken vid det tillfället jag
fick dem) och att jag erkänner att jag hade väldigt fel om filmen. Gå och se filmen,
du kommer inte ångra dig :)

Harry Potter och Dödsrelikerna är den sista filmen i serien, den slutliga uppgörelsen
mellan Harry Potter och Voldermort; Den slutgiltiga kampen mellan det goda och det onda.
   
                

Har du sett nya filmen? Håller den måttet?      


XOXO Jenny has left the building. To be continue... 





Kommentarer
Postat av: VIKTOR FRISK

Vill du finna en sköm modeblogg för killar? Läs då min blogg.

15 årig kille med ett stort intresse för mode!

www.viktorfrisk.com

- LÄGG TILL PÅ BLOGLOVIN OM DU VILL FÖLJA OCKSÅ!

2010-11-19 @ 21:51:21
URL: http://www.viktorfrisk.com
Postat av: Thea / SnoStilen.se

Jag gillade den skarpt. Speciellt skönt var det att den här blev lyckad efter förra filmen som jag anser inte alls höll måttet.



På tal om Harry..; http://snostilen.se/2010/november/harry-potter-and-the-deathly-hallows-part-1.html

2010-11-26 @ 09:19:07
URL: http://snostilen.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0