Det här var ju inte... bra... eller... va?

Ja rubriken ser lite konstig ut, men det har att göra med det jag
ska skriva i bloggen, eller ja i alla fall en sak som jag kommer till.

Min helg har bestått av innebandy, innebandy och vad mer... jo
just det innebandy. Sa jag att jag spelat innebandy i helgen?

I alla fall har jag dömt fyra matcher (!) i helgen. Det har varit lärorikt,
speciellt matcherna som jag dömde idag med en äldre, erfaren domarkollega.
Det är bra att döma med någon erfaren, man får både ris och ros då. Men
det riset man får är bra att man får, för det är bara positivt eftersom den man
dömer med vill vara lite lärare för en och det är skitbra tycker jag. Så tycker det
var kul att döma med en äldre erfaren kollega.

I lördags kväll dömde jag serien P12Ö mellan Rasbo IK och Livets Ord IBF.
Det var en match som jag personligen tycker att Rasbos killar dominerade,
även om Livets ord kom starkt i slutet. Matchen slutade 5-0 och jag behövde
inte ta någon utvisning även om jag i efterhand tror att jag missade en, som
jag bara blåste frislag för. Den Livets Ordskillen som utförde dådet,
blev skittjurig på mig när jag blåste av honom och gav mig en mördande blick.
Hade hade mina ögon på sig resten av matchen och tur var det för honom att
han höll sig lugn. hehe. Sedan efter pojkmatchen dömde jag F11-match mellan
Rasbo Ik och Sten Sture, en match som Sture som slutade 4-4. Jag tog min första
utvisning 6 sekunder innan matchslut, då en rasbotjej (inte medvetet) kroppshakade en
Sturetjej. Det är egentligen en förseelse som ska ge en femminutare. Men det var
omedvetet samtidigt som jag är där för många av dessa yngre spelare för att lära ut till
dem och inte döma ut dem totalt. Så jag gav henne "bara" en tvåa. Hon hade ingen aning
om vad hon gjort för fel... Men det kanske inte alltid är lätt att veta. Efter matchen fick jag
och Albin som jag dömde med fick en aggressiv Sten Sturemorsa på oss efter matchen.
Var skitförbannad för att seketeriatet hade kört effektiv tid sista 3, vilket inte
ska göras i 2x20-matcher. Jag kan förstå att hon kanske tyckte att vi gjorde
fel, men hennes sett att säga det på var inte speciellt vuxet... Störig som fasiken.
Usch usch. Förstår att de bara vill sina barn väl. Men det är ytterligare ett läge
då man funderar över varför inte personen som verkar veta så bra har en
domarutbildning... Tråkigt i alla fall att behöva få skit på det sättet som vi fick.
Men jag skakar av mig det och går vidare. Det som inte dödar en stärker en.

Sedan på söndag morgonen klev jag upp 08 (!) något som jag på lördagskvällen
när jag lade mig inte såg fram emot. Men tro det eller ej, men var faktiskt riktigt
skönt att vara uppe i tid för en gångs skull :) Det var kolsvart i husena runtomkring.
Kändes som det endast var jag som var vaken, men vet att min kompis var vaken
med då jag såg henne lägga några papper i min brevlåda när jag kom ner, innan hon
stack till en massagekurs som hon går justnu. Det blev en stor portion grynblandnings-
gröt. Något som jag inför matcher och träningar alltid äter numer för att det de
gånger jag ätit det gett mig en jävulsk kraft på planen. Klockan 09.50 klev jag ur
bilen vid Hall 2000 och 10.10 blåste jag och Matti Eronen igång matchen mellan
Rasbo IK och Storvreta Ungdom IBK. Det var mycket höga klubbor i matchen,
undra hur det kommer sig att så många i ungdomslagen har höga klubbor...
Ändå blev det enganska okej match. Dock var det en storvretaspelare som gnällde
hela tiden: "Domarn... han där gör det och det och det..." Bara det att killen gjorde minst
lika mycket själv :P Jag släppte faktiskt ändå en del i den matchen som hade kunnat
vara frislag emot killen. Så han ska vara glad :P Matti sa till mig efteråt matchen
medan F12-laget börjat värma; "De va lite gnälliga det där laget..." Vi dömde sedan
F12-matchen som var en ganska lugn tillställelse. Slag på klubborna, men tjejer när
de är yngre och spelar brukar slå mycket med klubborna så sådant man får vänja sig
vid som domare och en del situationer som man får se mellan fingrarna vid. Efter matchen
var det bråttom. Trodde jag skulle ha kommit i från hallen klockan 12. Klockan 12.30
klev jag in i bilen.



Jag i söndagsmorse, 15 minuter efter att jag vaknat. Man är inte
sexigare än så här som nyvaken. haha.



15-20 minuter senare klev jag ur den utanför allianshallen, där mitt för helgen, sönder-
trasade lag hade match. Vi var nio spelare som från laget som kunde spela, då vi har
lite skador samt folk borta pga annat. Vi skulle möta serieledarna IS Saga. Jag var
lite nervös inför matchen. Saga leder serien för Almunge och Almunge gav oss stryk med
11-3. Då var vi ändå fullt lag. Så det var blandade tankar i huvudet. Men såhär i efterhand,
med en 3-0-förlust i baken, varan de två sista målen kom med 2,5 minut kvar av matchen,
så spelade vi skitbra. Jag är så jävla stolt över tjejerna i mitt lag och att vi stod upp så jävla bra.
Dock fick jag utvisning efter 4,23 in i första perioden för ett slag på en klubba, ett domslut
som är helt jävla horribelt rent ut sagt. Jag undrar verkligen vad domaren höll på med
igår alltså. Fast det är klart, förra helgen fick Maria von Rost utvisning i vårat lag, efter att en
av motståndarspelarna protesterat mot att de inte blåst på en situation framför mål. Det var
en viss föredetta division-1-spelare i Hagunda. Är ju inte hennes fel att domarna beter sig
felaktigt, men känns ju som domarna pga hennes bakgrund, är extra snälla mot henne (No
offense mot denna hagundatjej vill jag påpeka). I alla fall... så undrar jag om dessa domare vet
vad fördel är. Jag och de andra som gick kursen med mig fick av våra lärare på kursen,
lära oss att försöka släppa situationer som inte är så farliga om lag som utsätts för felaktigt
spela har fördel av bollen efter situationen. Detta för att slippa sönderblåsning av matcher.
Såg en exakt likadan situation i SSL ikväll (vet att SSL är lite annorlunda), men där släppte
domarna situationen eftersom rätt lag hade fördel efter situationen. Men det verkar inte som
dessa domare tillämpar den grejen på sina matcher. I alla fall gjorde de inte det igår.
Jag är medveten om att jag slog på tjejens klubba i mitt försöka att få tag på bollen. Jag säger
inte att det jag gjorde var rätt. Men jag slog så pass löst att tjejen med bollen överhuvudtaget
inte ens påverkades och hade hur bra kontroll på bollen som helst hela tiden och kunde fortsätta
efter det jag gjorde. Sen vid nästa avblåsning. Då åker jag ut för slag. Jag var så jävla nära att
fråga domarna om de vet vad fördel betyder. Det var en sådan jävla onödig avblåsning tycker
jag. Sedan visade de ut en Sagatjej för slag, när Sagatjejen satsade in i en närkamp när hon
sprang bredvid våran spelare som sprang längs sargen med bollen. Utvisningen är korrekt,
men för SLAG?! HALLÅ! Det är antingen en otillåten träning (2min) eller hårt spel(5min) som tjejen
gjorde sig skyldig till. NÄ USCH för dessa domare. Sen skriver UNT för ett tag sedan en artikel
om att det är många domare som dömer som inte har behörighet. Jag förstår ibland vad de syftar
på med den artikeln. Man ska alltid hålla sina domarkollegor om ryggen. Men det måste till
granskningar från förbundets sidor på matcherna för att jag och alla andra domare ska kunna få
ros, men även ris som vi kan ta lärdom av och som gör att vi kan bli ännu bättre domare. Att var innebandydomare är inte lätt, det går inte alltid följa regelboken till punkt och pricka, det är jag
medveten om.


Jag iförd min matchtröja. SÅ SNYGG! Ingen annan i laget
vill ha nummer tre, eftersom tröjan inte passar. Så jag är
den enda som får ha mitt nummer i fred oavsett om jag
spelar eller inte :P haha



Som utbildad domare har jag blivit jävligt känslig för en del domslut. Man ser saker och ting
på planen som det ibland är märkligt att man blåser av för. Jag vet att jag gjorde fel igår med
slaget på klubban, jag kan ta det. Men jag har lite svårt att ta att jag får en utvisning när mitt slag
som inte var speciellt hårt, överhuvudtaget inte påverkade tjejens bollförande före eller efter
situationen. Jag kan säga ärligt som domare, jag vill gärna bli granskad, för jag vill bli
så bra innebandydomare som jag kan bli. Jag vill lära mig hur jag ska röra mig på planen rätt,
jag kanske aldrig kommer bli bäst även om jag skulle vilja det. Har nog fel kön för det... tyvärr:(
Vi är inte speciellt många tjejer inom Uppland. På kursen jag gick var vi tre tjejer av ca 12
deltagare. det är inte ens 30%. Killarna är överrepresenterade... Varför är det så???



Måste lägga upp en bild på mina übersnygga naglar. Gjorde fransk
manikyr på dem i Lördags. Även om man är svettig och håller på
men idrott måste man få vara lite fin med. Och vet ni - naglarna är
hela efter dömning och tuff match igår med mycketuffa närkamper
och jävligt mycket slag på ens klubba och händer. Jag vet dock
någon som skulle gilla att bli kliad på ryggen med dem.
Du vet vem du är. Haha...


Jag gjorde förövrigt illa foten i matchen igår. Det är inte första
gången iår som jag gör illa den. Har haft ont tidigare. Nu fick
jag en smäll på den igår och idag har jag haft jävulskt ont och inte kunnat gå ner för
trappor. Det blir med stor sannolikhet ingen träning för mig imorgon kväll, vilket känns surt.
Dels vill jag inte riskera något, men så har pappa "förbjudit" mig från att träna med.
Han börjar tro på att jag råkat ut för någon form av stressfraktur efter att jag
berättade att jag haft ont på samma sätt tidigare under säsongen och att det
nu återkommit efter en smäll. Så ingen träning imorgon. Surt sa räven. Men ska försöka
träna på torsdag...


XOXO Jenny has left the building. To be continue...





Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0