Spräckt skalle - Vad ska jag göra?

Jag följer just nu en match i OS-hockeyn, åttondelsfinalen mellan Slovakien och Norge. Under
första perioden blev slovaken Lubos Bartetsko illa tacklad. Hjälmen for av och han small i isen
med bakhuvudet. Någon som resulterade i att blodet forsade
. Hemska scener.

Dock började jag fundera över spräckt skalle när detta hände.
En ordentlig smäll mot huvudet kan nämligen resultera i spräckt skalle. På flashback forum var
det en person; Rorschach, som började fråga hur man skulle göra om någon spräckt skallen,
eftersom den var osäker på om kunskaperna denne lärt sig under första hjälpen verkligen
stämde. De flesta svaren är seriösa. Men det finns verkligen vissa människor som gör allt för att
vara roliga även i allvaret. Nedan ser ni inläggen på tråden; Spräckt skalle - Vad ska jag göra?
Jag kommer markera de knäppa och roliga citaten samt delar som är viktiga för att förstå allting,
 med kursivt och fetstilat.




Rorschach
2005-07-06, 23:22
När jag blev undervisad i första hjälpen sa man att man inte skall linda in huvudet om man har fått skallbenet spräckt. Detta skulle i såna fall leda till blodet skapa ett trycket mot hjärnan och därmed öka risken för hjärnskador/död. Men om man inte lindar in huvudet finns det ju riska att personen förblöder, så vad skall man göra?

OBS: jag eller någon i min närhet har INTE spräckt sin skalle.

EDIT: Jösses... glömde skriva "INTE". :D


KillYourGod
2005-07-06, 23:25
När jag blev undervisad i första hjälpen sa man att man inte skall linda in huvudet om man har fått skallbenet spräckt. Detta skulle i såna fall leda till blodet skapa ett trycket mot hjärnan och därmed öka risken för hjärnskador/död. Men om man inte lindar in huvudet finns det ju riska att personen förblöder, så vad skall man göra?

OBS: jag eller någon i min närhet har spräckt sin skalle.

Har du spräckt skallen? Prova fyll på med lite hjärna i ev. hål, stäng igen sedan. Det fungerade i Bad Taste. Annars rekommenderar jag 112, ifall mitt tips inte duger åt dig :D



LadyTiera
2005-07-06, 23:26
är det blod som pumpar/strålar ur så håll en ren handuk mot såret och ring 112, håll personen lugn och varm.



Robin:D
2005-07-07, 14:44
om man får sån kraftig smäll i huvet så man spräcker skallen så är det nog rätt stor risk okså att hjärnan sväller o då e det knapppast bra idee o trycka ihop huvet igen skulle ja tro




belowyou
2005-07-08, 13:15
är det blod som pumpar/strålar ur så håll en ren handuk mot såret och ring 112, håll personen lugn och varm.

lugn?? när det sprutar blod som en fontän ur skallen... lycka till med att hålla den personen lugn... bara liemannen kan lugna ner den personen...








Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0