The Studio - Falsk marknadsföring

Härom veckan blev jag uppringd av the studio. De ville att jag skulle komma och fota
mig hos dem, få en gratis sminkning, styling och fotografering. Visst låter det underbart.
Min vän Sarah hade rekommenderat mig då hon var där. Hon sa dock aldrig det som
en annan vän berättade för mig då jag sa att jag tänkte tacka ja;
Vännen: Allt är inte gratis sa min vän.
JAG: Vad menar du med det, de säger ju att det är gratis?
VÄNNEN: Jag fotograferade mig hos dem och de sa att det skulle
vara gratis, men det är det inte. Allt är gratis förrutom själva
bilderna. Bilderna kostar pengar och kostar en del, så ska du ha
dem så kommer du få betala.
JAG: VA, skojar du eller?
VÄNNEN: Nej, de säger att det är gratis och det låter jättebra, men
det de inte nämner är att det kostar pengar.

I måndags ringde the studio tíllbaka till mig. Tjejen var trevlig. Men jag var inte lika trevlig
tillbaka ska jag erkänna.
JAG: Men du, bilderna kostar ju pengar sen om jag ska ha dem?
HON: (tystnad)... Jao, det gör de.
JAG: Men du säger ju att jag får en gratis fotografering innehållandes smink
och fotografering då borde ju bilderna ingå liksom.
HON: Jag säger att du får en gratis sminkning, styling och fotografering.
JAG: Jo, men det låter exakt som att du säger att allt är gratis och du nämner
inget om att bilderna kostar?
HON: N...ej.
JAG: Tyvärr så tänker jag tacka nej.
HON: Men skulle det inte vara kul att vara modell för en dag då?
JAG: Jo visst, men du säger att fotograferingen är gratis och det är den ju uppen-
bart inte eftersom man ska betala massa pengar för bilderna sen efteråt och det
inte nämns när ni ringer.
HON: Okej, ja då får jag tacka.

Är det verkligen rätt att man ringer privatpersoner och erbjuder dem "gratis" fotografering,
en fotografering som uppenbart inte är gratis eftersom bilderna kostar. Vilket jag tycker
är falsk marknadsföring och ett sätt att lura människor när man inte ens nämner det i telefonen.
Varken den tjejen som ringde i måndags, eller den som ringde mig i förra vecka nämde
något om att bilderna kostar pengar. Tycker faktiskt att de borde nämna det i telefonen.
Dessutom så undrar jag varför de erbjuder gratis fotografering där bilderna kostar pengar...
handlar det om vänlighet eller har det att göra med att de har så lite kunder att de på de sättet
måste erbjuda gratis fotografering för att de har så dåligt med kunder? Jag har en vän
som är en utmärkt fotograf. Visst kanske man känner sig fin att vara modell för en dag.
Men min vän tar grymma bilder så jag behöver inte någon modellfotografering. Har ett antal
bekanta från gymnasiet som gick fotolinje med, samt att jag själv har en foto A-kurs från
gymnasiet :) Och jag är ganska duktig på photoshop med. Är det någon som vill ha hjälp med lättare
retushering så är det bara säga till. Vill tipsa om denna blogg där en tjej skriver och ger
tips i hur man kan använda photoshop: http://bunnystips.blogg.se/2009/march/





Idag är jag ledig precis som igår. Det känns lite konstigt då jag sedan förra söndagen, har jobbat åtta av
nio dagar. Det blir sen slant. Tjänar ju 140 kronor i timmen på helger och 95,15 i timmen en vardag.
Men när man jobbat så mycket utan en ordentlig helgvila känner man sig lite sliten fast att man är ung. Jobbar
imorgon och fredag och är ledig hela helgen sen. Jag blev väckt av polisen imorse strax innan 09.00. De
ringde och frågade lite mera angående tipset jag lämnat om Österbybrukskjutningen. Passerade ju samhället vid 20-tiden, bara 2 timmar efter att händelsen hade inträffat. Så fick prata lite med dem idag. trevliga poliser
i alla fall, huvudsaken. Idag ska jag baka piroger (första gången jag gör det). Bra att ha, både till lunch och middag. Men även i matlåda på jobbet. Gjorde en Lasagne igår kväll med, eller två.
En stor och en liten form. Den stora formen försvann i ett nafs då brorsan och Stefan och Niklas, som brorsan
känner åt här igår kväll. Kul med lite sällskap. Det finns en hel liten form lasagne kvar i kylskåpet som
kommer bli perfekt för matlådan. Sedan imorgon kväll blir det chili con carne som jag och min
vän Ulla ska laga. Dock känner jag mig inte till fred riktigt med att hon igår kväll satt och sa att hon ska
bestämma vad den ska smaka :P Är ju jag som ska laga maten :P Hon är duktig på att laga mat. Och
det slår mig att jag faktiskt är ganska duktig med. Känner mig duktig. Det är inte så längesen som jag
trodde att jag inte kunde laga mat. Nu känner jag mig skitduktig. Dock blir chili con carnen alltid stark,
som den ska vara... något som resulterar i att mamma och pappa inte blir så bra i magen :P haha.

Ska städa härhemma idag med litegrann. Jävligt less på att det ser ut som ett bombnedslag. Ska kasta
massa saker. Skönt att mamma inte är hemma, då skulle hon vilja spara allt. Förstår inte varför man ska
spara allt och köpa hem massa nytt hela tiden när man iten göra sig av med något av det man redan
har hemma. Resultatet blir ju faktiskt kaosartat. SÅ nu jävla åker saker och ting ut. För jag har ledsnat.
Ett hem ska vara rent och fräsch. Det är inte meningen att man ska ha så mycket möbler så att de
nästan står på varandra och så att man inte kan komma fram i rummet ordentligt. JAg gillar luftigt
och ljust. Ska hjälpa pappa och renovera vardagsrummet nu också de kommande veckorna när jag
inte jobbar, då han har semester. Vardagsrummet förjävligt ut. Mörkbruna tapeter med orange blommor.
Undra hur i helvete personen som bodde i kåken innan kan sätta in något dyligt. Har dessutom
funderingar på att tapetsera om rummet. Brorsan valde en grön färg, som inte alls är något rolig.
Så funderar på fondvägg i något mönster och någon ljus neutral färg i resten, kanske beigefärgat i resten.
Hm... har inte bestämt mig eller funderat klart :P


Den hemska tapeten på mitt rum

Dessutom ska jag försöka göra om min bloggdesign lite. Har laddat ner lite olika brushes från
en sida på nätet till photoshop som jag tror kommer bli grymma att använda. Så hoppas att det
blir bra.


Funderar på dessa fondtapeter i rummet kanske:

Det lutar nog åt den tredje på övre raden, eller den andra här på undre. Det visar sig. Måste
ha pengar med. Men antar att det kommer en fet summa pengar in på kontot den 25. Dels får
jag lön från pappas jobb, den sista, ca 9000 kronor. Sen kommer jag att få lite pengar från
äldreboende för juli månad. Jobbade väl ca 8 dagar i juli på hemmet för pensionärerna. Så räknar
väl med ca 3000 kronor därifrån med. 4000 kronor kommer gå bort direkt eftersom jag ska köpa
körlektioner. Ska ha det där jävla körkortet nu. Sedan ska jag lägga undan för halkbanekörning.
Den 17 augusti gör jag riskettaprovet, det som handlar om droger och alkohol. Ett riskettautbildningen
tycker jag personligen är bortkastat med pengar och tid, men det är ju obligatoriskt. Det jag menar
är att vi får information på biologin om hur alkoholen och drogerna påverkar oss. Jag tror att de som kört
och somen dag kommer att köra rattonyktra, skulle gjort/kommer göra det trots denna utbildning.
Tror nämligen ingen utbilning för sådant kommer ändra på det. Jag vet att jag inte är godtrogen mot
människor när jag skriver det, men jag tror att jag nog har mycket rätt i det jag säger i det fallet.

På tal om annat har jag shoppat loss som fan på sistone (bilder kommer sen). Har fasiken inga pengar kvar på kontot snart
känns det som :P Måste hålla mig lugn tills jag får lönen nu :P haha. Inte så mycket pengar kvar.
Det som i alla fall är planerat att jag ska köpa är ett nytt skal/display till mobilen. Det sägs att det inte
går att byta skal på satio-telefonerna. Dock går det eftersom det finns skal att köpa. Man måste skruva
skalet dock. Förr i tiden var det ju bara klipps på skalen och de var extremt lätt att ta av. I alla fall som
gick displayen på min mobil sönder igår kväll. Ramlade i backen i gruset hos min kompis. Det är inte
en spricka som stör direkt, även om den syns. Men bättre att byta skalet. Ska sedan skaffa både ny
copterplast som skydda skärm och allt mot repor eftersom jag kommer tvingas byta skalet. Och copterplasten
skyddar bra. Den har tagit alla repor som eventuellt kunnat bli på displayen. Skönt på ett sätt också att
byta skal, eftersom jag har en minirepa i displayen. haha snacka om att jag är perfektionist. Men har
man en Sony Ericsson med en display som är stor som ett hus så reagerar man lätt på repor och sådant
kan jag säga. Skönt i alla fall att det finns skal och displayer att köpa så man kan byta. Får se dock om
jag tänker byta det själv eller om jag ska leja någon person :P

Har dessutom ordnat så att jag inte börjar skolan förrän den 1 september eftersom jag jobbar hela
augusti ut. Skönt. Lite extra långt sommarlov :P haha.

Sköt om er alla :)
 

 






Kommentarer
Postat av: Linnea

Hej hej, jag jobbar för thestudio och ringer runt till folk och där ifrån vi ringer så har vi alla ett manus som följs, och vi säger visst vad de kostar även om man bokar in en tid eller inte. och om man har bokat in en tid så måste man dra en checklista och även där säger vi igen " det går ju självklart att köpa bilderna men de är ingen som helst köptvång" så alla våra kunder är medvetna om att man kan köpa bilderna och att de kostar, så det är ju upp till var och en om man vill ha de helt gratis eller om man vill betala. och eftersom vi inte tvingar våra kunder till nånting så de vi erbjuder är ju då faktiskt helt gratis

och på de sättet som thestudio tjänar pengar på är ju just de att nästan alla som kommer dit köper minst en bild och varje dag är de nästan fullbokat från 10-19 och och alla sällskap kommer oftast två personer och uppåt så då kan du ju bara räkna ut själv hur mycket dom tjänar på en dag på en studio och då har vi 4 st i Sverige. Så därför kan vi ju faktiskt erjbjda våra kunder sånt bra erbjudande och ändå tjäna på de.

Men du får ha en bra dag!

2010-09-21 @ 13:32:48
Postat av: Jenny

Linnea, det är möjligt att ni ska följa ett manus där ni säger det. Men de personer jag pratade med från eran studio som sa inte till mig att det skulle kosta pengar... det var en kompis till mig som också blivit uppringd och det var först när hon fotograferat sig som hon fick veta att det kostade. Så vi är två som råkat ut för detta. Det är ju inte ditt fel, utan de som ringt mig och min kompis som inte sagt något.

2010-09-21 @ 14:45:16
URL: http://jennyam.blogg.se/
Postat av: Anonym

haha snälla fotograferingen ÄR ju gratis, precis som de säger, och bilderna är svindyra. men fotograferingen ÄR gratis så det är ju inget ljug om det

2010-10-06 @ 11:19:17

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0