Hotet mot uppländsk daminnebandy

Kylan har börjat infinna sig om nätterna, dagarna blir kortare och mörkret börjar
komma alldeles för fort. Sommaren har just börjat dra sina sista ansträngda andetag.
Vi befinner oss mitt emellan sommar och höst, mitt emellan en försäsong och en
seriepremiär i damernas Norretta i innebandy. Inne i de uppländska sporthallarna har
skorna börjat nöta mot golvet och framkallar gnisslande ljud. Smäll på smäll hörs av
klubblad som träffar bollar och når nätmaskorna. För Uppsalalaget Sten Sture BK är
inte säsongsupptakten den vanliga. Flera spelare har av olika skäl flytt laget för spel
inom Stockholmsområdet. Linette Kouru, Charlotte ”Kalle” Karlberg och Anna Nyberg
återfinns alla i Täby IS i elitserien. Linette valde, enligt en intervju på Mattias Holmgrens
blogg
, Täby för att hon dels tackat nej till elitseriespel i ett par år. Men sedan kände hon
att hon ville ge det chansen eftersom Sture i två år misslyckats med bedriften att nå
elitserien. Det finns många nya namn i Sten Sture denna säsongen. Det största namnet
är nog Ina Rhöös som närmast kommer från Iksu och precis som systern Elin är
landslagsmeriterad.



Men hon kommer till ett Sten Sture som gör sin sista säsong i division 1. Det var i maj
som beskedet om att Sture upphör som egen klubb och går ihop med FBC Uppsala, slog
ner som en atombomb inom innebandysverige. Ett besked som gett mycket
negativ respons från innebandy kunniga. Själv har jag smugit, tigit som muren,
försökt att inte lägga för mycket värderingar i brist på all information. Det har
varit svårt och ju flera negativa åsikter som sagts angående sammanslagningen
av FBC Uppsala och Sten Sture BK, desto mer har mina egna känslor och tankar
fått bekräftelse. Så jag har valt att träda fram i ljuset med min åsikt. FBC tar
nämligen uppländsk daminnebandy som gisslan genom detta beteende. När det
gäller sammanslagningen av de båda klubbarna så ser jag inte speciellt ljust på det.
FBC Uppsala är en klubb som enligt vissa uppgifter, dragit ner en annan klubb
en gång i tiden. Nyby IBK var en av de anrika klubbarna i Uppland innan de
hamnade i FBC Uppsalas regim. Jag har hört en del historier om detta, då jag
känner personer som spelade i Nyby IBK och följde med över då Nyby blev FBC
Uppsala ungdom. FBC Uppsala Ungdomar har under denna debatt och denna
kommande ihopslagning inför den stundande säsongen försökt sig på en förflyttning
till Fyrislunds BK för att bli ett eget damlag. Bakgrunden till detta är dock okänd för
mig. Det går bara att spekulera och det är väldigt lätt att tro att FBC Uppsala Ungdom
är trött på att kanske inte bli tagna på allvar och nu ser då Sten Sture går in i klubben,
att det är lika bra att bana väg för en egen satsning i en annan klubb där det satsas
på alla damlag.


foto: Peter Bohlin Skämtillustration gjord av mig där FBC-spelare
gör high five med Sturespelare när de gjort mål på dem i derbyt




Sammanslagningen är ett steg i fel riktning för innebandyuppland. Det är inte bra att ha
en klubb i ett länsförbund som ”äter upp” andra klubbar inom länet. Det är negativt för
hela länsinnebandyn. Och det finns enligt mig, ingen som helst anledning för de båda
damlagen att gå samma. Sten Sture kan gå upp i elitserien själva. Det var ett, ETT(!),
enda mål som skiljde Sten Sture från elitserien och ytterligare en säsong i division 1.
Och när det gällde kvalplatsen var FBC och Sture så jämna att FBC lika gärna hade
kunnat knipa platsen. Jag kan förstå tankarna kring att man ska bygga ett ”superlag” i
uppländsk daminnebandy. MEN det är fel att slå samman två klubbar med spelare som
alla troligen skulle ha kunnat platsa i elitserien. Jag ser det så här: Sture och FBC
förvaltar över många av länets absolut bästa damspelare. Var ska de spelare ta i vägen
som inte får spela när lagen går ihop. Det är självmord av klubbarna att gå ihop. Det är
slakt av damspelare som är kvalificerade och som behöver får speltid. Vi har en stor
bredd av bra spelare inom Uppland. Men denna bredden kommer dö ut om de ”stora
klubbarna ska hålla på att gå ihop för att bilda superlag. Det finns potential att ha fler
än ett lag i högsta serien. Så sammanslagningen gynnar enligt mig ingen, jo möjligen
FBC’s ekonomi. FBC Uppsala tar en genväg till toppen genom att hela tiden slå ihop
lag istället för att locka över spelare och erbjuda dem bra miljöer. Genom att slå ihop
sig med andra lag slipper man hela värvningscirkusen, där det är möjligt att spelare
skulle välja andra lag än FBC. Det kanske inte är sanningen, men man undrar ju i alla
fall.



Genom sammanslagningen har oron funnits att det ska bli läggmatcher och dylikt
inom damettan. Många hoppades att Svenska innebandyförbundet skulle försöka se
över detta och försöka att placera de båda klubbarna i olika delar av D1:an. Men istället
lät man dem spela kvar i samma serie med nyuppgånga Alunda IBF. Det innebär alltså
att det kommer att utspela sig två derbyn för alla klubbar. Det roliga med samman-
slagningen är att Sten Stures ordförande Anders Hiller, när bomben om samarbetet slog
ner, att han sa att det funnits så många positiva röster kring sammanslagningen. Vad han
fått dessa uppgifter ifrån är jag lite splittrad över, då det nyligen har publicerats en artikel
i UNT där många människor kritiserat ihopslagningen. Hur som helst, trots att det verkade
som att damerna inte skulle gå ihop iår, skriver Sten Sture på sin hemsida att de redan
börjat samarbeta och har en gemensam utvecklingstrupp fast att de på damsidan inte skulle
inleda samarbetet förrän inför säsongen 2011/2012.



Jag ställer mig samtidigt frågande tillde båda föreningarnas tanke med det kommande
säsongen. Det verkar finnas en splittring i frågan om man läser citaten som de båda
sportcheferna har gett.

"Rent sportsligt blir det nog ingen skillnad alls. De olika lagen kör helt och hållet för sig själva."
Niklas Johansson, FCB Uppsala:



"När vi börjar säsongen kommer det att se ut som vanligt, men det kan säkert komma att ändras under året."
Anders Hiller, Sten Sture:




Jag tycker personligen att beslutet om sammanslagningen av damlagen inte borde ha
offentliggjorts redan då det nu har uppstått massa frågor om läggmatcher. Jag tror
det kan ha skadat mer än hjälpt. Dock hade det ju inte gått att hålla hemligt heller,
eftersom det troligen skadat ännu mera. Jag tycker det är väldigt olyckligt. Det som är
värst i frågan och turerna kring lagen är förbundets agerande. De är så pass rutinerade
att de borde förstått att det skulle kunna uppstå en situation som den som råder just nu.
Därför borde de ha placerat lagen i en annan serie. Dock skyller förbundet på faktorer som
geografi. Men jag satt faktiskt och kollade lite på detta nu. Om något av lagen spelade i divion
1 mellersta skulle de ha mindre resväg till lag långt bort. I norra serien kommer det bli sju
långresor norr över. I mellersta serien är det egentligen bara tre ordentliga långresor; Hagfors,
Tidaholm och Karlstad som finns på kartan. Hur geografiskt är detta egentligen. Tycker det är
en dålig ursäkt, i alla fall då man kollar på vilka lag och var de kommer ifrån som ingår i division
1 norra och mellersta.



Jag sätter mitt hopp till Alunda IBF nu… Självklart hoppas jag att FBC eller Sture går upp. Jag
hoppas dock att Alunda är fräcka och inte börjar gå på om FBC börjar tjafsa med dem
om sammanslagning. För det skulle inte förvåna mig om det kommer en förfrågan inom ett
par år från FBC Uppsalas håll. Alunda har definitivt kapaciteten att nå enda upp de med. Har själv
spelat med en del i Alundas nuvarande division-1-trupp en gång för många år sedan.
Det skulle vara skönt att se dem nå elitserien på egen hand med om något/några år. Tror det
behövs något år för dem i ettan för att etablera sig. Men tror de har kapacitet att nå enda fram
inom några år då många av spelarna spelat tillsammnas i många år.



Mitt tips är att FBC går upp...
Sten sture har tappat för många spelar till denna
säsongen, medan FBC fått hålla sitt lag intakt. Så jag tror FBC har större
chans. Dock förvaltar nu Sture över båda Rhöössystrarna och de kan säkert
komma att lyfta laget.



Flera personer som skrivit om sammanslagningen:




XOXO
Jenny has left the building
To be Continue...





Kommentarer
Postat av: Georggrete

This This Guestbook is professional and to the point. Very interesting GuestBook.

2011-02-03 @ 11:38:28
URL: http://georggrete.blogetty.com

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback