Förberedelser för säsongen

Det kryper i fingrarna på mig... Imorgon kväll klockan 21 är det första
inomhusträningen i innebandy för säsongen. Det är 33 dagar kvar till serie-
premiär, och på lördag är det första träningsmatchen. Jag trodde aldrig att
jag skulle längta så mycket som jag gör idag, eftersom jag var ganska less i
slutet av förra säsongen. Men kan nog lätt bli så ibland. Fanns vissa orsaker till
att jag kände så. Men efter att ha fått vila upp mig i sommar, fått jobba hela
sommaren och gjort annat så är suget tillbaka. Vore huset lite större skulle jag
ta en boll och klubba och jabba lite. Men jag vet vilket liv det blir om jag ens visar
klubban tillsammans en boll inomhus: "GÅ UT MED DET DÄR... DU KAN JU INTE
HÅLLA PÅ INOMHUS! FINNS EN GRÄSMATTA UTANFÖR..."


P.s Jag har aldrig förstör något inomhus genom att använda boll och klubba eftersom
jag tar det försiktigt ;)

Innebandysäsong innebär också risk för skador. Hade min riktiga ordentliga
i våras. Jag måste säga att jag haft tur i oturen att endast bli skadad en enda gång.
Jag vet och har hört om spelare som varit skadade mycket. Inför denna säsongen
har jag bestämt mig för att få bra kondition, men jag har även bestämt mig för
att var förberedd ifall skadan skulle vara framme. Tänker skaffa mig en egen
sjukväska ;) hehe. På så sätt vet man att det alltid finns det som man kan behöva
på en match. När det gäller sjukdoms- och skadelindring är det ju individuellt vad man
som person anser passa en bäst. I laget gemensamma väska kanske det finns produkter
som man inte tycker passar bra för en själv; liniment, elastiska bindor, tejp. För mig är
det viktigt när jag idrottar att faktiskt använda mig av saker om jag tycker fungerar
bra och som inte är i vägen eller stör mig på något annat sätt under en träning. Tänk
er t ex ett plåster. Du har skurit upp ett finger och vill inte idrotta utan plåster. Men
tack vare att det inte finns något sprayplåster tvingas du använda vanliga tyg/
plastplåster. Jag tycker personligen att sådana plåster förstör en del när det
gäller hur man håller i klubban. Sen är det klart att vissa gånger ska man ju avstå
från träning om man har gjort sig illa. Sträckningar anser jag att det går att
träna med om man är lite försiktigt och tar det lugnt. Det brukar ofta påskynda
läkandet av bristningen/sträckningen. Jag fick rehabträna; cykla motionscykel i
våras när jag gjorde mig illa. Min sjukgymnast sa då åt mig; "Du måste kunna
cykla i femton-tjugo minuter utan att du får någon smärta i låret.
"

Så vad behövs i en tjejs sjukvårdsväska?

  • Liniment; till träningsvärk, massage eller tillfällig smärtlindring
  • Elastiska bindor; både breda och smala så att de går att använda överallt.
  • Sax; Att klippa till eventuella kompresser
  • Sårtvätt; Kan vara nödvändigt ibland om det går hett till (eller varför
    inte ha med sig en liten hutt i sjukvårdsvärskan som man tömmer rakt
    i såret *skämt*)
  • Kompresser; Alltid bra att ha med sig.
    Tejp; som man tejpar leder med vid eventuella skador
  • Plåster; Sårskydd
  • Ispåse; Att kyla ned skador med
  • Kylspray; Alltid bra att ha till hands
  • Sprayplåster; Skyddar och gör att det inte behövs så mycket annat material
  • Blodstoppare; Ibland kan det gå väldigt hett till så att det blir ordentliga
    sårskador. Det ska egentligen inte få förekomma, men man vet aldrig.
    (dock går det lika bra att ta ett par lager med kompresser, knöla ihop,
    lägga över det ymnigt blödande såret och ta ett bandage och knyta över
    kompresserna. Det bildas både tryckförband och blodstoppning. Går bra att
    använda en ihopknölad strumpa med
    .)
  • Bindor; Man vet aldrig när man kan få mens.
  • Nagelklippare; Alla tjejer har nog någongång kommit till en match och insett
    att de inte klippt naglarna. Så länge det inte skadar andra är det ju ingen fara.
    Men man vet ju vilket jävla liv det kan bli på domarna i situationer om naglarna
    är för långa :P
  • Kirurgtejp; Behövs ibland vid sårskador
  • Alvedon/Ipren; Smärtlindring kan behövas ibland.
  • Fixomull; Används att sätta fast eventuella kompresser med
  • Xylocainsalva; Vid utomhusträning vet man aldrig vad man kan stöta på;
    en geting eller annat kryp som kan förstöra träningen pga smärta. Då bedövar
    Xylocainsalvan bra och snabbt.

Det finns säkert något som jag missat nu när jag skrivit. Man kan ju inte tänka på allting
på en gång, dessutom är jag extremt trött. Jobb 15-20 nu. Sen bara hem och byta om och
iväg direkt på träningen.








Dagens fråga;


Vad tycker ni behövs i en sjukvårdsväska?
Skriv oavsett om du är kille eller tjej...






Kommentarer
Postat av: Amanda - Annasdotter

Jo, det är sant :) tycker dom borde ha med annat i framsidan :)

2010-08-24 @ 18:35:49
URL: http://annasdotter.blogg.se/
Postat av: ellie m

Jätte fin blogg (a)

2010-08-25 @ 23:31:35
URL: http://elliestaffs.devote.se/
Postat av: Jenny

Tack :D

2010-08-26 @ 03:13:14
URL: http://jennyam.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0