Bloggtorka

Bloggtorka - AAAAAAHHHHHH! Håller på att bli galen eftersom jag inte
kommer på något bra att skriva om. Just nu... hm funderar jag på varför
orden cancer är ett sådant skrämmande ord? Det är en fundering jag har
haft i cirka en vecka. jag vet inte varför jag började fundera över det riktigt.
Men jag tror det handlar om att jag dels har sett otroligt mycket på Greys anatomy,
att jag vill bli läkare själv och funderar mycket kring cancer. Jag funderar otroligt
mycket kring celler. Det är helt jävla sjukt. Men jag sitter faktiskt emellanåt på och
funderar om det finns något sätt att bota HIV på.

Det var en kille som var sjuk i leukemi från USA. Mannen hade också HIV. Han hade
fått återfall av cancern och man ville genomföra en stamcellstransplantation eftersom man
trodde att det var det bästa sättet att få mannen frisk på. Transplantationen genomfördes
och mannen tillfrisknade från leukemin. MEN när man tog tester fanns det inga spår av
HIV-smittan hos mannen. Enligt första tester var han alltså frisk från smittan. Om tillståndet
med tillfrisknande från HIV höll i sig finns det inga uppgifter om, vilket tyder på att det inte gjorde
det. Men det kanske var en milstolpe i forskningen kring HIV. Det intresserar mig lite faktiskt.
Tänk om jag en dag kunde hitta den där milstolpen som krävs för att komma på hur man skulle
bota HIV. Jävlar vad bra det skulle vara :) Drömma och önska går. Ibland slår önskningar och
drömmar in. Det är den dagen man slutar önska och drömma, som man förstör allting. Det viktigaste
man kan göra är att fortsätta drömma, önska och hoppas. Den dagen man ger upp det, har
man inget kvar.


MISSY HIGGINS - Where I stood





Kommentarer
Postat av: LinnéaK

Kul att du gillade det :):)

Tack så jätte mkt!

2009-12-11 @ 12:30:13
URL: http://liinneak.blogg.se/
Postat av: sanna

fin design!

2009-12-13 @ 00:21:39
URL: http://pangmommorna.blogg.se/
Postat av: Martin

Det finns folk som tillfrisknat från hiv, likaså folk som visat sig vara immuna. Det va visst några afrikanska horor som det bevisats med. I fallen med tillfrisknanden så tror jag dock att det rört sig om extremt få undantag. Precis som du säger så fick man i dedär fallet inte veta om det höll i sig. Eftersom hiv-viruset hela tiden förändrar sig så är det ju svårt o hitta nån slutgiltig bot-metod.



O andra sidan, nu är ju broms-medecinerna så efektiva att om du smittas idag så kan du nog kallt räkna med att du lever om 25 år också, kansle ännu mer. Man hör ju aldrig numera om folk i västvärlden som är i slutstadiet av Aids. Du kan till och med skaffa barn både som man och kvinna med olika säkra ren-metoder.



Jag skulle va betydligt räddare för cancern. Lever och lung-cancer är fortfarande 100 % dödlig och går inte att bota. Och då får du oftast nöja dig med 1 till maximalt 4 års sjukdom innan du dör. Och cancern har ju också en tendens att återkomma till dom som den redan suttit i så den är ju oerhört oförutsägbar.



2009-12-17 @ 21:11:52

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0