Vem sa att jag var bortskämd?!

För ca 2 veckor sedan fick jag en ganska elak kommentar i min blogg. Jag brydde mig i och för sig inte eftersom den här personen inte har en blekaste aning om hur mitt liv är. Och det är ganska omoget att sitta och skriva massa störda kommentarer i en persons blogg och sedan inte våga stå för det du skriver.

Hur som helst blev jag anklagad för att vara bortskämd, för att jag skrivit om ett bråk jag hade med min mamma, där hon ANSÅG att det var viktigare att handdukarna och inte mina kläder blev torra så att jag hade något att ta på mig i skolan. Sedan skrev jag att hon var en idiotisk mamma. Hon kanske inte är det jämt, men in det fallet så¨anser jag att hon var det. Det finns ett problem som denna personen som skrivit inlägget inte gjort, det är att ha levt i mina skor ett tag.

När jag pratat med min klasskompisar inför den stundande studenten så har det låtit:
"Mina föräldrar betalar min mössa och klänning. De betalar allting åt mig."
Jag då, jag får betala min klänning, min mössa och även skorna jag ska ha på studenten själv. Är det bortskämt?

Jag har en kompis
som tog körkort förra året. Alla övningskörningslektioner, teoriprovskostnad och även uppkörningskostnad x 4 fick hon betalade.
Är jag bortskämd som inte har råd att ta körkort tack vare att mina föräldrar inte betalar? Är jag bortskämd som sällan övningskör eftersom mina föräldrar är ganska dåliga på att vilja övningsköra med mig (pappar har dock blivit bätte på sistone, medan mamma inte ens bryr sig om att jag har körkort eller inte?)

En av mina närmaste kompisar
, samma person som tog körkortet, ska åka som au-pair till London strax efter studenten. Hennes pappa hade sagt till henne att du behöver en ny garderob (alltså massa kläder). Han säger till och med att han ska betala för den nya garderoben.
Är jag bortskämd som på ett halvår knappt har haft råd att köpa en top? Är jag bortskämd då mina föräldrar aldrig betalar mina kläder?

Den här kompisen som
fick sitt körkort betalat, har ganska fri tillgång till bil även om det kanske inte är årets modell. Den har några år på nacken, men ser relativt bra ut ändå och fungerar bra. Hon får bensinen betalad åt sig.
Den dagen jag får körkort, kommer jag att behöva betala bensin så fort jag lånar bilen av mamma och pappa. Är det att vara bortskämd?


Den person som nämnde orden: DU ÄR BORTSKÄMD TILL MIG. Speak UP!
Tycker det är ganska illa att döma en människa du dels inte känner och som du dessutom inte har en aning om hur den lever...

Det finns faktisk gränser för vad föräldrar bör göra... Studentgrejer verkar det ganska självklart att föräldrarna ska betala. Men inte mina föräldrar...





Kommentarer
Postat av: v

Men please, tkr bara att du tar dina föräldrar för givet och att du är respektlös!Och nej jag känner inte dig men jag lever i samma situation och får betala allt, ta hand om allt, jag tar hand om min familj, mina syskon , allt! När alla kommer hem ska maten stå på bordet, fattas det nått hemma då går jag och handlar för mina egna pengar, vill jag ha nått så får jag betala för det sj! Jag får inte ens hela mitt studie bidrag varje månad, jag får 500 spänn. Det gäller att prioritera så att man kan göra det man vill.



Jag måste också betala allt själv. Precis allt som du beskrivit att du får göra, får jag också göra!DU är inte den enda. Plus att det är jag som sköter hushållet, mina syskon, styvsyskon, maten, allt!Gör jag nått som inte passar min mor så får jag skäll och ibland till och med spö.



Men sympati är inget jag är ute efter, jag klarar mig utan att tycka synd om mig själv. Det enda jag tycker är att du borde tänka efter lite. För kom inte å säg att du har det värst. Man kan vara bortskämd på så många olika vis.



Ha bråket med din mor i åtanke sen när du har egna barn. Så får vi se om du inser vad jag har för tanke bakom mina kommentarer.

2009-04-26 @ 22:18:12
Postat av: fattig

jag vet flera som måste betala själva. så det är inte självklart att föräldrar betalar. det bara verkar så ibland.

2009-05-05 @ 23:22:17
Postat av: Jenny

Skönt att höra att det faktiskt finns flera som får betala själva. För det känns som att jag är den enda...

2009-05-06 @ 18:07:38

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0