SWEBUS gör det omöjligt att värna om miljön!

Jag är en av alla människor som nästan varje dag slår upp tidningen och läser om hur vi ska rädd jorden genom att konsumera mindre och sluta släppa ut så mycket koldioxid i luften. Jag har också varit en av alla dessa människor som förr bara ryckt på axlarna åt detta, trott att klimatförändringarna inte varit långt gångna som de verkligen är. Men efter att gång på gång fått bevisat för mig hur illa det verkligen är, har även jag börjat fundera på hur jag kan hjälpa till att värna om vår miljö. Ett enkelt sätt att värna om vår miljö är att ta bussen, tåget eller tunnelbanan till jobbet och skolan.


För tre år sedan då jag började gymnasiet fick jag börja pendla med buss mellan Uppsala och den lilla by där jag bor, cirka tre mil utanför Uppsala. Under det första året fanns det sällan några problem med pendlandet eftersom det fanns några tider att välja på då man skulle pendla. Men inför andra året drog Swebus in flertalet tider, vilket gjorde att pendelmöjligheterna försämrades avsevärt. Idag är pendlingsmöjligheterna likadana - dåliga. Inte nog med att det är dåliga. De senaste två åren under mitt pendlande har jag flertalet gånger stått utomhus i 20-25 minuter och väntat på bussen för att ta mig till skolan. När jag sedan ringt Upplysningen har jag fått svaret att Tyvärr, bussen är inställd. Föraren är sjuk/bussen har gått sönder/bussen startar inte.



Det är ganska ofta som detta inträffat, både i år och föregående år. Istället för att ta bussen direkt från mitt hem, har jag tvingats sätta mig på min moped och åka ett par kilometer och släppa ut en massa koldioxid. Det ska vara så otroligt bra för miljön att pendla, vilket jag försöker att göra. Men gång på gång tvingas jag inse hur dåligt kollektivtrafiken fungerar på landsbygden. Sedan höjs busspriserna, utan att det finns någon ökad kvalitet på kollektivtrafiken. Och att höja priserna ökar inte direkt resandet med kollektivtrafik, eftersom det fortfarande är billigare att åka bil. Det är dessutom lättare, eftersom bussbolag drar in bussturer. Swebus beteende med indragna och inställda bussturer gör det omöjlig för mig och andra resenärer att värna om vår miljö. GÖR NÅGOT ÅT PROBLEMEN NU!






Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0