Att låta människor bestämma över sitt egna liv...

Att boxaren Frida Wallberg igår, knockades så hårt att hon fick en hjärnblödning,
kan inte ha undgått någon. Och inte den kritiken som många genom åren har riktat
mot boxningen... som många inte ens vill kalla idrott. Men varför försöker vissa
människor envisas med att veta vad som är rätt och fel när de inte ens är insatt i
idrotten? Och varför försöker man styra en annan vuxen människa som har hållit
på med idrotten tillräckligt länge för att veta riskerna?
 
Frågorna har dykt upp i mitt huvud de sista timmarna, då jag aktivt har följt rapporteringen
på aftonbladet.se och även läst de kommentarer som människor skrivit...
En del kommentarer har varit peppande och sakliga, medan vissa kommentarer halvt
spårat ur. Man har liksom känt att många tyckt att Frida får skylla sig själv; att det inte
är synd om henne och att boxning är en idiotisk idrott. Nu ikväll har de till och med stängt
kommentarsfältet på artikeln på aftonbladet, vilket inte förvånar mig med tanke vad vissa
människor skrev och att vissa inte kunde bete sig moget.
 
Min fundering är varför människor ska hålla på och ifrågasätta Frida val. Det är nästan
så att vissa dumförklarat henne när det gäller att hålla på med boxning. Jag har inte sagt
att jag tycker det är kul att människor bara pucklar på varandra hej vilt utan mening.
Men samtidigt är boxning så mycket mer än att bara klappa på någon. För många har det
inneburit en väg ut ur ett kriminellt liv (en livsstil) eller ett sätt att rädda ungdomar från att bli ligister;
få dem att känna att de är bra på något. Jag tänker främst på Dialy Mory Diabeté, även kallad
Dallas, som jobbade på ett gym nere i Rosengård i Malmö. Han lärde många unga
boxas, få de unga att ha något att göra, istället för att ränna ute på gatorna och begå
brott. Dallas har i Malmö kallats för "extrapappan". Svt Sport delade till och med ut sitt
hederspris till honom på idrottsgalan för ex antal år sedan, just för den eldsjäl som han
varit i Rosengård, för den klippa han varit som många unga kunnat luta sig tryckt emot.
Har någon ifrågasatt honom? Varför då ifrågasätta Frida, som visste vad boxningen inne-
bar... riskerna som fanns med den? Frida är kvinna nog och har alltid varit för att kunna
stå för sina val.
 
Dallas lärde inte bara de unga att boxas. Han lärde dem vett och etikett. Alla ungdomar fick
ta honom i hand när de kom dit varenda gång. Lite disciplin som många barn i Rosengård
behövde lära sig... Och tyvärr är det även på flera ställen idag som en sådan här eldsjäl
skulle behövas.
 
Att boxas handlar inte om att slå hårdast, det handlar om att ha tekniken att få slag på rätt
ställe. Att boxas är inte bara att slå, det handlar om att ha ork. Att ha ork kräven att man
tränar hårt och länge och att man har en ingrediens som kallas för envishet. Det är inte bara
gå in i ringen och slåss, som så många verkar tro.
 
Jag kan säga att jag inte är något jättefan av boxning... och det har att göra med att jag tycker
det är otroligt tråkigt att titta på. Jag vet att jag själv aldrig skulle ställa mig i ringen för att jag
anser att jag inte vill utsätta mig för de risker som finns. Men alla som ställer sig i boxningsringen
vet att det finns risker. Så även Frida igår kväll innan hon knockades. Men för henne är boxningen
ett jobb, något som hon älskat att göra under många år; en livsstil. Vem är människor att döma
henne? Vad är det för maktgalen människor som försöker bestämma över henne och säga åt
henne att hon inte ska boxas och att dessutom säga att hon får skylla sig själv. Jag har blivit
anklagad för att jag saknar empati för människor. Jag vet att Frida fick denna hjärnblödningen av
att hon valde att gå upp i ringen trots att hon visste att det fanns risker. Men för det har ingen av
oss rätt att döma henne eller tycka att hon är dum i huvudet. Hon visste vad hon gjorde. Hon är
en vuxen människa som kan ta egna beslut... behöver inte ha någon som bestämmer över henne.
Hon tog beslutet att gå upp i ringen. Dumt eller Klokt? Vi har inte rätt att försöka dumförklara Frida
Wallgren eller säga att hon gjorde fel. Det är bara att gilla läget och försöka peppa henne i den
svåra situation hon befinner sig. Det är bättre vi sköter oss själv och sköter i andra... något som
människor idag har så fruktansvärt svårt för...

Krya på dig Frida!
Lägger upp denna bilden som en hyllning till dig för allt bra du gjorde under din karriär och de
många framgångar som du skördade. Go Frida!


Over and out.





Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0