Ibland måste man nypa sig i armen...

Oj vilken helg det varit... allting i underbar bemärkning. Började helgen med jobb i Lördags...
Det kanske inte var så underbart. Haha. Skämt åsido :)

En viss Stoffe messade mig ganska oväntat i fredags kväll och överraskande frågade han vad jag
gjorde i helgen, då han ville att jag skulle komma över. Men eftersom jag jobbade i lördags och
sedan skulle på hundutställning i Eskilstuna på söndagen, så kändes den här helgen lite
körd (vilket gjorde ont i mitt hjärta, då jag gärna ville träffa honom, eftersom jag tycker så mycket
om honom och de sista två veckorna har känts lite konstiga mellan honom och mig...).
 
På söndagen bar det av mot Eskilstuna. Klockan halv åtta backade jag ut bilen från våran gård
med pappa på passagerarplats. Regnet hade bokstavligen öst ner senare delen av natten, vilket
fick både min mamma och pappa och tveka att åka. Som tur var lyckades jag övertala dem. Och
med den utgången som utställningen fick, är det nog bra jävla tur. Det kändes lite som att regnet
slutade ösa för våran skull. I Lördags sa jag till pappa: "Det är ett under om vi inte får Sufficent imorgon"

För er som inte är insatta i hundutställning och aldrig har varit på det så sätts betygen såhär:
  • Excellent (utmärkt) - Hund som mycket väl motsvarar rasens standard, och som presenteras
    i utmärkt kondition, visar ett harmoniskt välbalanserat temperament, håller utmärkt klass och
    har en utmärkt helhet. Dess utmärkta kvaliteter i förhållande till rasidealet tillåter att domaren
    kan bortse från smärre detaljfel. Hunden måste ha tydlig könsprägel.
  • Very good (mycket bra) - Hund som väl motsvarar rasens standard, som är välbalanserad och
    i god kondition. Smärre fel kan tolereras, men inga som negativt påverkar helhetsintrycket.
    Denna bedömning kan endast ges till en hund av mycket god klass.
  • Good (god/bra) - Hund som motsvarar rasens standard och vars exteriöra fel är av mindre fram-
    trädande karaktär.
  • Sufficent (godtagbar) - Hund som motsvarar rasens standard men som inte har rasens alla
    karaktärsdrag eller har bristande fysisk kondition.
  • Disqualified (Diskvalificerad) - Tilldelas hund som i ringen visar aggressivitetveller typiskt flykt-
    beteende eller har sådana anatomisk defekter att de väsentligt påverkar hundens hälsa och
    sundhet. Tilldelas också den hund som är exteriört otypisk eller har för sin ras diskvalif-
    icerande fel eller är kryptorchid.
  • Cannot be judge (Kan en prissättas - KEP) - Hund, som visas i sådant skick att domaren
    inte kan bilda sig en säker uppfattning om dess kvalitet, kan i undantagsfall tilldelas omdömet
    Cannot be judged (KEP). Exempel på detta är om hunden har uppenbara brister i uppvisnings-
    och ringkultur (såsom ovana vid koppel eller valpigt temperament) eller visas i dålig kondition
    (är överdrivet mager eller fet). Detsamma kan gälla en så nyligen trimmad hund, att domaren
    inte kan göra en säker bedömning av kvaliteten på hundens hårlag. Vidare kan en hund på grund
    av skada visa upp sig så illa, att dess rörelser är svårbedömda.
Men på söndagmorgonen kände jag mig väldigt avslappnad. Jag visste att det var väldigt få anmälningar
på rasen; endast 6(!) stycken. Och det hör inte till vanligheten att det är så få finska lapphundar anmälda
på internationella utställningar. Men då är det ju så att många är i väldigt dålig pälskondition just nu
på grund av fällningar. Fanny är ordentligt urfälld, vilket är anledningen till att jag tvekade lite över att
ställa henne och dessutom trodde att kritiken skulle bli väldigt väldigt dålig. Men väl på plats visade
det sig att vi endast var två tikar som skulle komma att konkurrera och Fanny verkade dessutom vara
på ganska bra humör... Det visade sig att hon skulle ställas ensam i Unghundsklassen (UKL) och
sedan var det en tik som skulle ställas i Öppenklassen (ÖKL). Det var även en annan tik anmäld i Championklassen (CHKL). Men tiken i championsklassen hade blivit struken på utställningen dagen
innan också, så jag misstänkte att hon inte skulle starta dagen till ära heller och fick rätt. När jag gick
in i ringen så småsprang jag för att få igång Fanny och blev genast ombedd att fortsätta springa varvet
runt. Utan godis eller någonting (hann inte få upp något), så visste jag att Fannys huvud med stor
sannolikhet skulle vara som en sten i backen, för att hon skulle lukta på allt. Men det var det inte.
Hon sprang så bra, det är första gången jag verkligen känner att vi tillsammans gjorde ett riktigt bra
framträdande i ringen och Fanny visade sig från sin bästa sida. När vi väl skulle ställa upp framför
domaren var hon verkligen på hugget och ställde sig så bra :) Höll upp svansen själv och allting.
Jag hörde att domaren gillade henne, men jag visste ju om att hennes päls inte var så bra, så trodde
inte på högsta betyg. Men hon höjde det där röda kortet... OCH DET ROSA! "Då blir det excellent och
ett CK idag då..." :D CK betyder att domaren tycker att hon har sådan kvalité (Certifikatkvalité) att hon
får tävla vidare i BTKL (Bästa tik-klass) och försöka bli bästa tiken för dagen och med möjlighet att
vinna ett Certifikat (behövs tre sådana för att bli champion). Tyvärr så fick även tiken i Öppenklass
Excellent med CK... Och hon hade för dagen bättre päls. Så vi blev bara tvåa och fick "bara"
Reservcertifikatet och Reserv-CACIB (internationellt cert). Det betyder ingenting utan är mera som
tröstpris. Men det ser ändå bra ut meritmässigt att ha fått ett sådant.
 
 
 
Det har inte skjunkit in ännu att hon fått det där R-certet ännu. Det känns så overkligt med tanke
på att vi inte fått speciellt många Excellent hittills. Så känns bra, men overkligt. Jag var nästan
gråtfärdig efter utställningen på grund av att jag var så glad. Det första var att skicka en bild till
Stoffe med rosetterna på, därför att han var den jag först ville dela den glada nyheten med. Jag
vet att han inte är insatt i utställningar eller intresserade av dem. Men han har ändå alltid frågat
hur det har gått och jag har alltid varit halvt missnöjd jämt :) haha. Men jag är en tävlingsmänniska,
varpå jag gärna lackar när domarna inte gillar Fanny. Haha.
 
Efter utställningen fortsatte jag mot Mariefred för att hälsa på Mikaela, som har Fannys lillebror
Hubbe. Det var kul att se honom. Sista jag så honom (hemma hos uppfödaren) var han bara 5
veckor... och idag är han 6 månader. Tiden går minst sagt...
 
På kvällen skulle jag bara ta det lugnt, ringde till Stoffe för att höra hur allting var... men fick inget
svar. 5 minuter efter samtalet kom ett mess från honom. Jag svarade på det och sa bl a att jag borde
ha hjälpt honom att plocka med flyttlådorna istället för att vara grinig (PMS), som jag var sist jag
var hos honom. Då fick jag till svar att det bara var att komma över. Så somnade hemma hos
Stoffe i Söndags kväll och fick veta att han nog minsann måste skaffa en större säng här (han gillar
nog inte att vi måste sova i olika sängar när jag är där). Jag vet inte var han och jag står fortfarande...
men jag är så bombsäker på att han tycker om mig efter i söndags, men att han inte vet riktigt hur han
ska agera just nu på grund av att han inte har tid att lägga på mig just nu, på grund av mycket runt
omkring. Men jag gav honom fotmassage och jag fick pussa en massa på honom. Det gjorde mig
så otroligt glad :) Sen sa han faktiskt att han måste skaffa större säng (han har en 120 och en 80-säng
just nu). Tror han vill att vi ska sova bredvid varandra och inte i varsinna sängar och varsinna sovrum.
Det är ändå en positiv sak att han säger så, det känns nämligen lite som att han kanske ändå vill
försöka att bygga något med mig och ha mig sovandes hos sig mera. I måndagsmorse lämnade han av
mig vid bussen och åkte till jobbet :)

Själv har jag varit ledig sedan i söndags och skulle varit ledig tills på lördag morgon. Men blev tillfrågad
igår att jobba på torsdag och tackade ja, då jag behöver lite fler arbetspass denna månad. Det mindre
tråkiga just nu är att våran ena katt, Oskar, har varit borta sedan 2 dygn :( Det är mindre kul.

Våran Oskar som är borta...
 
 
XOXO Jenny has left the building. To be continue...
 





Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0