Apknä... och lite tankar mitt i natten...

Idag när jag var ut och gick kvällsrundan med "fannan" på 3,3 kilometer blev jag glad...
Jag kände ingen värk i mitt vänstra knä, vars ledband fick sig en törn för 8 veckor sedan.
Vad bra... äntligen tänkte jag... Det skulle ju ta 4-6 veckor att bli 90% bra i knäet sa
ortopeden. Nu har det gått 8 och det borde nästan vara helt läkt, vilket jag trodde då
jag gick idag. Känslan höll i sig i ca 2,5 kilometer. Sen så, var det roliga över. Då värkte
ledbandsfästet vid skenbenen och i låret ovanför knä... som tur var gick det över efter
några hundra meter. Men ska jag vara ärlig uppskattar jag inte värken. Vill komma igång
med träningen ordentligt igen. Jag vågar inte springa nu riktigt eftersom jag är rädd för
bakslag. Det är det sista jag vill ha nu. Så tills mitt knä är helt läkt och jag kan springa igen
så kommer det få gå under namnet "Apknä...", för att jag inte ska använda svordomar i
bloggen. Var en vän som sa till mig att det förstör mina inlägg även om det bara är en
svordom bland ett hundratals ord. Så försöker hålla igen...

* * * * * * * * * * * * * *

Idag uppdaterade japanska
myndigheter kärnkraftsolyckan i Fukushima till en 7:a på den
sjugradiga INES-skalan. En sjua betyder att en stor olycka har inträffat och att efterföljderna
kommer att bli skador, både på miljö och på människor. Många av världens länder uppdaterade
redan efter 1 från det att det rapporterats om problem, att de såg olyckan som en sjua. Ändå
har japanska myndigheter sagt att det inte är en sjuan.
Jag blir arg när jag ser detta. Jag förstår inte hur japanska myndigheterna har tänkt. När olyckan
vid Tjernobyl inträffade för snart 25 år sedan, försökte Sovjetunionen att mörklägga det hela.
Jag förstår inte att Japan har mage att försöka göra samma sak. Ärligt talat. Landet är så pass
långt fram i sin industri att anledningen till att man inte uppgraderat tidigare, endast kan ha
att göra med ett försök till mörkläggning.
 


* * * * * * * * * * * * * *

Zlatan Ibrahimovic håller på att göra bort sig inför hela världen. Killen som anses som en av
världens bästa, från lilla Rosengård, stor idol hos väldigt många... håller på att förstöra sin
karriär. För ett tag sedan visades han ut efter att ha klappat till en motståndare. Resultatet
blev ett antal matchers avstängning. När han i söndags gjorde comeback, såg han till att innan
matchen var slut, åter få lämna planen med ett rött kort... denna gången hade han hånat
en linjedomare...
Zlatan är ute på väldigt ha is just nu.Många ser upp till honom. Jag blir väldigt ledsen när jag ser
hans beteende just nu. Jag förstår inte vad grabben håller på med. Ska han förstöra allt... alla
timmars träning? Ryktet? Sin stjärnstatus. Jag förstår inte vad det är som håller på att hända med
Zlatan. För bara ett par månader sedan tyckte jag killen verkade väldigt harmonisk. Plötsligt känns
han helt ur balans. Skärp dig Zlatan!


* * * * * * * * * * * * * *


Idrottshuliganerna tillåts härja fritt
. För ett par veckor sedan blev Västerbottens Folkblads
reporter Jonas Fahlman mordhotat, samt attackerad med diverse saker från läktaren, av
Luleåfans. Anledningen var att Fahlman hört Luleås ordförande Lars "Osten" Bergström skrika
rasistiska ord mot Skellefteås mörkhyade spelare Yared Hagos, och skrivit om detta. Idag
kom ytterligare rapporter om mordhot inom idrotten. Det är handbollslaget Guif som mottagit
ett hotbrev, troligen skickat från Tjeckien, där spelare och ledare har blivit mordhotade.
Det är dags att slå näven i bordet nu! Det här är inte okej längre. Fotbollshuliganer som betalar
för fotbollsbiljetter endast för att komma in på matchen för att kunna slåss med motståndarhuliganer,
mordhot mot journalister som använt det fria ordet och avslöjat rasistpåhopp från elitklubbars ledare
mot motståndare, mordhot mot hela lag... Vart i helvete (ursäkta språket) är vi på väg? För ett par
år sedan gjorde Aftonbladet en kampanj med det rosa bandet som det stod "Älska fotboll" på. Jag
var själv ägare till ett. Visst tror jag våldet inom just fotbollen minskat lite. Det känns i alla fall
så tycker jag. Men det är fortfarande stora problem. Jag tror att det är regeringen som måste gå
in och kanske lagstifta om fängelse osv för huliganer och försöka hjälpa huliganerna ur sitt leverne.
Vad är det för mening att betala massa pengar enbart för att få slåss med motståndarsupportrar när
du varje gång riskerar att sluta ögonen på grund av våld och kanske aldrig mer öppna dem på grund
av döden?
  

* * * * * * * * * * * * * *

Svindlerierna fortsätter. Igår
rapporterade Aftonbladet om att populära postkodslotteriet som säger
sig vara så duktiga på att ge pengar till hjälporganisationer, bjuder de anställda på lyxsemester för
pengarna som ska ges till organisationer...
Är det inte dags för människor att öppna ögonen för fusket inom just välgörenhetsbranschen. Är det
ingen som reagerat tidigare på att det skänks så mycket pengar till fattiga länder via hjälpgalor och
dylikt, men ändå står landet kvar på samma plats utvecklingsmässigt? Visst ibland kanske inte alla
pengar räcker till. Men jag tror snarare det handlar om att bara lite av de pengar som kommer in
via galor och dylikt går till hjälpen som de påstås göra. Resten sitter chefer och plockat på sig.
Det är gnäll hit och dit på att cheferna får massa pengar... vilka göder dem då? Jo vi som är så
korkade att gå på lurendrejerier så som postkodslotteriet...



* * * * * * * * * * * * * *

NHL-hjälpen kommer lagom
till VM. Som vanligt är det alltid strul att få utslagna, svenska NHL-spelare
att komma till VM. Ofta bokar man in tvättstugan, eller en barnafödsel lagom till turneringsstart. Det
är inte riktigt sanningen kanske. Men ibland så känns det så. I träningsmatcherna mot Tyskland i förra
veckan visade Tre Kronor upp ett allt annat än VM-guld-vinnande spel. De spelade rent ut sagt uruselt.
När sedan NHL-spelarna en efter en tackade nej, kändes truppen tunn och utan chans i VM. Daniel
Alfredsson är ryggskadad, Stefan Liv omotiverad, Henrik Tallinder håller på att fixa Green Card i USA,
Alexander Steen är skadad... listan på nej är ännu längre... Dock kom beskedet idag om att Mattias
Tedenby, Magnus Pääjärvi-Svensson, Patrik Berglund, Carl Gunnarsson och Mikael Backlund har tackat
ja till spel. Det är ungtupparna som ska leda laget. Alla de fem spelarna som tackat ja är tjugofyra eller
yngre. Den yngsta är bara tjugo år.
Jag vet inte vad jag ska säga om de som tackar nej till landslagsspel. För ett par år sedan var det fint
att spela i den gul-blåa landslagströjan med tre kronor på. Men det känns som att spelarna inte verkat
tycka att det är lika attraktivt längre. Visserligen förstår man sig ju på spelare som är skadade att de
tackar nej. Men vissa nej är så omotiverade. Till exempel Stefan Liv. Det var så mycket prat om honom
för cirka en månad sedan. Han ville träna med HV71 så att han höll igång för att kunna spela VM. Helt
plötsligt säger han bara ifrån sig VM-platsen och skyller på att han inte har orken fast att han vitt och
brett gått ut i Aftonbladet och sagt att han vill träna... och sedan säger han att han varit bort från familjen
så mycket. Undra om han pratat med sin fru/flickvän innan han gick ut i Aftonbladet första gången. Känns
ju lite som hon ställt ett ultimatum. Jag tänker inte klanka ner på henne eller någon. Men tycker det är
otroligt tråkigt att Liv inte spelar eftersom han är extremt kompetent. Jag vet inte alls vilka chanser
vi kommer att ha i VM. Det som de elitseriespelarna som varit med nu i Tysklandsmatcherna, visat upp,
är riktigt dåligt. Men det finns ju spelare i finallagen Färjestad och Skellefteå som troligen kommer att
finnas till hands. De skellefteåspelarna jag tycker borde bli tillfrågade är: David Rundblad, Fredrik Warg,
Johan Forsell och Tim Erixon. Emil Kåberg och Rickard Wallin, eventuellt någon mer, känns ju givna från
Färjestad. Vad som sker och vilka som får spela VM... den som lever får se :)

Pääjärvi-Svensson och Tedenby ska försvara de gulblåa färgerna i VM i
Slovakien om ett par veckor...


* * * * * * * * * * * * * *

Nu ska jag sova på soffan. Under sängen ligger "Fannan"(vovven) och snarkar och i soffan
vid mina fötter ligger Rasmus (en av våra fyra katter). Nu blir det Blue Bloods på datorn
tills jag somnar. Undra vilken serie jag ska roa mig med sen (har ju nästan sett alla avsnitt
av Blue Bloods nu, fast de bara precis börjat sändas i Sverige :P )


Håll utkik imorn, då kommer en bildbomb :)


XOXO Jenny has left the building.





Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0