And winter came - Woho. Snökaos... :) Good or bad?

Jag tycker faktiskt att det är rätt mysigt nu med snöstormen som råder utanför fönstret.
Det blåser så det tjuter i knutarna, det är mysigt att sitta inomhus med tända ljus och se flingorna
yra förbi. Men det är även mysigt att se min katt Lexus entusiasm när det gäller snön. Han är som
ett litet barn när det är julafton. Låter kanske som en sjuk jämförelse, att jämföra en katt med
ett barn, haha men så är det. När han är ute i snön så far han runt, hoppar i alla fotspår, flyger
ner i snön och tar tassarna och skrapar in snön under sig. Han är hellustig att kolla på. Enda är
att han inte gillar blåsten, vilket har medfört att han inte varit ute mer än 10 minuter i sträck idag.
Men det har blivit mångar turer i snön (han är förresten ute i snön när jag skriver detta kl 01.07;
ska snart gå ut och hämta honom).

Jag har börjat lyssna på jullåtar idag med, eller spelat två stycken i alla fall. Jag är faktiskt
egentligen inte en människa som tycker om vintern. Det är kallt, halt och jävligt ute. Jag tycker
egentligen inte om snö heller på ett sätt eftersom man blir blöt av den, måste gå med jobbiga
vinterkängor (jag är ett stort fan av jympadojor). Men samtidigt tycker jag om den för att det
är fint med snö, lite sådär mysigt och gör att man får lite julkänsla; faktiskt bara ca 1 ½ månad
kvar nu.

Som vanligt när det kommer snö, trots förvarningar, så är det ingen som har hand om vägskötsel
som förstår att det är allvar förrän folk har kört ihjäl sig. Vi pratar faktiskt om en nolltollerans när det
gäller antalet döda i trafiken. Om vi ska försöka ha nolltollerans, så måste faktiskt de som har
hand om plogning och saltning av vägen, börja bete sig som de ska. Jag har flera gånger hört: "Det är
ingen som plogar som åker ut och plogar förrän det har slutat snöa..." Alltså okej om det inte snöar i
mera än 1 timme. Men det har faktiskt snöat i snart 13-14 timmar här. Och det var först för ca 3 timmar
sen som plogbilen var här och plogade - 10 JÄVLA TIMMAR efter att det började snöa. Blir faktiskt irriterad.
273:an ner till 288:an hade fan drivit igen totalt vid 16-17-tiden i eftermiddags. Ändå skedde ingen plogning
förrän ca 6 timmar senare. Det är fan skandal alltså!

Detta ledde till att jag och min kompis inte kunde åka och träna innebandy ikväll. Trots att våran
träning var inställd, ville vi ändå åka ner och träna med U-laget var träning inte var inställd. Det slutade
med att vi fastnade i en snön med min kompis mammas bil; en Volvo V40 som både är framhjulsdriven,
har antispinn och antisladd. Så där satt vi... Men vi kom loss, tack vare att jag sparkade fram gruset
under snön så att hon fick fäste med däcken. Min kompis visste inte alls vad hon skulle göra :) Tur att jag
har en ganska praktisk hjärna ibland och kan en del saker. Jag är rätt allmänbildad. Och med detta säger
jag inte att min kompis på något vis är dum, det vill jag poängtera. Men med en brorsa och en far som är
väldigt bilintresserad så vet jag vad som behövs om det bara spinner och agerar ganska snabbt då :) Höhö.

På tal om något annat. Min familj har varit på jakt efter en vovve ett tag nu. Vi har varit i kontakt med
uppfödare, där vissa uppfödare varit oseriösa dock inte alla. Men det har inte fungerat med vissa pga en del
saker (nä har inte varit några schismer eller bråk utan andra saker...). Hör om dagen satt jag på blocket
och kollade. En kvinna från Kil i Värmland sökte fodervärd åt en 10 veckor gammal hanvalp av rasen Finsk
lapphund. Jag blev jätteintresserad. Dels är den en väldigt bra ras enligt min mamma, men också en extremt
fin hund exteriört. Jag trodde inte ens jag skulle få svar från kvinnan då hon helst sökte en fodervärd inom
5-6 mil radie. För oss handlar det om 30 mil. Men hon svarade och var ganska positiv trots avståndet, med
vissa krav då förstås (men det har alla uppfödare). Ska prata med kvinnan imorgon eller torsdag så får vi
se vad det blir av det. Känns ganska positivt i alla fall. Hoppas väl lite, men ska inte hoppas för mycket
då den förra uppfödaren vi var i kontakt med verkade jättebra till en början, men backade ur helt då vi
sa att hunden skulle komma att vara några timmar i hundgården (dock inte varje dag). Nä usch tyckte hon,
hunden ska vara med på jobbet och överallt. *HOST* Undra om hon någongång tänkt på att det faktiskt finns
en hel del människor i det här landet och i samhället som faktiskt är pälsdjursallergiker? Hm... märkliga
uppfödare det finns. Men denna som jag nu är i kontakt med verkar ganska positiv, samt att jag fick ett
positivt svar från en kvinna som har kennel med fransk bulldog (även om det idag dock inte innebär att det
kommer att bli en hund från henne just nu, men i framtiden så kanske ).

Rasen på hunden vi funderar på att skaffa är en Finsk Lapphund. Den ser ut såhär:

Bild lånad från: http://leiasegensida.blogspot.com/


Jag har börjat fixa en spellista med jullåtar på Spotify nu.
Tänkte, när jag ändå är i stämning med julmusik, bjuda på
två bra jullåtar.


Kelly Clarkson - My grown up Christmas list.




Jill Johnson - Christmas on my own




Jag tänke bjussa på lite bilder från idag. Är inte världens bästa kvalitet, men det syns
i alla fall på dem vad det är. HAHA!


Så här såg det ut på vägen ikväll... Oplågat...


Så här såg ena bilen ut kl 19.20 ikväll. Ca 2 dm snö på backen;
nu det dubbla nästan...


Så här såg det ut vid 14-tiden på eftermiddagen. Det har snöat på bra sedan dess kan
jag lova och nu är marken helt täckt av snö.


Jag imorse. Var allt annat än sugen på att gå upp. Det var så varmt och skönt i sängen och
vädret utanför fönstret var inte så inbjudande, plus att jag kände hur det blåste in genom
fönstret för att det saknas lister i fönstrena så det inte är 100% tätt.

Jag, ute idag i snöyran... Snygg som vanligt :P



Vad tycker du om Snön? BRA ELLER ANUS?




XOXO Jenny has left the building. To be continue...





Kommentarer
Postat av: Ida

härliga bilder :D

2010-11-10 @ 16:56:22
URL: http://ipeterson.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0