Bingo är inte pensionärsvarning...

I torsdags, den 23 december, hade bingolotto sin årliga uppesittarkväll inför julafton.
Svenska toppartister sjungandes klassiska jullåtar, blandades med bingospel, julmat,
glögg, massvis med vinter och en alldeles underbar julstämning. Jag hade inte spelat
bingolotto på länge, när pappa föreslog att vi skulle köpa varsin lott och spela. Det har
blivit lite av den tradition att spela dagen innan julafton.



När det gäller bingo, så måste jag faktiskt säga att jag har ganska mycket erfarenheter.
Det var en tradtion inom familjen när jag var liten; att spela bingo på lördagskvällar.
Det var ofta skaldjur med massa ostar och kex som åts, samt snacks i form av popcorn
och chips. Jag tycker det finns en form av gemenskap och myskänsla när det gäller bingo.
Jag har även spelat bilbingo, en form av bingo som är annorlunda, men ändå väldigt kul.
Dock spelar jag inte så mycket bingo idag. Det blir under uppesittarkvällen innan julafton,
hemma, uppkruppen i soffan med en lott i knäet. Chansen att vinna har blivit sämre tycker
jag. Förrut vann jag nästan jämt, idag vinner jag i stort sett aldrig. Det kanske har med tur
att göra, jag har nämligen sällan tur i spel. Jag tror att det är en av orsakerna till att jag
inte längre spelar så ofta.

Dock skämtar vissa människor och säger att det är pensionärsvarning att spela
bingo. Ett skämt som visserligen är lite kul. Men jag tycker ändå på sätt och vis
att det kan vara fel att säga en sådan sak. Det är svårt att förklara på ett bra sätt
hur jag menar utan att det blir fel. Men det har blivit en form av töntstämpel över
bingospel, som inte jag tycker är befogad. Jag är tjugo år gammal och såg på flera
av mina jämngamla kompisar facebooksidor att de skulle spela bingo under uppesittar-
kvällen dagen innan julafton. När jag ser människor som säger att det är pensionärsvarning
på bingospel, skrattar jag lite till en början. Sedan börjar jag fundera över varför det kommer
sig att dessa människor uttrycker sig som de gör. Jag har inte sagt att man ska älska bingo-
spel. Men jag undrar om de testat på bingo och märkt av den gemenskap som det faktiskt kan
finnas i det? Det finns faktiskt kompisgäng som ibland samlas för att spela bingolott ihop. Och de
kompisgängen är inga pensionärgäng, utan unga vuxna i åldrarna 18-25.




Jag vet inte varför bingon fått den statusen de fått bland vissa människor. Visst spelas det
bingo på ålderdomshemmen. Jag har själv jobbat på ålderdomshem. Men människor kan inte
dra slutsatser att det är ett pensionärsspel bara för att många på ålderdomshemmen spelar
det. Utan det är faktiskt många unga som gör det med. Jag tycker alla borde testa på bingospel.
Man vinner inte alltid (jag har inte vunnit så många gånger), men det är ändå en kul grej att göra
ibland. Bort med tönt- och pensionärsstämpeln på bingospelande och in med tankar på gemenskap
och glädje :)




Over and Out 
// Jenny






Kommentarer
Postat av: AGNETA

Bingospelare, precis som andra människor, har olika smak och preferenser och de olika sidornas paket lockar olika smaker och preferenser. Av den anledningen kanske sidan som din vän spelar på inte är rätt sida för dig.

2011-10-24 @ 12:23:10
URL: http://www.skraplotter365.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0