Valborg - Gå fram till en polis och säg: "Tjenare kexet, står du här och smular"

Jag vaknade upp klockan åtta och kände mig aningen vimmelkantig på grund av trötthet.
Halv nio bar det av till Uppsala där första delen av dagen spenderade på bryggan i stadsparken,
tittandes på forsränningen. Jag vet inte om man kan bli för gammal för att titta på sådant.
Känns som alla; ungdomar, vuxna, familjer... ja i stort sett alla kollar på det år ut och år in.
Det är uppenbart att det är en tradition.

Efter en timmes tittande drog jag och Ulla till subway och köpte mat. Vi tog vatten till dessa.
Subway är lite dåliga på så sätt att de dels är ganska dyra, men också att det inte ingår
dricka i deras menyer. De kör ett koncept som gör att de ska tjäna så mycket pengar som
möjligt. Mackorna man köper på subway är riktigt goda. Men jag vet ärligt talat inte om
det är värt de pengarna det kostar eftersom det inte ingår dryck. När vi käkade, så säger
Ulla: "Nä fan... nu tar jag fasiken en öl. Det är godare." Sedan slet hon upp en Mariestad i
väskan. Då drog jag upp en cider. Det hade varit väldigt mycket snack om att personer som
drack offentligt skulle bötfällas och få sin alkohol urtömd. Jag vet inte riktigt vad jag ska
tycka om det. Det är ju ändå Valborg känner jag. Sköter man sig och har åldern inne tycker
jag inte det ska vara några problem att faktiskt få dricka offentligt i sådana sammanhang.
Att de bötfäller de som missköter sig på grund av alkoholen och tömmer ut för de underåriga
och för sådana som har fått i sig för mycket och inte kan ta vara på sig själv, känns som att
en bra sak. Nu säger inte jag att detta är det rätta. Det finns säkert tusen andra som har en
helt annan åsikt än mig. Och det får stå för dem. Men det är vad jag tycker i alla fall...



Fler bilder från forsränningen (Klicka på dem för att förstora dem)
   
  

När vi hade druckit våran första alkoholhaltiga dryck lånade vi toaletten inne på Dragarbrunns-
gallerian. Då tog vi handikappstoalettet för att inte ta upp två toaletter. För det var kö som fasiken.
Vi fnittrade lite och höll på och snackade massa. När Ulla och jag har druckit är vi ännu mera
spontana och säger saker rakt ut och säger lite vad som helst. Så kan bli rätt roligt att lyssna på
oss då. I alla fall så skulle vi gå ut från toan. Då möts vi av en kille som stod i kön som måste trott
att han vunnit storvinst på lotto. Lät så på hans kommentar: "Nä men titta här var det två tjejer..."
Man kan ju undra lite vad han tänkte att vi hade gjort för snusk därinne. Men det är klart. Ulla stod
och sa att vi på skämt skulle härma Fucking Åmål när vi gick ut från toan: "Vafan glor ni på. Nu ska
vi gå hem och knulla..." Undra hur många utanför toan som hörde det :P Jag kan lugna er med att säga
att vi inte är lesbiska och att vi gillar killar och bara är vänner. Så nu blev ni besvikna va :P Nä men
hon och jag skulle kunna göra en sådan sak. För så galna är vi. Jag och en annan tjejkompis pussade
ju på varandra på kvällen på studenten när vi var ute, för att slippa odrägliga killar och dåliga
raggningsrepliker...


Lägger in denna bilden stort eftersom den är lite rolig. Har en vän som tyckte den var den
snyggaste båten. Men det satt ett par duracellkaniner i den från början. Dock ramlade de
ur vid Islandsfallet. Sedan var det en annan båt som också gick sönder där. Då snodde en
person från den andra båten, duracellkaninernas. Syns på ryggen då China inte passar in
i bilen riktigt...


Vi blev inte haffade av någon polis på grund av drickande på offentlig plats. Varken inne i
city vid galleria Dragarbrunn eller senare vid kajkanten vid fyrisån, då vi avnjöt våra alkohol-
haltiga drycker. Jag har en väldigt sund inställning till alkohol på grund av dåliga erfarenheter
med folk som dricker alldeles för mycket. Vill man dricka ska man absolut göra det. Viktiga
är väl att man kan kontrollera det man gör på fyllan. De tycker jag är huvudsaken. Ulla försökte
få mig att tjäna en egentligen lättförtjänt hundralapp. Hon sa åt mig: "Jag lovar. Om du går fram
till en manlig polis och säger ´tjenare kexet, står du här och smular`då ska du få en hundralapp
av mig.
" Vi hade sett flera ensamma manliga poliser tidigare under dagen så borde väl egentligen
inte var så svårt. Problemet var att efter det, då såg vi inte en enda ensam polisman. Och de
vi såg, det var män som inte ens var attraktiva. Jag hade ju föreställt mig polismän som vältränade
och sexiga. Haha. Men fick tydligen väldigt fel. Tycker det var tråkigt att vi inte hittade någon
manlig attraktiv polis. Verkade som alla var lediga under Valborg. Så blev inget att jag gick fram
till någon polisman :) Men det hade fasiken varit kul, inte för att jag är det minsta intresserad av
att flirta med någon egentligen, utan för att se reaktionen. Ärligt talat skulle jag aldrig gå fram och
göra en sådan sak, om det inte var för att Ulla sa det. Jag tror nämligen att hon tror att jag inte vågar.
Men det finns ju faktiskt en person som jag tycker om, så därför är jag inte ute efter något :)



Den här killen ledsnade på sin båt och hoppades av den efter Islandsfallet...


Vi tänkte bege oss hemåt vid halv två tiden och satt på station och väntade på bussen till Gränby Centrum,
eftersom vi skulle åka med Ullas mamma hem därifrån då hon hade jobbat på Valborg. Men just som vi skulle
kliva på bussen fick vi ett meddelande från en gammal barndomskompis som flyttade till Göteborg i
femte klass. Så vi drog och hängde med honom och några av hans studiekompisar från Universitetet
i Stockholm på pizzeria Queen Victoria. Vi var väl där i ungefär en fyrtiofem minuter. Sedan drog Ulla
och jag till bussen mot Gränby. Meningen var att vi skulle ha grillat på kvällen. Men blev massa plockmat
istället.

Kvällen spenderades hos Ulla tillsammans med henne mamma och mammas fästman. Vi käkade mat,
drack gott (Mousserande rosévin; Rotari). Sedan avslutade vi kvällen med två parti Plump. Jag kommer
alltid sist i det spelet, eftersom jag inte lärt mig spelet så bra ännu. Jag är nybörjare. Men det var jämt
i första partiet. Ulla, hennes mamma och mammas fästman fick alla 157 poäng, så de delade segern.
Jag hade 143. Förvånade mig inte att jag förlorade :P Är van vid det så var inte ledsen. Och jag var
ju i gott sällskap med trevliga personer så vad gjorde det :) Inför andra så shootade jag och Ulla på
Polkagrisshot. Karin (Ullas mamma) och Kent (Mammans fästman) tyckte det var bra. För då skulle de
enklare vinna. Ulla fungerar inte alls i Plump och han är för full, det kan jag lova efter hennes 20:e
födelsedag när hon var sjövild när det gällde att spela och ta stick :) Haha. Goda minnen. Jag trodde att
shooten skulle gå 'straight to the brain'. Men slutade med att jag vann andra partiet vilket gjorde mig
väldigt överraskad. Jag spelade bra med lite alkohol i kroppen :) Efter detta så började vi kolla på en
film. Då somnade jag i soffan hos Ulla, men vaknade en halvtimme senare och gick hem då. Luktade
kase över hela byn, sedan de eldat den årliga kasen. Vid ett-halvtvå tiden inatt knoppade jag in.


Den här killen med hitlermustaschen njöt av det "varma" vattnet efter att hans
båt hade kapsejsat vid Islandsfallet...

Klockan 09 ringde klockan idag. Men jag var vaken redan halv nio. Så var inga problem. Sedan idag
har jag spenderat dagen med att deklarera, varit hos Ullas pappa och fira hennes 21-årsdag. Ulla
fyllde 21 i fredags. Vi käkade grillspett och massa gott. Sedan blev det cheesecake och gräddtårta
till efterrätt. Trodde fasiken jag skulle rulla därifrån. Men jag lyckades röra på mig. Kan dock lugnt
säga att jag är stoppmätt fortfarande.

Flera bilder från Valborg:
   


Imorgon ska jag se om jag ska testa ut och springa. Jag har inte sprungit på väldigt länge på grund
av mitt knä. Jag vet inte om det är ihopläkt än. Kanske, kanske inte. Men någonstans måste man ju
ändå börja. Så får se om jag tar en runda imorgon eller inte, beror lite på hur dagsformen med knäet
är och hur vädret är. Blåser det som det gjorde nu i helgen, då blir det ingen runda. Den som lever får
se.


XOXO Jenny has left the building. To be continue...





Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0