Det är dags att sätta ner foten inom fotbollsvärlden nu!

"Come on saint's..." Den lilla pojkens röst fick mig att rycka till. Jag hade aldrig upplevt något
liknande förrut och vet inte om jag kommer göra det igen. Det var första gången jag upplevde
en stor fotbollsmatch live. Det var en Premier Leaguematch mellan Southampton och Newcastle
på St Mary Stadium i Southampton. Det är snart nio år sedan. Jag visste att fotboll var stort
i England. Men den dagen var dagen då jag med egna ögon fick se det och verkligen känna på
hur stort det var.


Egentligen har jag aldrig varit ett stort fotbollfan. Jag har aldrig sett en stor fotbollsmatch på
svensk mark. Men jag var ändå en av de personer som gick med i aftonbladet kampanj mot
huliganvåldet inom fotbollen: "Älska fotboll". För jag är en människa som bryr mig, som reagerar
på saker som är fel... vilket detta är. Fullkomligt fel. Det har varit skönt att det faktiskt varit ganska
lugnt inom den allsvenska fotbollen under ett par år. Men för en månad sedan blossade våldet upp
igen och det är hjärtskärande att se att det finns personer i samhället som borde få hjälp. Det är
inte normalt att betala en massa pengar för att komma in på en fotbollarena med syfte att slå ner
andra människor. Jag trodde man gick på idrott för att man ville se idrott. Det är en tanke som jag
vill tro att i stort sett alla har. Men med allting som inträffar så slås det stora hål i dessa tankarna
och sen svag strimma ljus når sanningen; att det finns människor i vårat samhälle som har allvarliga
problem med och väldigt sned syn på fotbollen. Om det ens är en syn på fotboll som de har. För när
man kan gå på en match i avsikt att förstöra, så är man inte där för fotbollens skull.


Igår var det dags igen. Under matchen mellan Malmö och Helsingborg var huligarnerna
framme igen. Efter att Helsingborg satt 1-0 bakom Malmös målvakt, fick Helsingborgs
målvakt Pär Hansson känna på huliganernas tilltag. En smällare kastades in på planen, endast någon meter från Hansson. Som om inte detta var nog, så springer en galning in och bokstavlingen attackerar Hansson.


Helsingborgs målvakt Pär Hansson, som igår utsattes för huliganism när
någon galning kastade in smällare mot honom och sedan klappade till
honom...

Gårdagens tragiska händelse i matchen mellan Malmö och Helsingborg i Allsvenskan, har kastat
stora mörka skuggor över denna onsdag. När jag tänker på händelsen dyker det upp så många
frågor, så mycket känslor så som ilska, samt att jag känner mig ledsen över det som hände.
Och jag är ändå inte ett stort fotbollsfan. Så mina känslor är bara en molekyl jämfört med de
känslor som personer som älskar fotboll känner.


Aftonbladet ställde en ganska intressant fråga idag på webben, där de frågade vem som ska lösa
huliganproblemen som finns inom svensk fotboll. Det fanns sex olika svaralternativ;

  • Polisen
  • Supporterklubbarna
  • Klubbarna
  • Svenska Fotbollsförbundet
  • Politikerna
  • Alla gemensamt.

Jag röstade alla gemensamt. Resultatet av undersökningen blev följande:



Alternativet "Alla gemensamt" verkar vara något som många tycker. Anledningen till
det svaret känns uppenbart. Min förklaring till detta är.

  • Polisen; Polisen måste bli hårdare när de ingriper och straffen måste bli ordentlig
                kännbara för att det ska ha någon effekt på de galningar som förstör idrotten.
  • Supporterklubbarna; Supporterklubbarna är de som står närmast huliganerna inom
                                   fotbollen. Jag tror det måste till att de försöker se saker mer
                                   tydligt, lär sig känna igen de som är huliganer och kanske i
                                   förebyggande syften kan få dessa personer att bli uteslutna och
                                   portförbjudna på matcher genom rapportering till klubben som
                                   i sin tur för det vidare till Svenska fotbollsförbundet.
  • Klubbarna; Klubbarna måste bli hårdare mot supporterklubbarna och portförbjudningar.
                     Börja med legitimering av alla som går in på matcher, och samla "galningarna"
                     i en databas som det går att köra legitimationen mot och kolla om personen
                     är portförbjuden eller ställt till med problem tidigare.
  • Svenska Fotbollsförbundet; Svenska fotbollsförbundet måste ligga på regeringen för att få
                                            igenom en skärpt lag och skärpta straff mot galningarna. För
                                            klubbarna som tvingas böta kommer att drabbas hårt ekonomiskt.
                                            Det är inte klubbarnas fel att det finns idioter, så känns konstigt
                                            egentligen att det är de som varje gång ska böta och inte kräva
                                            galningen på pengar och låta den stå för notan av sitt beteende.
  • Politikerna; Politikerna måste ta frågan på allvar och ta upp den i riksdagen. Det måste ske
                     någonting, för straffen är för klena. Och det blir inte kännbart för rätt personer
                     när något sådant här händer...


När några galningar tar en idrott som gisslan utan en vettig förklaring (och det finns ingen vettig
förklaring till detta), blir jag djävulskt förbannad. Jag är som jag sa tidigare inget stort fan av fotboll.
Men jag är ett stort fan av idrott och så här får det inte gå till ute på olika arenor runt om i Sverige.
Jag vill kunna vara stolt svensk, klappa mig för bröstet och sjunga våran nationalsång till fotbollslands-
kamper som Sverige deltar i och samtidigt kunna säga att vi har en bra supporteranda i Sverige utan
våld. Nu kan jag inte det, jag är inte säker på att jag kommer kunna göra det i framtiden heller. Sist
det var problem med huliganism inom fotbollen för ett par år sedan talades det vitt och brett om
åtgärder, försök att få bort våldet. Det var stora ord, men ingenting hände... och jag är inte förvånad
när det gäller våran regering. För de är tafatta, liksom övriga parter i frågan över. Det finns ingen som
är villig att pressa på från lägre part i denna frågan, vilket leder till att högre parter känner sig
bekväma och inte är villiga att ägna tid åt att ta tag i denna frågan. Föredetta politikern Thomas
Bodström som själv varit allsvensk fotbollsspelare borde ha reagerat... han om någon som sett
fotbollen som sitt liv innan politiken. När inte ens han har gjort det under sin tid inom politiken, vilken
annan politiker ska ta tag i frågan? Nu är det dags att skärpa sig regeringen och övringa parter. Det
är dags att sätta ner foten nu och verkligen föra in frågan i strålkastarljuset och agera!



XOXO Jenny has left the building. To be continue...






Kommentarer
Postat av: Smsa Låna

Jag tycker att du har en asgrym blogg! Har du lust så slå även ett öga på min :D.

2011-07-20 @ 18:19:24
URL: http://smsalåna.nu

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0