Storvreta förlorade toppmötet i SSL

Det var repris på SM-semifinalen från föregående säsong, en matchserie där
Storvreta drog det sista strået. Ikväll ställdes Storvreta mot formstarka Warberg
på hemmaplan i hovet. Warberg hade inför matchen en segersvit på elva raka
matchen. Laget förlorade senast de tjugosjätte september på bortaplan mot AIK.
Storvreta som har en knackig höst mot sig, men kommit igång på sista tiden,
hade tre raka segrar med sig in i matchen. Jag trodde på en jämn match med
Storvretaseger. Jämt var vad det blev, även om Storvreta stundstals ägde
matchen.

Inledningvis i första perioden är det Storvreta som håller i taktpinnen, tills det
att Warberg i sjätte minuten genom Jim Carnestam, får en klockren ribbträff.
Storvreta får första målet, ca 7 minuter in i första perioden. Kanebjörk gör en
snyggt instick framför Sjögren i Warbergmålet, som Henrik Stenberg lätt kan
trycka dit. Dock dröjer det bara cirka två minuter innan Warbergs Kjellman enkelt
kan göra 1-1. Storvretaförsvaret har ingen koll alls var motståndarna befinner sig.
Efter kvitteringen får Warberg vind i seglen och börjar skapa tryck. Unge Jakob
Drews i Storvreta visar dock mod och dribblar bort både en och två motståndare.
Storvreta kommer tillbaka mot slutet av perioden. Firma Kohonen-Öhman visar
prov på finskt lagarbete. Trots detta är det Warberg som åter tar ledningen i
artonde minuten genom Kim Hadelund. En boll som skjuts från halva planen och
som Viktor Klintsten i Storvretamålet borde tagit. Trots många Storvretachanser
i första, och färre Warbergchanser, är det Warberg som är snäppet vassare i
sitt anfallsspel.

Storvreta inleder andra perioden skakigt. Spelet står och väger ett tag. Warberg
tar dock över taktpinnen och har öppen gata att trycka dit 3-1-målet efter endast
en halv minuts spel. Spelet står och väger i ett par minuter, bland annat döms
det ett felaktigt frislag till Storvreta, som resulterar i att Holtz reducering 2-3
döms bort. Istället håller Warberg så när på att göra 4-1. Mattias Samuelsson får
dock tag på bollen och kan kontra. Han har två spelare emot sig. Men istället för
att stöta, backar Warbergsförsvaret hem och Samuelsson kan enkelt trycka in
kvitteringen. I tionde minuten drabbas Storvreta av en utvisning. Trots detta ser
det ut som att Uppsalalaget är det lag med en mer spelare på banan. De är nära
att göra mål i numerärt underläge. Laget försvarar sig bra. Precis när Storvreta
blir fulltaliga lyckas Warberg åter ta ledningen. Kohonen och Öhman ser dock snabbt
till att reducera. Det är även Kohonen-Öhman som i slutet av andra perioden håller
på att kvittera till 4-4. Men lagen går till pausvila med Warbergledning 4-3.
Den andra perioden är ganska jämn mellan lagen och Storvreta spelar riktigt bra
de sista minuterna.

Kohonen och Öhman spelade riktigt bra mot Warberg ikväll...

När tredje perioden inleds fortsätter Storvreta sitt fina spel och får snabbt
en kvittering till 4-4. Dock tar Warberg åter ledningen med 4-5 och visar trots
färre anfall att de är snäppet vassar i anfallszon. Bara någon minut senare får
de ett felaktigt dömt frislag och kan trycka dit 6-4 genom Magnus Svensson,
som inte gjort mycket väsen av sig tidigare under matchen. Warberg tar över
spelet mer och får enkelt igenom passningar i Storvretaförsvaret. Efter 10-11
spelade minuter sätter Storvreta dock tryck. Det resulterar i att Henrik Stenberg
enkelt kan placera bollen vid bortre stolproten. De sista 8 minuterna av matchen
är det Storvreta för hela slanten. Det är närmare kvittering till 6-6 och ledning
7-6 för Storvreta, än att Warberg får bollen. Med två minuter kvar lämnar Klintsten
kassen . Det trycket som Storvreta har blir ännu värre; 2 stolpskott och flertalet
skott på mål. Men bollen går inte in. Matchen slutar med seger 6-5 till Warberg,
även om Storvreta gjorde ett tappert försök till att vända matchen...

Egna reflektioner kring matchen. Storvreta spelade förhållandevis bra, men en
del dålig men även emellanåt bländande spel. Det som förvånar mig är Viktor
Klintstens agerande i målet. Förra året var Klintsten riktigt duktig, och året innan
dess då han spelade bort Siriusmålvakten Mikael Karlsson från positionen som
förstamålvakt, ännu bättre. Men det känns som att han tappat fokus lite. Han
har varit given målvakt även i landslaget, men fick inte alls förtroende i VM.
Jag vet inte om det kan ha att göra med att Klintsten har fullt förtroende i
Storvreta och inte känner att han har någon konkurrens. Borde ju inte vara så.
Men han har blivit väldigt mycket för att släppa returer och tappa bollar. Det
är möjligt att han alltid har haft en lite tendens att släppa returer när jag
tänker efter. Men jag tycker att det har blivit värre. Jag tror Klintsten måste
rycka upp sig lite. Klintsten är en duktig målvakt. Storvreta är ett bra lag och
verkar ha fått upp ångan. Man spelar jämt mot Warberg. Det visar att de
med stor sannolikhet kan gå hela vägen även iår. Men de måste ha en Klintsten
i toppform som inte lämnar för mycket returer och som blir lite bättre med sin
slapphändhet. Ser ut som att han har tvål i händerna ibland. En annan sak som
Storvreta måste förbättra, är att inte bara förstakedjan gör målen. I dagens
match var det i stort sett var de som gjorde målen. Alla kedjor måste kunna
göra mål för att lyckas. Känns lite också som att bredden i Storvreta, de spelarna
som står under stjärnorna måste visa lite mera stake i matcherna för att
det ska gå hela vägen i vår...

Klintsten måste bli snäppet vassare om
Storvreta ska försvara guldet...


Lagkapten Mika Kohonen har varit en av få spelare i Storvreta som hållit
klass under hösten, när det gått så tungt. Han har varit lite fundersam under
hösten, men är trots kvällens förlust ganska positiv inför den kommande våren:

"Jag känner igen mitt lag nu... Jag
tror det kommer att bli en fin vår...
"


Ska Kohonen åter få lyfta bucklan i vår? Kohonen själv
tror på en fin vår. Men då måste andra och tredjefemman
lyfta sig...


XOXO Jenny has left the building. To be continue...





Kommentarer
Postat av: EpicFaiil - Sveriges största scene core blogg!

sv: jag gick på så pass många sporter att jag inte orkade gå på alla. Jag gick på innebandy, ishockey och fotboll alla samtidigt. Så jag hoppade av bandyn och sen någon månad senare ishockeyn. Sen spelade jag fotboll i 6 ½ år :) dock har jag gått på en massa andra sporter oxå

2011-01-04 @ 12:19:00
URL: http://epicfaiil.se
Postat av: EpicFaiil - Sveriges största scene core blogg!

sv: okej. Jo jag förstår. Jag har knäskada efter att ha spelat fotboll. Det var därför jag slutade. Lite tråkigt eftersom fotboll va så kul :/ så nu måste jag alldtid ha knästöd när jag ska springa eller jogga



okej, tack då vet jag :)

2011-01-04 @ 18:53:13
URL: http://epicfaiil.se
Postat av: EpicFaiil - Sveriges största scene core blogg!

sv: nej kommer få leva med skadan hela mitt liv :/ men det gör iaf inte lika ont när jag har stödet på ^^

2011-01-04 @ 20:30:31
URL: http://epicfaiil.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0