Skulle du kalla dessa för galningar?

Är det någon av er läsare som vet vad speedskiing är?

Uppgifterna säger att det en form av alpin skidåkning där man åker nerför
specialpreparerade backar för att uppnå en så hög hastighet som möjligt. Utrustningen
består av skidor som är 238 cm långa, dräkterna gjorda av en sorts gummi som sitter så
 tight att hjälp krävs för att ta på sig den och hjärlm som är påbyggda för att vara så aero-
dynamiska som möjligt och passa åkarens kropp.

Det kan låta som en väldigt farlig sport och ni skulle säkert kalla folk som utövar dem för
galningar. Jag menar, de kör ju bara dubbelt så fort som de som åker störtlopp eller
Super G i alpina världscupen.

Det finns uppmätta världsrekord i grenen:
- Herrsidan: Simone Origone (Italien Italien), 251,40 km/h
- Damsidan: Sanna Tidstrand (Sverige Sverige), 242,59 km/h


Jag måste säga att jag beundrar de som utsätter sig för detta och tycker det är rätt coolt
egentligen. Dock skulle jag aldrig våga stå på ett par skidor i närmare 250 km/h. Vem skulle det?








Skulle du kalla dem galna?




XOXO Jenny has left the building. To be continue...






Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0