Karma is a paybackbitch...

Jag har aldrig direkt levt efter Karma förrut. Men med mitt nya sätt att
tänka och den person jag ha utvecklats till idag, så har karma dykt upp
mer och mer i mitt huvud. Jag kanske inte lever efter karma på så sätt
att jag tänker på att jag gör det eller tillhör en religion som har karma som
en sak att leva efter. Men genom att tänka annorlunda, försöka
vara mera glad och positiv mot människor jag möter, vill jag tro att jag
tillämpar karma på ett sätt ändå.

De flesta vet säkert vad karma är. Men jag vet inte hur gammal min läsarskara
är. Så därför tänkte jag lite kort förklara vad det är och var det kommer ifrån.
Karma kommer från Buddhismen och Hinduismen. För buddhister är karma vad
människan gör, tänker och säger under sin livstid. Inom hinduismen handlar är
karma resultatet av en människas leverne, hur väl vi uppföljt plikter avseende
religösa och vardagliga handlingar. Inom dessa religioner sägs man återfödas
genom reinkarnation, det vill säga att ens själ inte dö när hjärtat stannat, utan
fortsätter leva vidare och återföds i en annan kropp. Genom att leva efter karma
i dessa religioner uppnår man till slut något som heter nirvana (eller "moksha som
det heter inom hinduismen). Det är den dagen då din själ får ro och slutar vandra
vidare efter döden, det vill säga själslig frihet. Detta uppnås genom att handla rätt.



Jag tror att karma kan vara ett bra sätt att leva på... då menar jag inte att du som
person ska bli buddhist eller hinduist... jag syftar på att det kan vara bra att försöka
tänka på sitt sätt att agera och försöka att inte vara elak på människor, utan glad,
positiv och tillmötesgående. Naturligtvis finns det människor som inte är sjyssta
och som agerar dåligt mot dig utan anledning. Vi kan välja att bli förbannade, vilket
i stort sett alla människor blir. Det vore omänskligt att inte reagera. Men när vi
väl blivit arga, kan vi försöka tänka att vi inte skall agera som dessa människor
och fortsätta vara sjyssta och tillmötesgående, och inte lägga en massa onödig
energi på att fortsätta vara arga på dessa människor... alltså försöka att släppa
ilskan så fort som möjligt. Samtidigt är karma lite av "att det som du vill att andra
ska göra mot dig, skall du göra mot dem..."

Jag har inte alltid levt i karma. Jag har varit en hemsk människa ibland, och det är
inget jag är stolt över. Det fanns en kille i våran klass som var retad. Jag tyckte
det var skitkul att kalla honom saker, men skäms idag för hur jag betedde mig.
Varför jag agerade som jag gjorde finner jag inga riktigt klara svar på. Det enda
jag vet är att jag också blev retad i början av skolan. Det kanske var ett sätt för
mig att känna makt och inte känna mig underlägsen. Många av mina plågoandar,
är jag vänner med idag... det vill säga, det var ingen ordentlig regelrätt mobbing.
Att beskriva det jag varit med om och jämföra med en person som inte har några
kompisar och som tvingas byta skola och så pga mobbing, gör mitt "fall" till en droppe
i havet. I den jämförelsen är inte de orden jag utsattes för någonting. Min tonårstid de
efterföljande åren blev ingen dans på rosor. Jag säger inte att det har direkt med karma
att göra. Men indirekt... att vara elak mot någon får en kanske att må dåligt, för att
man känner ånger eller dylikt. Det kan man må väldigt dåligt av, även om det inte
bara var det som gjorde att jag mådde dåligt. Det fanns många andra faktorer också.
Men jag vet att jag kände mig som en idiot när jag tänkte tillbaka på hur jag hade
varit i skolan och kände ånger över det...



Kan man leva i karma utan att behöva följa religion kanske ni tänker?
Varför ska man leva i en religion då svarar jag med en motfråga. Så här är det. Jag är inte
troende, kommer aldrig att bli... över min döda kropp. Haha. Nej, men det finns faktiskt inga
tydliga bevis på att det finns en gud eller att jesus existerat. Men Buddhismen och Hinduismen
har en ganska ljust sätt att se på livet; man ska försöka vara en god människa. Även om vi inte
hade dessa två världsreligioner, tycker att man ska försöka leva livet och vara glad, positivt och
snäll som människa, d v s i karma som buddhister och hinduister skulle kalla det, så mycket
som möjligt. Varför undrar ni säkert. Så här är det och jag förklarar med mina egna ord
och egna erfarenheter av att vara ett sur, gnälligt, negativt och konflikbringande kontrollfreak,
som skulle ha koll på allting och som bråkade för ingenting. Jag gnällde på allting, vad blev
följderna... jo jag ödslade energi på något som jag kanske ändå inte kunde gör något åt.
Jag var negativ när det gällde allting... följderna blev att jag bara såg svart och inte ljust
och mådde dåligt över min egna negativitet. Om man försöker tänka positivt och tänka att
saker är möjliga, då blir livet genast mycket annorlunda. Jag var ofta sur, eller ja snarare
ledsen kanske, för skitsaker och startade därför allitd bråk. Jag var ett kontrollfreak som
behövde mitt liv uppradat punkt för punkt ungefär. Nu, visst är det bra att ha en del
kontroll på t ex jobbet och så, även om jag mycket försöker ta dagen som den kommer lite
nu och inte planera för långt fram, om det inte är viktiga saker som måste planeras...
men man behöver inte ha kontroll på andra människor och så... det var det jag hade, och
höll på att döda en relation totalt till en människa. Jag vet inte om det någonsin kommer att
gå att bygga upp relationen till det det en gång var. Jag hoppas det, vill tro att det går
och är envis och positiv. Jag tänker inte ge upp. Det gäller bara att denna människan ser
den förändring som jag har gått igenom och den jag blivit.

Jag har lärt mig genom mitt nya jag, att karma kan slå tillbaka på en. Som jag skriver i
rubriken så kan Karma vara en riktigt Paybackbitch. Jag såg det senast idag då jag kollade
på Tour de ski och så den störiga norrmannen Petter Northug misslyckas kapitalt. Ni som
följer sporten och så, vet att Northug gärna spela över i sina uttalanden och beter sig illa
många gånger. Idag så såg han även till att göra allt för att stänga en av de svenska åkarna
i ett lopp... Det slutade med att han själv misslyckades kapitalt. Det kallar jag karma.
Karman gav igenom på Petter och högg honom i baken ordentligt. Den alltid uppkäftiga
norrmannen var väldigt ödmjuk efter loppet... han kanske insett att karman gav igen
på honom. Vem vet.



Lev i karmans tecken och bli en fri människa :)



XOXO Jenny has left the building. To be continue...





Kommentarer
Postat av: Kristin!

Hejsan Kristinis här! vill tipsa om min blogg, där du finner ord från min vardag, musiktips, modetips och tävlingar minst en gång i månaden! Gillar du min blogg följ mig via bloglovin, säg till så följer jag dig med!



Ps: Gillar du ej reklam får jag ursäkta!



//Kristinis

2011-01-03 @ 07:27:46
URL: http://kriistiinjonsson.blogg.se/
Postat av: EpicFaiil - Sveriges största scene core blogg!

Tja! :D

Superfin blogg du har ^^ :)

Har du hittat på något roligt nu när det nya året har börjat? :D

2011-01-03 @ 16:42:36
URL: http://epicfaiil.se
Postat av: EpicFaiil - Sveriges största scene core blogg!

sv: åh så kul ^^ jag har faktiskt spelat innebandy :D de e skitkul! har du oxå spelat/spelar? :)



haha aa många brukar säga de ^^ jag har inte gjort mycket jag heller, har vart och fotats sen bara vart hemma :) imorgon ska jag till stan iaf

2011-01-03 @ 17:45:27
URL: http://epicfaiil.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0