Jag känner mig helsned...

Rubriken låter lite negativ kanske. Vet inte om det är något negativt i inlägget
egentligen. Försöker ju för det mesta vara positiv. Inlägget är begrundat av en
fundering egentligen. Den funderingen dök upp igår efter SSL-derbyt mellan
Storvreta-Sirius (som jag eventuellt har planer på att referera lite kring).
Var en situation som gjorde mig som domare lite fundersam.

Storvretas Henrik Stenberg kommer, tjoff tjoff tjoff och går förbi Sirius-
spelare, varpå det till slut endast är Jonas Berggren kvar på backen.
Dock står han inne i målgården när Stenberg drar iväg sitt skott, som
träffar Berggren. STRAFF STORVRETA! Samtidigt plockar domaren
en utvisning på Henrik Stenberg för hårt spel. Så under straffslaget
sitter både Henrik Stenberg och Jonas Berggren utvisade, den
förste för hårt spel och den andra för spelare i målgården. Vid ett
straffmål ska den utvisning som leder till straffet inte verkställas, vad jag
fattat av regelboken jag fick då jag gick utbildningen och blev
innebandydomare. Storvreta gjorde mål, och i detta fall fortsätter
utvisningen trots målet. Varför har jag ingen aning om och det är något
jag funderar på och har svårt att släppa, då jag som domare själv
anser att jag kan få en lärdom genom att veta varför. Så försöker finna
svar på det och känner mig därför lite sned, eftersom jag inte förstår
mig på varför Berggrens utvisning fortsatte trots mål...
försöker få fram svar att domarkollegor...





Over and Out!





Kommentarer
Postat av: F:d Domare

Eftersom Stenberg och Berggren får en 2a vid samma tidpunkt, så innebär det att även fast straffen går imål så skall inte berggrens 2a strykas pga att det är en dubbelutvisning dvs att dom är lika många spelare på planen. Det är nytt för i år och är en av dom nya regeltolkningarna.

2011-01-18 @ 20:20:45
Postat av: Jenny

Tack för svaret. Frågade en elitdomare inom förbundet. Han sa till mig att Berggrens utvisning skulle ha tagits bort... Jag har för mig att jag läst det där med dubbelutvisningar jag med i boken. Men fick något helt annat berättat för mig. Så nu med din version av vad som ska ske med utvisningen, känner jag att jag inte vet vilket ben jag ska stå på... =/

2011-01-18 @ 22:32:25
URL: http://jennyam.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0