Historia sätter spår och suddar inte ut känslor...

För ett år sedan skrev jag om Ryska idrottens syn på EPO-doping. Jag skrev
om hur ryska friidrottslandslaget, som länge varit överlägna i många grenar,
blivit urrensat på grund av att det förekommit systematisk doping med EPO.
Även det ryska Längdskidlandslaget och Skidskyttelandslaget har använt sig
mycket av EPO dopingen och orsakat stora skandaler. (se inlägg genom att
klicka på länken) "EPO-Rysslands bästa tränings..."

Igår bevittnade jag en rysk seger i damstafetten i skidskytte. I förrgår bevittnade
jag ryssen Anton Shipulin vinna herrarnas sprintlopp. Jag vet att ryskorna är
förhållandevis duktiga. Men de har inte varit fullt på topp tidigare under säsongen.
När det gäller Shipulin så var det en överraskning, även om Ryssland har en förmåga
att få fram många nya duktiga åkare. Problemet hos dem är deras historia med doping-
skandaler. Varenda gång en rysk skidåkare eller skidskytt vinner ett lopp, eller är bra
med i ett lopp så kommer alltid tankarna till mig om doping och frågan om ryska åkaren
som åkt bra är dopad...

Det kan tyckas konstigt att jag har den inställningen mot ryska laget. Det är möjligt att
ni tycker jag är galen som ser på rysk skidåkning på detta sättet. Men jag personligen
tycker inte det är märkligt att jag och eventuellt andra också har den insikten. Det
har nämligen förekommit så mycket doping inom rysk skidåkning och inom många
olika ryska landslag. Det är nästan så det känts som att dopingen har varit systematik.
Jag kan tycka det är tråkigt att jag behöver misstänkliggör och drar alla åkare över
samma kant. Men med tanke på allting som har varit så har det blivit att det har blivit.
Jag brukar försöka att inte döma människor. Men i detta läge är det väldigt svårt.

Det brukar sägas att historia sätter spår. Vilket är naket sant. Likadant är det med
skandaler som sker inom idrotten och andra områden i samhället. Jag misstänker
att ni liksom jag just nu sitter och funderar på om idrotten är en del av samhället.
Naturligtvis är det så. När det gäller historia finns det även en annan sak som skapas
av den; Känslor. All form av historia skapar känslor. När det gäller dessa skandaler
så har de skapat känslor hos många människor. De svenska skidskytteherrarna har
varit kritiska mot ryska skidskyttarna och dopingen, något som resulterat i mordhot
och så vidare mot dem. Sportkommentatorer har uttalat sig om sina misstankar om
systematisk doping. Skandalerna om Rysslands doping inom idrotten har blivit idrotts-
historia. En historia som skapat känslor, tankar, tyckande och en förevigt sned blick
på rysk idrott. Om det någongång blir så att snedbilden och misstankarna mot
Ryssland försvinner, kommer det att dröja många år.


Dopingavslöjade ryska idrottare:

 
Alena Sidko                                                                  Jelena Soboleva

 
Julia Chepalova                                 Larissa Lazutina




XOXO Jenny has left the building. To be continue...
 






Kommentarer
Postat av: sofia

hehe okej:D

2011-01-23 @ 22:25:28
URL: http://sofiajahnkes.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0