Ber om ursäkt för dålig uppdatering

Jag skäms på ett sätt att jag inte uppdaterat här på bloggen de senaste
3-4 dagarna. Men ni som läst de senaste inläggen vet att jag blev blixt-
inkallad till Storvretacupen för att döma ungdomsturneringen. Så jag
tycker att jag borde vara förlåten med den förklaringen, eller? Det har
varit en bra, dock ibland hård, erfarenhet att döma cupen. Jag vet att det
inte är mig personligen som domare som blivit utsatt för diverse snorungar
under cupen, eftersom jag dels dömt med kollegor, men efter ett samtal med
en rutinerad domare inom förbundet, fick veta att en domare skickade ut en
kille på matchstraff från Salems P12-lag, på grund av upprepade klaganden
på domslut.

Jag är ledsen att jag säger snorungar. Det ser taskigt ut att läsa ett sådant
ord, det är jag fullt medveten om. Men jag har stött på barn som betett sig
som riktigt svin på planen och det har väckt en del tankar och funderingar
hos mig. Efter ett samtal med en annan rutinerad domarkollega inom förbundet,
om huruvida anmälan kan göras i efterhand mot vissa spelare, så finns tankar
på en anmälan. Först ska jag dock prata med domarkommitén inom förbundet
och prata om situationerna med dem... det är inte säkert att jag gör en anmälan,
för jag har gjort fel i ett av fallen också vilket jag är fullt medveten om. Jag
skulle ha tagit ett matchstraff på en spelare som jag inte gjorde, och kommer
bli ifrågasatt om detta... Men vi får se helt enkelt vad det blir.

Jag tänker skriva lite om det här med den hårda, taskiga jargongen som blivit
inom idrotten på ungdomssidan... en utveckling som är helt galen och som
gått åt fel håll. Inom Upplands innebandyförbund finns det något som heter
Noll tollerans bland domarsläktet... det innebär att inga fula ord ska tillåtas
överhuvudtaget på planen. En av mina egna lagkamrater kallade domaren för
Jävla gubbjävel idag. Tur för henne var att han inte hörde. Men i det läget stod
jag upp och representerade både laget och domarkåren och sa åt henne att inte
säga då där... någonsin igen. Jag fick tills var att hon fick allt säga vad hon ville.
Då sa jag bara, Nä de där orden säger du inte... då får du matchstraff... Jag må
vara galen. Men i ett läge där en lagkamrat förolämpat domaren skulle jag ta
domarens parti. Anledningen är att det inte ska förekomma sådan ord inom
innebandyn, varken mot andra spelare, ledare eller mot domaren. Jag står upp
för det och tänker inte låta sådana ord förpesta innebandyluften.

När det gäller innebandyn har jag känt mig så fruktansvärt less efter cupen. Det
har blivit för mycket innebandy, vilket gjort att jag skulle vilja spy på den nästan :P
Samtidigt som jag blir så arg på de barn som förstör och förpestar innebandyn genom
sitt beteende. Jag kommer inte träna på tisdag, för att återfå lusten att spela... får se
hur det blir på torsdag... det visar sig... men stor sannolikhet att jag hoppar allting i veckan
för att återhämta mig och finna glädjen igen. Efter lagets insats idag så känner jag
mig lite mer sugen. Men ska se till att sakna innebandyn lite innan jag går tillbaka.
Tror det endast behövs till nästa vecka eller veckan därefter. Men vad säger man till
sin tränare: "Du.. jag är inte taggad på att träna.." Det är svårt att veta vad man ska
säga i en sådan situation då man känner som man gör. Men det löser sig. Inget skäl
till att hetsa upp sig över det. Det kommer som det kommer. Tar dagen som den
kommer just nu när det gäller innebandyn. Dock har jag köpt biljetter till derbyt
Storvreta-Sirius i SSL på lördag. Derbyt i SSL i Uppsala är årets happening inom
sporten i Uppsala. Det går inte att missa. I höstas vann lillebror Sirius övertygande
med 5-1. Jag tror returmötet på lördag kommer blir tufft och jämt. Storvreta har hämtat
sig ur en svacka och verkar vara på väg mot storformen. Sirius visar också bra form.
Tror på en väldigt rolig match på lördag kväll. Imorgon måndag ska jag spendera sängen
på rygg i sängen och kolla på film och slöa... Behöver en vilodag då jag får återhämta mig,
sova mitt på dagen om jag vill osv. Jag har gjort mig förtjänt av det efter att ha dömt
26 innebandymatcher på fem dagar och fått utstå en del skit från massa barn som inte
kan sköta sig på innebandyplanen. Det är otacksamt att vara domare. Kollegan sa till
mig ikväll: " Du dömer inte och är älskad. Du får räkna med att du åker till
en match för att bli hatad..." 
Hårda, men sanna ord... tyvärr.

Nu dags att sova. Kollar på tv-serien Bones. Riktigt bra serie, så får somna till den ikväll :)
Bra godnattsaga; mord och skellett :)



XOXO Jenny has left the building. To be continue...





Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0