Trogen följeslagare

Har ni tänkt på att det finns ganska mycket människor som följt en serie, men som efter
kanske tre-fyra säsonger slutar att följa den. Jag har alltid funderat på vad orsakerna
till detta är. En kompis till mig är sådan, hon har slutat följa en del serier, men hon har
ingen förklaring till varför. Ibland läser jag hur människor gnäller över serier, att de tappat
handling och dylikt. Men en producent och en kanal skulle knappast låta en serie rulla på
bara för att, om de inte ansåg att den hade mera att ge.

Ett exempel är One tree hill. Den handlar om Basket, high school, familjetragedier och
kärlek. När serien började sändas i Sverige, för snart 7 år sedan så beskrev handlingen såhär:

"Lucas och Nathan Scott är halvbröder, men de lever väldigt olika liv. De har aldrig känt vid
varandra och vill inte göra det heller. Lucas lever ensam med sin mamma Karen eftersom
brödernas pappa Dan lämnat dem innan Lucas blivit född. Karen äger ett eget café och det är
det de livnär sig på.

Nathan lever ett ganska lyxigt liv med pappa Dan och mamma Deb i ett stort fint hus. Han är
stjärnan i skolans basketlag men pressas hårt av sin pappa som själv var en stor talang när
han var ung. Hade det inte varit för hans beslut att inte rehabträna sitt skadade knä hade han
säkerligen haft ett antal år av professionell basketboll bakom sig, detta ångrar han mest av
allt i sitt liv och försöker leva det genom Nathan. Senare i serien så händer något som gör
att Nathan och Dan blir väldigt osams. En dag händer något som gör att de inte längre kan
undvika varandra och som också kräver att de kan komma överens med varandra. Serien
handlar om Lucas och Nathans liv där Peyton, Brooke, Haley är inblandade. Samt farbron
Keith och mamman Karen..
."

Idag har denna serie utvecklat sig på så sätt att de vuxit upp och fått familjer och dylikt och kämpar
vidare i vuxenlivet med diverse olika saker som de tagit sig för. Vad händer när de blir vuxna?
Från början handlade serien om ungdomarna, men utvecklades sedan så den fortfarande
handlade om dessa ungdomar, men när de blivit äldre och gått in i tidigt vuxenliv. Det känns som
att det var någongång där i övergången som människor tappade fokus på serien. Jag vet inte om
det hade med just utvecklingen att göra. Jag tycker det är viktigt att en serie utvecklas och inte står
och stampar på samma plats för att fortfarande vara roliga att följa.

Jag är själv en trogen följeslagare till karaktärerna i de serier jag började följa för ett par år
sedan. Bara för att de utvecklas, slutar jag inte kolla på dem. Och det är bra när en säsong avslutas
på så sätt att det känns som att det går att spinna vidare med en historia på slutscenerna i
säsongsavslutningar; t ex förra säsongen av Greys Anatomy där det var en massaker på sjukhuset
i sista avsnittet. Det fanns en historia att bygga vidare på.

Jag har alltid funderat på varför serierna tar slut. Är det för att det verkligen är så att det inte finns
något mer att berätta? Eller är det så illa att det kanske är på grund av att manusförfattarna har
så dålig fantasi? Naturligtvis kanske inte en serie kan leva vidare i 50 år, som filmklassiker kan.
Men det finns bevis på tv-serier som sänts under väldigt lång tid och som kan fortsätta trots detta.
Engelska serien Hem till gården är en sådan. jag kommer ihåg att den gick när jag var
jätteliten, sisådär 4-5 år bara. Det är 15 år sedan. Den hade sänts långt innan det. Det bevisar
att tv-serier kan fortsätta under lång tid.

De serier som jag följer strikt är:

Grey's Anatomy



Private Practice



One tree hill



Army Wives



Dexter



Criminal Minds



Jag tycker alla dessa serier är jättebra. Så har du missat någon av dem så rekommenderar jag att
du börjar titta på dem nu. Du kommer inte bli besviken :)


XOXO Jenny has left the building. To be continue...






Kommentarer
Postat av: SANDRA-EN BRA BLOGG!!

älskar greys!! =)

2011-02-07 @ 11:11:47
URL: http://saandraans.blogg.se/
Postat av: FIONA - ja, som hon i shrek

älskar one tree hill!

2011-02-07 @ 14:41:36
URL: http://lovefiona.blogg.se/
Postat av: M E R E I

- du glömde south park ;P haha!

2011-02-10 @ 14:28:29
URL: http://dajeroma.blogg.se/
Postat av: Lina

Men de serier som du ser känns inte som om de kan spåra så värst mycket. Men ta Lost till exempel. Tyckte de var jätte bra till en början, men sista säsongen kunde de ha skippat på grund utav att de blev så överdrivet. Man flyttades fram och tilllvaka i tiden.Alias likaså, heroes har jag inte ens sätt klart för att.. Ja de spårar för mycket. Men om man följer en serie som det inte sker massa övernaturliga saker utan är mer "på riktigt" ja då är de ju klart att man inte slutar se.

2011-02-11 @ 14:30:17

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0