Storvreta fick Falun att liknas vid ett pojklag...




Inför måndagskvällen match
i Superligan; Falun-Storvreta, pratades det
om en match med slutspelskaraktär då de båda aktörerna ligger bland de åtta
bästa i serien. Istället blev den tv-sända matchen till förnedringstv. Om det är
okej att säga det så bokstavligen pissade Storvreta på dalmasarna i kvällens
match. Jag kan ärligt talat säga att jag gnuggade mig i ögonen och nöp mig hårt
i armen ett par gånger för att se att det var verklighet det som skedde på tv-
apparaten. Det var det.

Inledningsvis var det dock ovisst hur matchen skulle arta sig. Båda lagen såg nämligen
lite vilsna ut på planen. Det var ett börjande spel fram och tillbaka som det bjöds
på under den första en och en halv minuten. Dock lyckades Johannes Larsson gör en
grov tabbe halvvägs in på egen planhalva, vilket öppnade upp stora ytor för storvretas
trotjänare Kim Johansson. Johansson kunde lätt snappa upp bollen efter Larssons miss
och accelerera i full fart mot mål, där landslagsbacken Eric Björk inte insåg allvaret i
situationen och blev avvaktande. Storvretaveteranen Johansson enkelt kunde
sätta ettan bakom en borttappad Johan Rehn i Falunkassen. Denna tabbe är en av många
som Falun ska komma att göra under matchen. Efter målet, så visades det tydligt
att det var Storvreta som skulle komma att styra matchen. Ändå dröjde det enda fram till
11.19 innan Joel Kanebjörk kunde peta in 0-2 till örnarna på assist av veteranen Örjan
Skogström. Efter första perioden stod det 1-3 och Falun var på något vis inte borträknat.
Jag har haft synpunkter på att det bara i stort sett varit Storvretas förstafemma med
Kohonen, Stenberg, Öhman, Samuelsson och Berggren som levererat. I första perioden
levererade alla tre femmor i den ordning att tredje började genom att göra 0-1. Andrafemman
gjorde 0-2 och tredjefemman 1-3.

Andra perioden vara bara fyra och en halv minut gammal när Fredrik Holtz tryckte in
1-4-målet. Detta åter på ett misstag från Falunbacken Johannes Larsson. Det började
kännas som att Storvreta skulle dra ifrån i detta läge. Men de två mål som sedan
gjordes i matchen kom från dalmasarnas klubbor. Landslagsbacken Eric Björk
sprätte snyggt upp en straff med backhanden vid den närmaste stolpen på
Klintsten i Storvretakassen. Det var även han som gjorde 3-4-målet i Powerplay då
Henrik Stenberg dragit på sig en tvåminutersutvisning för att ha låst en klubba. Men
närmare än så kom aldrig Falun. Storvretas förstafemma stänkte sedan in 3-5 och 3-6
genom backklippan Mattias Samuelsson och duracellkaninen Henrik Stenberg.

Tre mål i innebandy är ingenting, speciellt inte om det återstår tjugo minuter att
spela av en match. Min kompis säger alltid: "It ain't over until the fat lady sings..."
Känns som ett bra uttryck. Inför den tredje perioden kändes det som att matchen
inte var avgjord.


Bild lånad från innebandymagazinet

I tredje perioden var det tänkt att Falun skulle försöka ge de regerande svenska mästarna
en match om de tre poängen. Istället blev perioden en uppvisning från uppsalalagets sida.
Jag har aldrig sett en sådan period inom toppinnebandyn tidigare. Det dröjde endast cirka
fyrtio sekunder innan Henrik Stenberg på Kohonens snygga passning kan stänka in 3-7.
Mål på mål pressas in i kassen bakom Johan Rehn, som senare får nog efter att Storvreta
genom Mattias Samuelsson gjort 3-9. Ungefär två minuter innan målet hade Falun tagit en
timeout, som bevisligen inte resulterat i någonting bra. Tankarna börjar direkt efter detta
målet att gå; "Frågan är inte om Storvreta ska vinna... utan med hur mycket?"
Falun har inget bra spel. Spelarna springer med huvudet under armen och har i detta läge
för längesen gett upp. Örnarna snurrar, fintar, skjuter och det ser ut som att Storvreta
spelar mot ett lag som endast har en målvakt inne på planen. Faluns försvar "existerar inte".
Det är egentligen bara de två landslagsspelarna Rasmus Enström och Eric Björk, samt den kvicke
Ciya Hajo som fortfarande står upp i Falun. Men med 3 spelare mot en 3 kedjor(!) vinner inget
lag några matcher. Det rinner iväg. Först trycker tredjefemman med trotjänaren Kim Johansson
i spetsen in 3-10. Sedan har Storvretas förstafemma lekstuga. Trots att backen Gustaf Bäckström
visas ut för Storvreta, visar inte Falun någon kyla. Utvisningen känns lite som plåster på såren
för ett sargat Falun. Powerplayet är stel och tråkigt, det sker ingenting. De få chanser som
skapas lägger hemmalaget utanför målburen. Skottena är lama och siktet ställt i helt fel riktning.
Johan Rehn bytte ut sig själv mot andra målvakten Albin Glad efter 3-9-målet. Efter fyra insläppta
mål och ställningen 3-13, blir glad ledsen och får nog. Falun uttnyttjar sin tredje(!)målvakt.
Efter att man gjort 3-14 slappnar storvreta av och Falun kan bygga lite spel genom Hajo, Enström
och Björk, cirka fjorton minuter in i tredje. Det är bara 54 minuter för sent. Matchen slutar totalt
3-14 till Uppsalalaget.


IBF Faluns förstamålvakt Johan Rehn hade en tung afton mot Storvreta på måndagkvällen.
Hela nio bollar fick han se passera förbi sig. Som sista utpost med ett försvar som inte
ens existerade, är det svårt att kvällen ska bli en bra i kassen...


Reflektionerna kring matchen är att Storvreta visade vilket mästarlag som bor i dem. Dock
hade inte siffrorna blivit så stora som de blev om inte Falun spelat uruselt och haft en bättre
dag. Men i Superligan fungerar det inte att ett helt lag har dåliga dagar. I Falun var Rasmus
Enström väldigt blek ett tag tyckte jag. Den som var totalt iskall var backen Johannes Larsson.
Jag har aldrig sett något liknande ske i en SSL-match förrut; att samma spelare gör två så
kapitalt skämtsamma misstag. Sådana misstag som han gjorde ska inte förekomma inom
SSL. Jag tycker det är tråkigt att det ser ut lite som att Rasmus Enström är ur form. Visst spelet
och konditionen finns. Men hans målfarlighet var totalt bortblåst igår mot Storvreta. För
landslaget och Kent Göranssons skull hoppas jag att killen bara hade en dålig dag igår. Annars
kan det säkert komma några funderingar från människor om det inte funnits någon annan
för stunden "hetare" spelare att tillgå. Men man ska ju komma ihåg att det är svårt att vara
förbundskapten. Det finns minst 210 spelare att tillgå i SSL. Jag har räknat på 15 spelare i
varje lag, samt att jag inte plockat med målvakterna (det är naturligtvis flera än 210, satte
det mer som en siffra för att ha något ungefärligt att gå på). Och vid VM var det fruktansvärt
tuff konkurrens. Storvretas Berggren kom inte med (och har tillhört landslaget i många år).
Nu har killen visat att han vill vara med igen. Möjligt att det behövdes att han inte blev
uttagen för att han skulle tända till igen. Men nu är samma gamla Jesper tillbaka. Skönt att
se.


Joakim Olsson visade framfötterna under måndagsmatchen
och var under första perioden skillnade mellan Storvreta
och Falun...

Jag har läst en del reflektioner kring måndagens tv-match från andra skribenter. Det är en
av anledningarna till att detta inlägg dröjt. Genom denna textrad låter det säkert som att jag
kopierar från andra. Men anledningen till att jag ville se andras reflektioner är för att kunna
se vad de tyckte och om jag håller med dem och för att kunna diskutera och utgå från något.
Många har tyckt att landslagsbacken Eric Björk varit riktigt dålig. Han var inne på massa
baklängesemål är det någon som skriver. Ärligt talat tänkte inte jag så mycket på det. I
och för sig spelade han med "misstaget" (Johannes Larsson för kvällen omdöpt från min
sida efter plattmatchen). Även om Björk var inne och vid första målet blev avvaktande
istället för att stöta på Kim Johansson i Storvreta, så tycker jag att de ettor han fått av hur
många som helst i betyg, inte är riktigt rättvisa. Men det är min åsikt. Killen var säkerligen
inne på ett par baklängesmål. Men han var också den ledde laget lite framåt genom sina
två mål; ett av dem gjort på en jävligt snygg straff. Björk var faktiskt en av de spelare som
fortsatte spela fast att matchen redan runnit Falun ur händerna. Så jag måste ändå ge
Björk en eloge för det. Och betyget han ska ha är 2 (godkänt). En annan sak jag lade
märke till var Joakim Olsson i Storvreta. Att den 22-åriga uppsalagrabben varit en helt
okej spelare visste jag redan. Men igår var han riktigt bra mot Falun och var en av få
spelare som under den första perioden höll måttet. Conny Westlund myntande något om
"att det var Joakum Olsson som burit fram storvreta i första perioden..." och det kan jag
bara instämma om.


Landslagsbacken Eric Björk blev av media och innebandybloggare sågad
vid fotknölarna efter måndagens dystra match, trots att han svarade för
två av Faluns tre mål och var en av få spelare som inte gav upp...

Jag måste faktiskt säga att jag tycker lite synd om Falun. Det kan inte vara kul att få
så mycket stryk. Samtidigt så förundras jag över hur laget agerade under matchen då
man låg under. Bara för att de fick ett mål i baken, började de flesta spelare spela
med huvudet under armen och slog bort boll på boll i famnen på de hungriga örnarna.
Det är líte skandal alltså. Nu skiljer det bara fem poäng till platsen under slutspelsplats.
Falun har en del tuffa matcher de sista omgångarna nu; bl a Warberg, Dalen och Täby.
Tankarna hos mig går: "Om man förlorar med 3-14 mot storvreta, hur kommer det då
se ut mot Warberg som anses vara bäst i SSL?
" I och för sig tror jag inte det blir sådana
här siffror igen. Jag hoppas i alla fall inte det på ett sätt för Faluns skull. Vad kommer ske
om man råkar ut för en liknande förlust mot Warberg?

En positiv sak med matchen var att Storvretas alla tre femmor presterade. Deras trupp
har känts lite tunn bortsett från förstafemman, som är den som Storvreta levde mycket
på ett tag. Nu har även den andra och tredjefemman blommat ut lite. Veteranen Kim
Johansson har fått flytta ner i tredjefemman. Men han verkade trivas som fisken i
vattnet tillsammans med Niklas Winroth och Victor Andersson. Han har även mycket
hjälp från Peter Svensson som spelar på backen i den tredje. Henrik Stenberg var lite
i en klass för sig matchn. Det blev totalt 3+2 poäng för Uppsalasonen, som genom detta
gick upp på 45 poäng och till poängligaledning.

Henrik Stenberg är i bra form. Mot Falun gjorde han 3 mål och 2 assist och gick därmed upp
i ensam ledning i poängligan med 45 poäng. Till helgen är det finnkampen, då ska Stenberg
spela mot sina kedjekamrater Kohonen och Öhman istället för med dem. Bara hoppas med
svenska ögon att Stenbergs fina form håller i sig... En revansch vill vi ha på finland!


En sak som jag funderar över nu är hur Storvretas nästa match kommer att arta sig.
Nu möter laget som tur var Hide-a-lite Mullsjö. Jag tror det är bra för Uppsalalaget ett
få denna match. Falunmatchen för dem var nog lite av en missberäkning på så sätt att
den blev som det blev och att man till slut vann så stort. Det gick enkelt för dem till slut
och jag tror inte alltid det är bra att ha med sig en sådan match och matchen därefter
är emot ett topplag. Nu blir det lite toppen mot botten. Det vore märkligt om laget inte
slår Mullsjö. Känns som en given Storvretaseger.



XOXO Jenny has left the building. To be continue...





Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0