FBC Uppsala dam kastar inte in någon handduk...



Uppländsk daminnebandy rullar

vidare - på ett positivt sätt.



För lite mer än en
vecka sedan skrev jag om Sten Sture värvat till sig
FBC Uppsalas stjärnspelare Anna Torstensson, Maria Shoeps och
Evelina Sparf (se länk).

När dessa tre spelare lämnade FBC Uppsala blev det tre ganska stora
hål i FBC Uppsalas trupp. Inför säsongen hade laget bantats ner för att
spelarna skulle få större plats och därigenom få en större roll i laget för
att utvecklas. Något som jag förstår är en sak som laget har gjort för
att bli ännu bättre. Inget konstigt med det. Men när dessa tre toppspelare
lämnade laget och det blev stor hål, kändes det som att FBC hade gett upp
årets dametta. Var alla de 21 spelare laget bantat ner truppen till syntes
inte en skymt. För när supertrion för en vecka sedan lämnade de vitsvarta
för de rödsvarta, fanns det inte ens tillräckligt med utespelare för att täcka
tre kedjor. Det gjorde mig väldigt förvånad att man släppte spelare utan
att fylla på.


Efter säsongen kommer Sten Sture BK flyttas över till FBC Uppsala, som sedan tidigare
är klubbarna Årsta IBK, Årsta IK och Nyby sammanslagna. Nu tillkommer alltså Sten
Sture, varpå det kommer att bli en ny logga inför säsongen 2011/2012...


Men då visste jag inte det som nu är officiellt. Människor har med stor sannolikhet
haft synpunkter på det som har skett och även funderingar på hur FBC ska klara
av resterande delen av säsongen när klubben inte ens haft spelare till tre kedjor.
Nu har dock klubben gett lite svar på tal på människors funderingar i ett inlägg
på damlagets hemsidan. Det går att urskilja i sättet som tränare Johan Silander
har då han inleder inläggstexten med denna meningen:
"Det har skett en del förändringar i och runt laget sen i december. Jag tänkte
redogöra och presentera dem en gång för alla
"

Från att ha stått handfallna, har nu FBC fått in fyra nya spelare i truppen, samt
att man har en femte som tränar med truppen och eventuellt spela matcher. Klubben
har flyttat upp Felicia Wallin och Matilda Andersson från D2-truppen. I truppen har
även de kända namnen Caroline Rengren och Louise Eriksson inskrivits. Båda göra
comeback i innebandyn. Tjejerna slutade efter förra säsongen, men är nu
tillbaka i den vitsvarta tröjan. Tillfälligt för resten av denna säsong eller
även fortsättningsvis? Det finns inga svar på det. Men båda spelarna är erkänt
duktiga. Jag kände det lite som en förlust för uppländsk daminnebandy när
tjejerna i våras valde att lägga klubborna på hyllan. Så det känns bra nu när jag
ser att de gör comeback. Jag var väldigt negativ till att tre spelare flyttades över till
Sten Sture. Men det kanske kommit något positivt ur det hela med nu när Rengren och
Eriksson är tillbaka. FBC Uppsala har även Matilda Linderoth som tränar med klubben
just nu. Hon slutade att spela i höstas då hon hade motivationsproblem, men har
sedan januari tränat med truppen. Om det blir comeback även för henne är ännu
inte bestämt.


Caroline Rengren (vit nr 39) in action... Carro gör comeback.
Bild lånad från FBC Uppsala dams facebook...


Jag tycker det är väldigt positivt att se att FBC ändå vill vinna och försöker göra så
gott man kan för att göra en bra avslutning på säsongen. Och jag måste säga att
man sannerligen inte´gör det på ett dåligt sätt när man får in Rengren och Eriksson
i truppen. När det gäller sammanslagningen känner jag väl att min åsikt står fast.
När det gäller att värvningen av spelarna var jag väl lite kritisk, men ungefär samma
sak hände mellan Västerås IB och Sala Silverstaden som förra året spelade tillsammans
i Divison 1 östra. I och för sig skedde detta precis i säsongsinledningen i år då
Västerås lade ner sitt lag. Madelene Backlund, Linnea Ekstrand, Johanna Ragnarsson,
och Matilda Eriksson värvades från Västerås. Klubben har även landslagsmeriterade
Helena Lundqvist i truppen som tillsammans med Backlund blivit ett giftigt anfallsvapen
för Salalaget. Lundqvist har gjort fjorton landskamper under karriären, vilket resulterat
i nitton poäng och ett VM-guld. Visst det är kanske lite skillnad att värva spelare innan
säsong än mitt under säsongen. Men jag tycker så här med lite mera kött på benen
att Madelene Backlund nog var lite väl aggressiv mot värvningen, när hon med stor
sannolikhet hade varit kvar i Västerås om de inte gått i konkurrs, och då troligen inte
varit så nära Elitserien som hon är nu.


Madelene Backlund hade många invändningar mot
övergången av tre spelare. Jag tyckte hon hade rätt
i att reagera. Men efter att ha fått lite mer kött på
benen om hur hon kom till Sala, tycker jag nu att
hon bör vakta sin tunga... och spela innebandy istället.


Hur som helst tycker jag det är starkt av FBC att man lyckats knyta till sig de spelarna
som klubben har gjort, efter tappet av tre av sina kanske viktigaste spelare. De kommer
inte kunna nå enda fram om inte alla lag framför dem förlorar sina matcher, samtidigt
som FBC Uppsala vinner sina. De är i statistiken helt omöjligt. Men en topp tre-placering
är fullt möjligt. Även om laget inte nådde enda fram iår, så tycker jag att klubben avslutar
säsongen lite med flaggan i topp om man når tredjeplatsen. Åt Sten Sture och Sala Silverstaden
finns det inget att göra. Det är en spännande kamp. Sture har närmat sig Sala litegrann.
Den elfte februari är det derby i Uppsala. Jag är riktigt sugen att gå på det. Sedan möter
FBC Uppsala, Sala Silverstaden 23 februari. Jag hoppas de ställer till problem för Sala.
Jag tror det finns möjlighet till att man ska kunna göra det. Sten Sture möter Sala silverstaden
i den näst sista omgången i Uppsala den 3 mars, en match som kan bli avgörande litegrann,
beroende på hur det gått under de andra tre resterande icke spelade matcherna innan.
Det kommer kunna bli jävligt tajt. Endast fyra poäng skiljer. Rysare är ordet när det gäller
damernas norretta... Med hjärtat tror jag Sture klarar det. Det är dags för ett elitserielag
i Uppsala nu :) Men hjärnan vet jag att det blir en rysare och att det kan sluta lite hur som
helst. När det är derby hoppas jag faktiskt, för den senare gemensamma klubbens skull,
att det blir en läggmatch från FC Uppsalas håll för att gynna Sten Sture BK. Naturligvis kommer
det inte att bli så. Tjejerna kommer slåss om varenda millimeter av A-planen i Allianshallen den
elfte. Oj oj oj. Hoppas jag får möjligheten att se den matchen. Skulle vara riktigt grymt :)

Det enda som förvånar mig nu när det gäller soppan kring Sten Sture och FBC Uppsala, är de
båda klubbarnas verkar se på övergången med olika ögon. I Sten Sturemedia, på deras hemsida,
heter det att laget värvat tre spelare. I FBC-media, på deras hemsida, heter det att klubben
lånat ut tre spelare till Sten Sture... Nästan så att jag skrattar åt det. Det är otroligt att dessa
klubbars ordförande överhuvudtaget lyckats komma överrens om att att Sten Sture ska gå
in i FBC Uppsala, när man ser de ser på olika saker. Som i höstas. Då hade lagens ordföranden
olika sätt att se på sammanslagningen:

"Rent sportsligt blir det nog ingen skillnad alls. De olika lagen
kör helt och hållet för sig själva."

Niklas Johansson, FCB Uppsala

"När vi börjar säsongen kommer det att se ut som vanligt,
men det kan säkert komma att ändras under året."

Anders Hiller, Sten Sture


Det är inte så konstigt
att man funderar en massa när man läser sådana här kommentarer
från ordförandena. Det späds ju på ännu mera av att klubbarna håller på och verkar vara
oense över det mesta, som nu när det verkar som ena laget ser spelarna som övergångna,
medan andra ser dem som utlånande. Skumt...



XOXO Jenny has left the building. To be continue...





Kommentarer
Postat av: therese

snygg blogg:) allt bra?

2011-02-03 @ 11:55:36
URL: http://nattstad.se/thereseej

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0