Falun IBF fortsätter skriva svensk idrottshistoria... och gör det ikväll igen...

Alla i Sverige hade AIK som en av guldfavoriterna i årets SSL. När AIK valde Falun som
motståndare i kvartsfinalen, trodde nog de flesta att det skulle bli en 3-0-seger i antalet
vunna matcher och att AIK enkelt skulle kvalificera sig till semifinalen. Jag hade också
de tankarna efter att jag, den senaste matchen jag såg med Falun (en tv-match), sett dem
åka på storstryk med 3-14 hemma mot Storvreta och sett ut som att de inte kunde spela
innebandy. Jag blev förvånad och överraskad på ett positivt sätt när jag såg att man höll
jämna steg med AIK i den första semifinalen och vann. Jag började då tro på att dalmasarna
skulle kunna slå ut AIK, även om jag inte blev säker förrän i den andra matchen när man
åter stod upp på ett exeptionellt sätt och fick matchen att gå till förlängning där laget föll
lite på målsnöret. Inför den avgörande matchen i måndags var alla säkra på att AIK skulle
dra det längsta strået. Jag vet inte om jag var ensam att tro att Falun faktiskt hade stor
chans att vinna i måndags och gå till semifinal. Det kändes så, i alla fall när man hörde Conny
Vestlund kackla på med gul-svart hjärta. Lite tråkigt att inte ens kommentator kan vara
neutral. Men står ju AIK skrivet i pannan på killen. Ändå tänker jag erkänna att jag tycker han
är riktigt duktig som kommentator i 99% av fallen. Hur som helst skrek jag som en idiot av
glädje när Mister Djurling pillade bollen utanför målburen i den avgörande straffen. Snacka
om blytung sekund för Djurling som lämna AIK för Schweiz efter denna säsong. Men som ni
vet så heter det bekant att the show must go on. Det är vad som måste ske med Djurling med.
Får hoppas att killen med sin rutin skakar av sig detta och att det inte sätter sig som ett klister-
märke i huvudet på honom när det gäller framtida matcher.

Redan då trodde nog många att Falun var nöjda och att Warberg skulle slå dem i tre raka
matcher i semifinalen. Jag har hela tiden efter kvartfinalvinsten mot AIK, trott Falun kan gå hela
vägen, så när de slog Warberg i förrgår kändes det för mig inte speciellt överraskande. Falun
lekte stundtals med Warberg under matchen igår. Det var inte det Warberg som jag sett under
säsongen, det warberg som endast förlorade 10 poäng under hela grundserien och som nästintill
överlägset vann serien. Laget hade en knackig inledning av säsongen men har sedan gått som
tåget och endast förlorat en match sedan 26 september 2010 då den två matcher långa svackan
tog slut. Och som det heter; "Ju fler matcher man vinner, desto närmare en förlust kommer man..."
Warberg förlorade två matcher i kvartfinalserien mot Linköping. Det går att tycka att de nu har
förlorat och bör börja rada upp segrar. Dock får jag känslan av att laget är inne i en liten svacka just
nu. För ett par år sedan vann man varenda match i slutspelet inklusive finalen. Men flera lag har
blivit bättre och jag tycker inte det känns som att Warberg är på topp just nu. Det är inget som säger
att de inte kan komma igen nu resterande delarna av semifinalserien mot Falun. Men sett till senaste
matchen, känns Falun snäppet vassar. Redan genom att kvalificera sig till semifinalen skrällde Falun
och skrev samtidigt idrottshistoria, då klubben aldrig tidigare spelat en semifinal i kampen om svenska-
mästar-titeln.

Jag har längre tänkt för mig själv att det skulle vara bra för svensk innebandy om hierarkin inom
svensk herrinnbandy, med AIK och Warberg i topp jämt och ständigt, skulle brytas. Jag har känt att
det behövs nytt blod och ny luft inom herrinnebandyn, speciellt när man ser de senaste två VM-turneringarna
där Finland tagit över en taktpinne som svensk herrinnebandy haft i mångar år.  Det tror jag beror
på att svensk landslagsinnebandy börjar bli föråldrad, d v s att det är många spelare som varit
med i väldigt många år och som vunnit mycket och därför inte är lika hungriga. Därför skulle fler unga
spelare, t ex Billy Nilsson (IK Sirius IBK) och Rasmus Enström (Falun IBF) behövas plocka in och få
klä på sig den blå-gula landslagsdressen. Rasmus Enström är kanske en av de största framtidsnamnen
som Sverige har tillsammans med Billy Nilsson. Han är en stor anledning till att Falun går så bra just
nu. Killen är både mål- och assistkung i Falun och lyfter hela det unga dalmaslaget med sitt spelsinne.
Med Falun som är ungt och som är ett nytt lag så högt upp i SM-stapeln, har det kommit in nytt blod
och ny luft inom svensk herrinnebandy.

Inför kvällens match i Falu kuriren Arena talas det om folkfest och att det har varit en stor jakt för
att få biljetter till matchen. Jag förstår dalmasarna och tror de kommer att få uppleva en bra match med
hemmaseger. Jag vet att Warberg normalt fall är riktigt duktiga. Men Falun har visat nu att de klarar
allt och med fördelen av hemmaplan blir publiken en sjättespelare. Så jag tror på Falunseger. Dessutom
är laget ungt... de har allting att vinna. Redan nu har de tagit sin hittills livs största seger genom att
gå vidare från kvartsfinalen. Men de syns på hela laget att det bara är början... de är hungriga och
ger inte upp. Visst har det funnits stunder i vissa matcher som laget tappat fokus och hamnat på junior-
nivå och inte haft något att säga till om mot storlagen. Men detta unga lag är ett framtidslag i Sverige.
Får laget vara intakt så kommer de kunna gå hela vägen, kanske inte iår, men inom ett par år. Risken
är dock stor att många klubbar kommer att slita i Enström inför nästa säsong. Killen är helgrym. Det
var längesen jag såg en spelare snurra upp motståndarna så kapitalt. Jag har fortfarande bilden i huvudet
från den sista kvartfinalen i Solnahallen, då Enström när Falun var i numerärt underläge snurrade totalt
med AIK-försvaret så pass mycket att han fick tre spelare efter sig, varav Ron sjöblom gick lite väl
hårt åt honom och drabbades av utvisning.

I den andra matchen mellan Pixbo och Storvreta tror jag att Storvreta vinner. Jag tror att Pixbos
måltjuv Isaac Rosén måste producera för att Pixbo ska ha någon chans. I första semifinalen mellan
lagen producerade Rosén ingenting. Storvreta lyckades hålla Rosén på halster. Enligt uppgifter jag
fått kring den matchen, var det inte en superbra match. Ikväll är det just denna semifinal som sänds
på tv4 sport med start klockan 19.05. Jag tror definitivt att Storvreta är ett lag som kommer att spela
final även iår. Frågan är om in Falun också gör det. Jag säger inget säkert om Falun-Warberg. Men
Falun har en chans och det skulle vara kul för innebandyn om även Warberg får sig en näsbränna och
missar finalen.


De måste lyckas ikväll för att sina lag ska prestera:


Rasmus Enström & Eric Björk, Falun IBF


Jim Canerstam, Warberg IC

Magnus Svensson, Warberg IC


Klockan är nu 17.05 och semifinalen i damernas SM-slutspel mellan Pixbo och Iksu börjar. Jag är inte
alls insatt i daminnebandy på elitserienivå även om jag spelar daminnebandy i själv, men på en betydligt
lägre nivå än elitserien;) Så låter matchen tala för sig och hur matchen kommer bli. Gillade inledningen
med nationalsången på elgitarr... grymt. Det borde man köra mera på idrottsevenemang. Elgitarr låter
grymt när man spelar den vackra melodin till våran nationalsång på den.



XOXO Jenny has left the building. To be continue...





Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0