Det är dags nu Foppa...



Lillehammer, 27 februari 1994.

Svensk idrottshistoria skrivs. Tre kronor
tar sitt första OS-guld i historien. Den som skapar historia, tillika
guldhjälten är den 20-åriga Peter Forsberg, senare även kallad Foppa.
Ett klassiskt svenskt ögonblick. Forsberg är då en okänd spelare för
resten av världen, men ska senare komma att klassas som en av
världens bästa spelare. Vinnare av Stanley Cup 2 gånger, OS-guld
2 gånger, VM-guld 2 gånger, utsedd till Elitseriens bästa spelare
2 gånger, utsedd till årets nykomling i NHL och vinnare av Hart Trophy
som NHL's mest värdefulla spelare. Listan på priser och utmärkelser
är längre.


Sverige, 3 september 2010.

Det har gått ett par veckor sedan Modos
tränare meddelade att Foppa inte finns med i truppen. Och beskedet
som ishockeyälskare inte vill ha bekräftas. Peter Forsbergs fot strular
fortfarande och han meddelar att han om det blir spel, inte kommer
att spela i Modo. Men han verkar osäker på spel överhuvudtaget.
Och frågan är om
inte detta är slutet?


Är det en svensk idrottskarriär som lider mot sitt slut i och med
det beslutet som idag getts?



Jag älskar att se Foppa spela, men jag inser också att jag med stor
sannolikhet aldrig mera kommer att få se honom spela. Och samtidigt
så börjar jag faktiskt tycka att han bör sluta. Det är bara skador på
skador hela tiden. Karln får aldrig vara skadefri. Hela grejen med hans
fot har blivit en lång följetång. Man frågar sig inte längre om Forsberg
ska spela, utan frågar sig nu om Foppa inte kommer spela eller om hans
fot är bra. Jag tror det är dags nu Foppa, dags att tacka för sig.
Jag vill se Forsberg tacka för sig som hjälte. Men i och med den
långa följetången börjar han mer och mer klassas som töntig som
tror att han ska kunna spela igen. Jag hoppas han lägger av nu innan
människor börjar minnas honom som en skadefågel och inte hjälte,
hur gärna jag än vill se honom spela igen...

Jag hoppas jag har fel angående det att jag inte kommer tillbaka,
men tycker hela följetången med foten är en soppa som måste
få sitt slut... även om det innebär att Forsberg kliver av isen för sista gången och lägger skridskorna på hyllan


Tycker du Peter "Foppa" Forsberg bör sluta?


XOXO
Jenny has left the building... To be Continue...





Kommentarer
Postat av: Linnea

sv: Tack så mycket vad du är gullig!

Håller med dig om att Foppa nog gjort sitt. Även om han skulle spela igen så blir det aldrig som det var förr ändå, tyvärr!

2010-09-03 @ 22:26:13
URL: http://ehlskling.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback