Skolor och dagis försöker bestämma över barnen ur föräldraperspektiv...

De senaste dagarna har jag läst två artiklar som
aftonbladet publicerat. Den ena handlar om 4-årige
Jack Szablewski
som går på ett katolskt dagis i
New Jersey i USA. Den andra handlar om hur svenska
elever tvingast agera lokalvårdare pga att det använt
sig av svordomar.

När det gäller Jacks fall, har han sparkats ut från ett
dagis på grunderna att han har för långt hår. Anledningen
till Jacks långa hår är att han ville spara ut det för
att kunna donera håret till Childhood Leukemia Foundation,
för att hedra sin morfar samt en vän som båda gått bort
i cancer. Han ville skänka det till cancersjuka barn som
förlorat sitt eget hår i sjukdomer. Det kan tyckas som en
helt underbar uppoffring av människor runt om i världen.
Men för det katolska dagiset var inte håret en fin gest,
utan något hemskt som bröt mot dagisets regler som sade
att alla skull vara kortklippta. Jacks mamma är helt förkrossad
av att skolan kastat ut hennes son för att hon och hennes
man lärt Jack att vara omtänksam och att det är bättre att
ge än få saker. Skolans rektor däremot skyller på mamman,
att det är hennes fel att sonen kastats ut. Ska skolan
få bestämma vilken hårfrisyr ditt barn ska ha?



Jack Szablewski med sitt långa änglalika hår som han ska
skänka till peruker som ska göras till cancersjuka barn.


Childhood Leukemia foundation
Klicka på bilden och du kommer till hemsidan.




När det gäller fallet med elever
som fick städa toaletten,
handlar det om att en skola i blekinge gjort upp värdegrunder
för svordomar och nolltollerans mot dem. Det sattes upp listor
i skolorna om vad som räknades som grov eller lätt svordom.
En lätt svordom innebar städning av skolbänken. En grov kunde
innebära städning av toaletter eller andra lokaler på skolan.
Har skolan rätt att agera extraföräldrar på detta sättet?


När jag läste dessa två artiklar häromdagen
blev jag mörkrädd.
Jag började fundera över om vi är på väg tillbaka till 1800-talet.
Jag förstår naturligtvis i det sista fallet att skolan inte vill att eleverna
ska använda sig av svordomar eller kalla varandra massa fula ord.
Men det är inte skolans uppgift att agera förälder och bestraffa barnen.
Jag minns själv när jag gick i mellanstadiet. Jag var en jävel på att svära
då. Och jag minns att på varenda utvecklings-/kvartssamtal så kom
samma mening upp: "Jenny svär ganska mycket...".
Mina föräldrar var medvetna om det, men hur ska man kunna bestraffa ett
barn som svär. Jag tror nämligen inte att bestraffning är en bra grej när
det gäller att få barn att försöka använda ett mera rent språk. Naturligtvis kan
bestraffning i form av utegångsförbud i vissa dåliga saker som barnen gör
kanske vara en bra grej. Dock har jag aldrig personligen fått utegångsförbud.
När det  gäller mitt tal idag har det blivit mycket renare och jag svär inte alls lika
mycket. Min mamma har heller aldrig förbjudit mig att svära. Hon menar på att det
skulle vara en jävla dubbelmoral vilket jag kan instämma i. Vilken vuxen svär inte
liksom? Oavsett om man inte gör det inför barnet så svär man. Därför är det dubbelmoral
att förbjuda sitt barn att svära, även om jag tycker att man ska försöka påverka
barnet att inte svära... men inte med varken förbud eller bestraffning, utan kanske
med tal och försöka påverka barnet och säga till barnet att det låter väldigt illa
när man använder sig av svordomar och att andra människor kan ta illa vid sig av det.
Jag hör faktiskt 5-, 6-åringar som använder sig av KÖNSORD(!) mot varandra.
I de lägena undrar man ju varifrån barnen har hört dem...
Att använda barn som lokalvårdare pga svordomar är form av slaveri.


Bild på en skoltoalett.


När det gäller fallet med
Jack blir jag förbannad. Katoliker får inte göra abort, men
att hjälpa andra människor som har det svårt är förbjudet enligt dem. Kort hår är
ju normen för killar. Man lever kvar i "stenåldern" om man förbjuder en sådan sak.
Borde inte skolan uppmuntra Jack och tycka att han gör en bra sak? Nä, istället
stänger man av lillkillen för att han vill vara hjälpsam. Jag blir så förbannad. Om jag
skulle ha en son, oavsett om jag tycker att långt hår på killar ser förjävligt ut, så skulle
jag vara stolt över min son om han gjorde en sådan sak som Jack. För det visar att
ens son i så fall är omtänksam och bryr sig om andra människor och inte egoistisk,
att man lyckats lite i sin uppfostran genom att ge sitt barn rätt värderingar (alla har ju
olika värderingar som de tycker att barn bör lära sig så det som är rätt hos en person,
kan anses som fel hos en annan
).





Vad tycker ni läsare?
Artiklarna finns att läsa om ni klickar på länkarna i början av inlägget




Det blev en ganska het debatt efter artikeln om toastädningen. Aftonbladet
frågade om skolan ska ha rätt att uppfostra barn. Jag säger så här; " Skolan
är en del i uppfostringen... Men de ska aldrig få gå in och ta en förälders roll
på det sättet de gör i de båda exemplen ovan. Det går tydligen bra att bestraffa
barnen med städningen. Tänk om skolor skulle lägga lika mycket energi på
mobbing som de gör på en fjantig svordomslista?
"


Så här har aftonbladets läsare svarat på frågan hittills:





XOXO Jenny has left the building. To be continue...






Kommentarer
Postat av: Inez korvkiosk

OMG. Ingen dör av städa toaletter. Då lär de sig i alla fall att handligar och ord får konsekvenser. Barn och ungdomar är skitjobbiga, låt dem lära sig hur hårt livet kan vara på en gång. Då kanske de kan ta med sig det in i livet. Om förädrarna inte klarar det själva (för det finns förbannat många odugliga föräldrar där ute) så lär ju någon ta tag i det. Jag stöttar skolorna. Hundra hela, och tusen gånger om.

2010-11-02 @ 21:59:18
Postat av: Jenny

Haha men gud. Vilken syn du har på barn människa. och inte kan du stå för dina åsikter heller utan måste skriva med ett skämtnamn. Hm... tar inte denna kommentaren seriöst. Visst fan är livet hårt, men de vet jag och har fått uppleva som ung även om jag inte städade några toaletter. Så du har helt fel i ditt sätt att tänka enligt mig.

2010-11-03 @ 00:48:29
URL: http://jennyam.blogg.se/
Postat av: Miss Tilly

Ungar ska få lära sig livet den hårda vägen, dom som ska städa upp den där skiten annars så kan dom ju inte skita själv..

2010-11-05 @ 13:02:23
URL: http://mstilly.blogg.se/
Postat av: Jenny

Tror ni verkligen på fullaste allvar att de lär sig genom att få göra skitgöra. Jag tror det är bättre att man lär dem innan den börjar skolan vad som är rätt och fel, att man inte ska kalla folk saker och dylikt, att man talar om för dem... detta är fel väg att gå att straffa dem...

2010-11-05 @ 18:49:01
URL: http://jennyam.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0