Pinsamt Sverige! 9-2!?

Det är svårt att finna ord just nu. För ett par minuter sedan bevittnade
jag svenska herrlandslaget i innebandys ödeläggelse. "Vafan var det som
hände?" känns som en fråga som är väldigt befogad just nu? Men det finns
en fråga som är ännu mera befogad nu i denna sekund, en månad innan
VM - Vilka skuggor kastar detta över VM-förberedelsen och är inte Sverige
bättre än så här? Jag har inget svar på den frågan. Men mitt innebandyhjärta
är lite misshandlat och sargat ikväll. Jag var medveten om att Sverige kanske
inte kom med bästa laget till denna turnering. Jag var medveten om att Finland
är bra. Men det här var något i chockväg. Sverige har just förlorat finalen i
Euro Floorball Tour med hela 9-2, mot ett riktigt duktigt Finland.


Jag missade de första 10-11 minuterna av matchen eftersom länken på
internationella innebandyförbundets hemsida inte fungerade. Genom en
halvtrashig finsk-svensk ordbok på nätet lyckades jag i alla fall förstå
att det var något tekniskt problem. Jag suckade högt för mig själv, samtidigt
som jag bytte internetfönster till facebook som precis uppdaterade startsidan
och där hade Hagundas Mattias Holmgren lagt ut en länk om att här kan
du följa finalen i Euro Floorbal Tour. Jag surfade in på hans blogg; innebandy-
bloggen på UNTs hemsida
och klickade på länken, samma länk som
internationella innebandyförbundet hade på sin hemsida. Men till skillnad
från den så fungerade denna länken (Tack så mycket Mattias!).


Jag kommer in i matchen och det
första som händer när bilden visas, är
att finnarna står och kramar om varandra (såg jag ett par läppar och en
tunga där i kramkalaset) efter att de utökat ledningen till 3-0. Jag gnuggade
mig lite försiktigt i ögonen och undrade verkligen om jag hade läst rätt.
Klockan visade på 11.14 och det stod 3-0 till de blåvita. "Vafan är det här",
var en tanke som hann fara genom mitt huvud i samma sekund som jag
uppfattade tiden och resultatet.


När spelet fortsätter lägger jag
märke till något mycket dåligt - Sverige
har svårt att ta bollarna från finnarna, de ser oinspirerade ut, samtidigt
som de i anfall inte lyckas rulla in en endaste lite ihålig boll in i mitten
från spelare på kanten. Och så fort man blir en spelare mindre på planen
har finnarna lekstuga. Svenska boxen har inga "elastiska gummiband" mellan
sig, och formateras inte om tillräckligt fort. Det värsta är att finnarna lätt sliter
sönder boxen. Jag är förvånad över att inte finnarna lyckades peta in ytterligare
ett mål i första perioden. Det är mer Finland en Sverige.


I början av andra perioden ser
det bättre ut, man lyckas hålla i bollen lite
bättre, men det dröjer inte längre innan finnarna åter han kommandot.
Fast att Ricki Hyvärinen utvisas i två minuter, får svenskarna inte till något
spel. Powerplayet fungerar in och finnarna bryter det ganska lätt. Samtidigt
är backparer Jesper Berggren och Mattias Samuelsson väldigt tafliga med bollen.
Passningarna går en meter över marken och det är inga kompispassningar backarna
gör till varandra. I powerplay lyckas ändå Kim Nilsson trycka in en reducering i den
åttondet minuten. Men det dröjer bara tre minuter innan Finland replikerar och
gör 4-1. Finland tar över matchen, men backparen i Sverige lyckas bryta några
avgörande passningar, men börjar samtidigt tappa lite fokus. De uppspel man
har är lite för komplicerade och man tappar boll nästan direkt. Trots en tendens
till Finländsk dominans så slutar perioden 1-1.


Foto: http://www.innebandy.se
Kim Nilsson har precis gjort 3-1 till Sverige i finalen
av Euro Floorball Tour... Han utses även senare till
matchen lirare i det svenska laget....


I den tredje perioden ser det ut
som att det kan bli en svensk vändning. Men tiden
går och det kommer inget mål från en svensk klubba. Just som Sverige håller på
att trycka in 4-2, vänder spelet och instället blir det 5-1 till finland. Var är försvaret?
Finnarna springer rakt igenom de svenska backarna. I tionde minuten börjar
jag förstå att det nog inte kommer gå vägen. Sverige fortsätter med sitt halvtafliga
uppspel, skottena är ett skämt samtidigt som Finland håller ihop sitt försvar
på ett väldigt bra och effektivt sätt. Ändå lyckas Rasmus Sundstedt peta in tvåan
för Sverige i elfte minuten. Det tänds ett litet hopp i alla fall... ett hopp som släcks
direkt efter 2-3 minuter när Finland enkelt petar in sexan. sedan går det av bara farten;
7-2, 8-2, 9-2. Jag hinner fundera både en och två gånger om Sverige ska åka på
en förlust mot Finland som är tvåsiffrig. Det här är inte bra, det här är pinsamt...
DET HÄR ÄR ETT SKÄMT!


Jag kan bara konstatera att det här inte
var Sveriges match. Det fanns egentligen
ingen gång under det jag såg av matchen, då det egentligen fanns minsta lilla sak som
talade för att Sverige skulle vinna. Finland ägde matchen från start till slut.
Inför denna turnering har det varit mycker diskussioner kring spelare,
kring uttagningen, kring alla nej tacken!, kring alla skador...
Kring det sargade Svenska landslaget. Jag trodde vi skulle ha någon form av chans mot
Finland oavsett om vi hade ett "halvstukat" lag. Men det här är bara för dåligt.
Men oroligheten som funnits hos många efter det att många tvingats säga nejtack
till året Euro Floorball Tour, pga skador eller andra skäl, är uppenbart befogad
efter dagens match. Jesper Berggren var en av reserverna på hemmaplan i truppen.
Han blev inkallad. Och jag kan säga, att efter dagens match mot Finland där bollarna
emellanåt flög all världens väg när killen skulle passa, kan jag lite känna att det
kanske var rätt att inte ge Jesper en ordinarie plats. Jag vet egentligen att han kan
slå passningar och att han platsar i landslaget. Men i min irritation på att han idag inte
slog någon speciellt bra passning, samt slog en del passningar 1 meter ovanför golvet
till Mattias Samuelsson, säger jag bara i frustration: LÄR DIG SLÅ EN PASSNING
BERGGREN!


Foto: http://www.innebandy.se
Jesper Berggren gjorde ingen bra
match i finalen...


Det finns nog en person som kom
mer sova väldigt väldigt dåligt inatt. Det är
förbundskaptenen Kent Göransson. Och det tycker jag att han förtjänar (förlåt
för det uttrycket) efter dagens match. Jag vet inte hur han tänkt spela idag.
Men det såg ut som att han körde någon form av fisketaktik - 2-2-1. Det
fungerar (anser jag personligen) inte mot ett så pass bra lag som Finland som
just nu är världens bästa innebandynation på herrsidan. Det betyder även
att de har de bästa backarna, vilket gör att jag inte tror att de går på det med
att ett lag försöker med en fiskare på topp. Så jävla dumma är de inte. Det
är dömt att misslyckas med den taktiken mot Finland. Svenskarna kom inte
förbi en enda gång med fisketaktiken. Jag vet att jag inte är någon förbunds-
kapten och att jag inte har någon erfarenhet av tränaryrket. Men jag tycker
ändå det är lite skamligt. Göransson lär nog ta sig en rejäl funderare inför
VM. Vad vill han uppnå? Självklart är målsättningen VM-guld. Det förstår ju
naturligtvis vem som helst. Men just nu, efter dagens brakförlust känns den
målsättningen rätt patetisk, kan jag tycka. Men - jag hoppas och tror att dagens
match bara var en riktigt jävla dålig dag på jobbet för de svenska landslaget.
Jag tror att det ändå är okej ha en inofficiell målsättning på VM-guld även om
den officiell nog bör vara final. I alla fall efter idag.


Jag tycker bara av det jag såg och reflekterade över (svårt alltid att veta
vem som är vem eftersom man inte kan allas nummer, hade en halvtaskig bild på
webbsändningen, samtidigt som en finne satt och malde på med något
goja som jag inte ens förstod 1% av), att Henrik Stenberg och
Kim Nilsson får godkänt idag i Sverige.


Foto: http://www.innebandy.se
Henrik Stenberg är en av få svenska spelare som idag
får godkänt av mig...



Vad tycker du om matchen?





XOXO Jenny has left the building. To be continue...





Kommentarer
Postat av: keela

Tack :) ja, eller hur :D

2010-11-08 @ 00:27:22
URL: http://keeela.blogg.se/
Postat av: josefine

Glöm inte att anmäla dig till veckans blogg! :)

Ha en fortsatt trevlig dag :)

2010-11-08 @ 12:04:16
URL: http://duilin.blogg.se/
Postat av: frida

Önskar att jag kunde kommentera något om det här inlägget, men jag är helt lost när det kommer till lagsport :)



Vad roligt att du tecknar mycket! &jag har en massa tutorials på bloggen redan, och det ligger en på läppar där också. Du hittar den här



http://hellomiami.blogg.se/category/tutorials.html



Hoppas att den hjälper, och lycka till!

Kram!

2010-11-08 @ 19:28:33
URL: http://hellomiami.blogg.se/
Postat av: dadaa

min blogg är en riktigt tjejblogg. kika gärna in <3

2010-11-08 @ 22:59:22
URL: http://omerovicnedzada.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0