Nej Jidhe, det här är inte okej...

Niklas Jihde gör comeback. Har vi hört den förr eller?
Gårdagens avslöjande var inte en gammar artikeln, utan en
ny artikel med nya uppgifter.

Niklas Jihde gjorde sin sista säsong i SSL säsongen 2008/2009.
Det var en förlust för hela innebandysverige då Jihde, som kanske
är den största svenska innebandyspelade som någonsin skådats,
tackade för sig. Jag tror ingen människa hade förväntat sig en
comback i Sveriges näst högsta liga från honom, då han mitt under förra
säsongen värvades till Linköping för att ta dem upp i SSL, tillsammans med
Anders Hellgård. Ett uppdrag som han gjorde på ett exeptionellt sätt.
Vad annars? Niklas Jihde är Niklas Jihde. Kanske var det därför som
Linköping lyckades med divalaterna i våras, då kvalmatchen till Superligan
i våras tidigarelades för att Jihde senare på eftermiddagen skulle
kunna delta i en ishockeykvalmatch som kommentator. Han flögs med
privatjet (vad annars om man har en miljardär som arbetsgivare) till
Ängelholm.

Efter kvalificeringen meddelade Jihde i SvD att det inte skulle bli något
mer spel i Superligan för hans del. Att det definitivt var slut även om
miljardären Hugo Stenbeck (som gjorde värvningen möjlig) lockade
med sina pengar:
- Kroppen börjar att säga i från och det går inte att kombinera med jobbet,
det här var en kortsiktig lösning. Linköping är ändå en klubb som kommer
att vara med och slåss om SM-guldet om några år
.
     
         Jihde förra säsongen i Linköping när han senaste spelade elitinnebandy.


Artikeln publicerades i April 2010. Nu sju månader senare börjar Jihde åter
att prata om en comeback - för Linköping i Superligan(!). Jihde är minst sagt
en knepig person. Jag förstår hans saknad av innebandy. Men tycker det börjar
bli någon jävla cirkus inom innebandyn. Det börjar likna Chelsea i Engelska
Ligan i fotboll, där oljemiljardären Roman Abramovich, värvat sönder
fotbollsvärlden med sina miljarden.

Igår publicerade expressen uppgifterna om att Jihde eventuellt planerar
att åter göra comeback, uppgifter som han själv kommenterade och överhuvudtaget
inte alls förnekade. Ryktena om en comeback och att han heller inte dementerar
upggifterna kallas för årets Bomb inom Svensk innebandy. Det är åter Linköpins-
miljardären Stenbeck som har ett finger med i spelet. Det talas om att det finns
en mosterkontrakt formaterat, d v s ett kontrakt som skulle ge Jihde snuskigt mycket
pengar, som bara väntar på att bli signerat av den gode Jihde. Niklas spelar
lite halvdum till en början när han kommenterar comebackplanerna:
"Jag blev nästan lite förvånad när jag hörde det här. Det är en sak med division 1,
nu är det ändå Superligan/.../. Jag vet inte vad de vill ha mig till, om jag ska fylla
flaskorna eller? /.../ Jag är sjukt sugen på innebandy igen /.../.
     
        Hugo Stenbeck har åter utformat ett drömkontrakt
        åt Niklas Jihde för att få honom att göra comeback.

Enda problemet verkar handla om tid för Jihde. Han kombinerade jobbet på Viasat
Hockey med innebandy förra året, vilket resulterade i att han på kvällen på dagen
då han sköt upp Linköping i Superligan och kommenterade hockey, blödde näsblod
som en stucken gris. Sedan dess har dessutom familjen utökats. Han kommer att
börja träna med AIK och verkar kunna göra comeback med rätt summa pengar(!):
"/.../Vi fick ett grymt avtal förra säsongen. Jag gjorde nio matcher och tjänade mer än
vad jag gjorde på en hel säsong i AIK. Pengarna lockade. Och är det samma deal
här kan man inte bara säga "nej, tack".


Niklas Jihde är inte heller blyg inför en eventuell comeback och ger samtidigt
svensk innebandy en rejäl känga:
- Får jag träna i två veckor tror jag faktiskt att jag kan ta plats i vilket lag som helst.
Jag har inte blivit sådär jätteimponerad av det man sett av spelet under säsongen
eller. När det gäller landslaget. 2-9 mot Finland är katastrof. VM närmar sig. Vi ska
vara oroliga. Jag väntar bara på att Kent Göransson ska ringa och fråga mig om
comeback där också


En comeback även i landslaget för Jihde?

Vad ska man säga om en eventuell Jihdecomeback? Ett är säkert och det är att
killen är kompetent och en gudagåva till den svenska innebandyn. Att säga
någonting annat är detsamma som att gräva sin egen grav och skapa sin egna
begravning. Jag tror personligen att Jidhes storhetstid inte behöver vara över. Det
känns som att det skulle behövas en stjärna inom svenska innebandy just nu.
Jag tycker personligen att det är väldigt få av dem inom svensk innebandy. Och
just nu, efter senaste förlusten mot Finland, en match som Sverige aldrig hade en
chans i. så behöver Sverige en stabil spelare. Men frågan är om vi ska tillåta det som
håller på sker med innebandyn, d v s att den ska avgöras för att miljdardären köper
sig in och blir ägare av lag? Jihde får sina pengar från en miljardär. Och hur mycket
Jihde än älskar innebandyn, så visar hans funderingar på att gå till just Linköping
som erbjuder honom monsterkontrakt, lite att han gör det för pengarnas skull.
Naturligtvis ska bra spelare ha betalt, men det verkar som det gått över en gräns när
det gäller den ekonomiska biten då det kommer till Niklas Jihde.  Så vad tycker jag
om Jihdes comeback? Den är både positiv, men också negativ. Det positiva är att det
behövs en spelare och att jag dessutom tror att Jihde fortfarande har något att tillföra
innebandyn. Men skulle han göra comeback även om han inte fick de pengarna som
Hugo Stenbeck erbjuder honom för en comeback? Jag tror inte det, vilket jag tycker
är förjävligt. Så NEJ Jidhe, håll dig till ishockeyn om du bara tänker spela innebandy
igen för att du erbjuds en jävla massa pengar... Det ser nämligen ut som att det är
den egentliga orsaken...


Undra om Jan Stenbeck vrider sig i graven när han ser hur sonen Hugo sprider
pengar omkring sig inom sporten?


Vad tycker du om Jidhes comeback?



Jag har lånat information från Expressen, vilket ni märker och jag säger det så jag
slipper bli anklagad för att kopiera en annan bloggare. Informationen och citaten är
lånade från Expressen.

MEN OBS! Tankarna och åsikterna är mina egna. GE FAN I
ATT TA DEM OCH BILDA DIG EGNA TANKAR OCH ÅSIKTER! :P


XOXO Jenny has left the building. To be continue...





Kommentarer
Postat av: keela

aaw, vad du är snäll :) tack!

2010-11-14 @ 15:08:02
URL: http://keeela.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0