Nästa valborg kommer barnen leta engångsgrillar att panta...

Det är en sak som kan bli verklighet om miljöminister Andreas Carlgren får bestämma.
Han har nu bett Naturvårdsverket titta på en lösning till problemet.
Själv tycker Andreas att pant kanske vore en bra sak. Engångsgrillarna slukar dels
energi och bidrar extremt till växthuseffekten. Men det är väl egentligen inte det
värsta, utan att många som använder dem är dåliga på att städa bort dem efter sig.
Andreas Carlgren menar på att det ligger många användna engångsgrillar kvar
i parker efter att det pågått grillning. Och det stämmer. Nu är inte statsparken i
Uppsala den största parken i Sverige. Men efter Valborg och ibland även vanliga helger
under sommaren, är det ofta som det ligger engångsgrillar kvar.

Jag minns när jag var liten´. Då brukade jag, min bror och mina två kusiner vara med
våra föräldrar på forsränningen. Vi brukade ha stora svarta sopsäckar som vi plockade
aluminiumburkar i. Jag har sett barn göra det än idag, även om det inte alls är lika mycket
längre. När jag var liten var det nästan "slagsmål" om burkarna med andra barn :P
Hur som helst. Om det nu blir ett införande så att engångsgrillarna kommer att gå
och panta så att man får pengar från dem, är det ganska troligt att barnen kommer att
gå och plocka dem med. Jag tror inte ett införande av pant kommer att lösa situationen
för kvarlämnade engångsgrillar i parker. En krona är inte speciellt mycket och jag tror
att det finns många människor som tycker att det är nonsens om de förlorar en krona på
att lämna kvar grillen.

Vad tror ni? Kommer en pant av engångsgrillar resultera i färre kvarlämnade grillar?







Kommentarer
Postat av: jessica

haha! Jag minns när jag var liten så plockade jag alla burkar som jag hittade för 50öre = ett tuggummi... :) Mamma bara skrattade åt en.

Snygg blogg!

kramar <3

2010-05-25 @ 12:29:30
URL: http://jhauguth.blogg.se/
Postat av: jessica

hehe vad roligt !! :) men det var ju verkligen så när man var liten... Sen är man ju uppvuxen med "mulle" gå runt i skogen och plocka skräp en timme varje lördag osv... Inte hört någon unge från syskons sida eller vänners sida som gör det med sina barn ;P Jag tycker iaf nu i efterhand att det var viktigt att lära sig som ung :) Och roliga minnen!<3

2010-05-25 @ 23:24:06
URL: http://jhauguth.blogg.se/
Postat av: Malin

Har en utlottning om en Escada moonsparkle parfym på min blogg! :)



/Malin

2010-05-28 @ 17:25:45
URL: http://supermaalin.blogg.se/
Postat av: Amanda Rosende - Mode, Make up och Foto

sv: Tack så mycket! :) förlåt för sent svar! Personligen tycker jag att vad som helst passar till den klänningen, ta några färger du känner dig bekväm i :) en lite neutral sminkning (beige, guld, brunt osv. finns många i mina kategorier Sminkningar eller Makeup tutorials) men ändå inte vardaglig tycker jag passar bäst :)

2010-05-29 @ 00:56:57
URL: http://amandarosende.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0