Jenny har blivit stadsbilist

Ikväll gjorde jag min första tur inne i Uppsala med bil. Det första som skedde då
jag och pappa kom in med bilen till stan var att åka till OKQ8 på Årstagatan för att
införskaffa en ny övningkörskylt, då den förra som även var Ullas, igår i blåsvädret
försvann. Men så är det med gamla övningskörskyltar (den hade ett antal år på
nacken och hade nog sett sina bästa dagar), mangneten blir dålig på dem och till
slut väljer den att den inte trivs ihop med dig längre och tar farväl. Tack Ulla för
att jag fick låna skylten i alla fall. Och tack skylten för att du ville umgås med
mig så pass länge som du gjorde :P

Efter detta körde jag från parkeringen i Coop Forum i Boländerna ut mot kungsängsleden och
upp till dag hammarskölds väg, där jag svängde mot sjukhuset. Sedan svängde jag mot norby
och kom till slut upp i eriksberg.Därifrån åkte jag upp i Gottsunda. Jag var lite rädd att åka där med

fina bilen som familjen blivit på-
prackad och har haft de senaste
månaderna. Bara att tacka och ta
emot, mysig att köra är den...
6-växlad som den är. En svart
SAAB 9-3 VECTOR SPORTSED
från 2006 (ser ut som på bilden,
men det är inte den på bilden).
Vad jag tyckte första
gången
jag körde den är däremot en
annan fråga :P hehe.

Jag kom i alla fall ner vid Ultuna
och körde sedan kungsängleden
ut, svängde
mot Coop Forum
boländ
erna. På kungsängsleden
hade ett
antal människor med trimmade bilar stannat för att ha street race på kungsängsleden.
Kul att det var rött så länge vid stoppljuset så att jag fick chansen att se dem köra race :) Blev
dock full i skratt när en Subaru Impreza skulle
köra race mot en äldre modell av ford, antagligen
en cosworth. I och för sig
går de trimma rätt bra och få att gå ordentligt om man vill, men tror
nog Imprezan lätt kunde vinna den matchen. Fick tyvärr inte se racet då
det blev grönt och jag
var tvungen att åka. Inte konstigt att pappa fick säga
åt mig att gasa "så jag kom iväg och
över korsningen idag...
". Haha.
Hade varit kul att kolla på :) Men måste väl lyda farsan och
vara lite sjysst,
då han så snällt åkt in med mig en söndagkväll för att köra och för att han
faktiskt ska upp kl 05 imorgon bitti igen. Jag körde även ifrån en Fordmodell, tror en S-max,
på fyrislundsgatan när vi skulle köra från stoppljuset.
Nej jag försökte faktiskt inte racea :P
Jag drog bara för att komma iväg från stopp
ljuset. När bilden nådde 60km släppte jag gasen
eftersom det gick lite för
fort :P Det är lätt att inte tänka på hur fort man kör när man kör
på fyrislunds
gatan. Dessutom känns det inte som att get går speciellt fort då man kör
9-3:an. Allt gick bra idag, förrutom att jag höll på att klämma forden jag drog ifrån vid
stoppljuset, i ronde
llen vid korsningen 288:an-fyrislundsgatan. Har inte kört speciellt mycket
rondell ännu. Det är förklaringen. Men jag klarade mig bra
ändå och lyckades att undvika att
klämma den.


Förövrig så har jag varit mycket hos Ulla den här helgen. Fredagskvällen tillbringades
i mörker byggandes pussel, då strömmen gick vid halv sju och återkom hos henne vid halv elva.
Strömmen gick hos
oss samma tid, men det verkar som
att vi var
de enda som hade lyxen och fick tillbaka strömmen
tidigt (kl 19.30).
Sedan på lördagkvällen grillade Ulla och
jag; flintastek. Till det käkade vi hasselbacks
potatis och
tzatziki. Ulla tror nog att jag är lite rund i huvudet som
sitter och äter
tzatziki rent. haha. Kan inte rå för att jag
tycker det är gott :)
Jag lagade själv mat ikväll; grillade kött åt brorsan, stefan, Patrik, Mamma och pappa.
De fick även de hasselbackspotat is och tzatziki. Min brorsa tyckte det var skitgott sa han. Stolt man är att man faktiskt kan laga lite mat. Vem trodde det om mig?
I got some skills...



Grillning och snacks; Popcorn, vindruvor och ananas på lördagkvällen.

Imorn blir det att sitta med skallen i biologiboken hela dagen... ska få in en hel biologi-
bok. Det ni :) Men jag är säker på att det kommer gå bra. Kan en del redan som jag
kommer ihåg från genomgångarna på lektionerna :)

Jag känner mig trots en bra helg, dock inte till freds med att jag lyckas få ena stationära
datorn att explodera ikväll, då jag koppla in ström i den för att försöka få igång den. Det
började knastra, sedan sa det poff och så började det röka och lukta illa. Men men, saker
som inte är bra inträffar även för det bästa. Det är bara ta lärdom av saker och ting och
inte försöka att vara så klåfingrig nästa gång. Hoppas det går att fixa datorn. Förhoppningsvis
kanske det går att rädda en del delar i b urken, hårddisken t ex. Men det löser sig.
Eller så kan vi dra en rolig en som jag kör mycket med nu och vara lite rolig.
"Det tar sig sa mordbrännaren när skithuset brann ner".

När man är ute och kör så här, märken man att det finns många människor som
inte borde ha körkort. Tidigare i veckan då jag var ute på vägen mellan Knutby
och Almunge och körde, var det inte långt ifrån att jag höll på att skrota
9-3:an. Och det handlade inte om att jag gjorde något utan att jag i en kurva
med skymd sikt ,mötte två (antagligen unga killar) i en BMW och en Volvo, som körde
så kallat chicken race över hela vägbanan. Jag vet att det handlar om mod och dylikt.
Men ibland undrar jag hur man kan agera som dessa två personer i bilarna gjorde och
dels riskera sina medbilisters liv, men framför allt sina egna. Jag har inget emot att
man kanske racear och skojar med varandra på vägen, bara man inte äventyrar andra,
icke inblandades säkerhet. Likadant igår när jag åkte hem från Uppsala, då började
en golf köra om mig i en kurva som dessut om hade en liten uppförsbacke.
Jag såg att vi fick möte, men personen i golfen brydde sig varken om backkrön,
kurva eller möte. Jag fick tvärnita för att golfen skulle komma om och inte smälla
med mötande bil. Jag tänker inte hänga mig kvar vid dessa grejer, men man
får så mycket mer perspektiv på trafiken när man själv kör i den..
När man råkar ut för en sådan sak som dessa två chickenracekörande personer,
hinner så många tankar gå igenom huvudet. Det är nästan så att man kan se
sitt liv i backspegeln som försvinner i 200 blås. Jag tänker erkänna att jag blev
riktigt rädd i tisdags, även om jag inte tänker låta dessa, oansvariga personer
stoppa mig från att ta körkort.

När det gäller dessa människor
som är halvt vårdslösa i trafiken
så säger jag bara detta:
Shit happens, Life goes on :)






Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0