Imorgon är början på resten av livet...

Det är ett år sedan jag tog studenten. De senaste åren har det alltid varit ett student-
firande varje sommar. År 2006 tog min kusin Nathalie studenten. 2007 var det min kära
brors tur. 2008 min kusin Annas student och år 2009 min egen. Det är på lördag, exakt
ett år sedan jag lämnade GUC, lämnade journalistiklinjen, mina klasskompisar och mina
underbara lärare. Det var för mig helt ofattbart att dagen D, då jag lämnade GUC för att
kliva på lännakatten och färdas några kilometer till Bergsbrunnaparken, var sista gången
jag satte min fot som elev på GUC, kanske sista gången någonsin. Det var en skrämmande
tanke, en skrämmande tillvaro. Från att sedan jag var liten alltid ha haft en dagis eller en
plats att gå till varenda dag... så kastades jag helt plötsligt ut i livet, där det var jag som
bestämde min väg alldeles själv, utan att det fanns en skolplikt eller en kommun som
försåg mig med pengar. Det går att jämföras med en fågelmamma som puttar ur sin
unge ur boet för att lära den att flyga. Det här var början på livet. Jag säger inte att en
person inte är vuxen då den går på gymnasiet. Men jag måste säga av egna erfarenheter
att det egentligen är först då som du växer upp... Du ska själv välja din väg. Inför gymnasiet som
inte är en obligatorisk skolgång på samma sätt som F-9 år, så får du massor av kataloger med
olika utbildningnar och dylikt. Det kan du visserligen få från högskolor och universitet med.
Men det är inget som du får självmant som med gymnasiekatalogen. Oftast måste du själv
beställa hem den.

Imorgon är det dagen D för många 91:or i Uppsala Kommun och troligen även Uppsala Län.
Jag önskar att jag skulle kunna spola tillbaka tiden 1 år för att få uppleva den stora dagen
som studenten är. Jag saknar varenda vareviga minut av den dagen. Imorgon när 91:orna
tar studenten kommer jag lugnt och stilla få stå och titta på. Ska på en studentbjudning
till min kusin Sofia imorgon på eftermiddagen. Grattis Sofia :)
Men till er 91:or imorgon:

"Grattis alla 91:or :D Njut av dagen fullt ut. Det är en dag i livet, en dag som aldrig kommer
igen. Gör den till ett fin minnesvärd dag :) Imorgon är början på resten av livet... :D
"






Kommentarer
Postat av: Amanda Rosende - Mode, Make up och Foto

sv: jag föredrar faktiskt penna, tycker det ser mest naturligt ut :) så ska börja med det snart :)

2010-06-05 @ 18:25:37
URL: http://amandarosende.blogg.se/
Postat av: Amanda Rosende - Mode, Make up och Foto

oj skugga menar jag :D

2010-06-05 @ 18:25:57
URL: http://amandarosende.blogg.se/
Postat av: Playmates Of Sweden

vill med ta studenten men får gå om ettan flr tredje året igen suck :(

2010-06-09 @ 20:13:00
URL: http://playmatesofsweden.blogg.se/
Postat av: Playmates Of Sweden

svar: tack så mycket för dem stöttande orden :D

betyder mycket kram

2010-06-10 @ 23:42:16
URL: http://playmatesofsweden.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0