En konflikt i barns lärande

Hur tror du jorden skapades?

När jag var liten, riktigt liten, gick jag till kyrkan och fick en barnanpassad bibel.
Naturligtvis läste jag denna, jag visste inte bättre... man var väl lite
konstig då. I den berättades det om hur gud skapade jorden under sju dagar.
När jag sedan började skolan fick jag höras om bigbangteorin, något som
faktiskt vetenskapligt bevisats. Egentligen är det rätt sjukt att kyrkan som följer
människor genom livet, från  födseln till graven, försöker lura i människor
att jorden skapades ett sätt när det vetenskapligt bevisats är osanning.

Jag tänkte aldrig på att jag lärde mig två teorier. På något sätt har jag
alltid tänkt att det kanske var gud, och sedan ändå trott att big bang
också inträffade. Egentligen var det faktiskt först för ca 1 år sedan som
jag insåg att jag faktiskt länge hade haft en konflikt i det jag lärt mig
under livet. För jag trodde ju på big bang och har alltid tyckt det där med
att gud skapade jorden känts som en osanning. Och det var då jag insåg
hur skolan och kyrkan splittrar barns lärande. Hur kan kyrkan gå emot
vetenskapen?

Kyrkan och skolans undervisning skapar en konflikt i barns lärande
känner jag. JAg tror på big bang... för det är den enda vettiga och vetenskapliga
förklaringen till jorden. Jag tror inte det finns någon människa som är
så kunnig och så duktig så att den kan skapa en hel värld.

     






Kommentarer
Postat av: Jane

Gud är snarare ett väsen än en människa skulle jag säga.

2010-02-07 @ 20:18:30
Postat av: Jenny

Tja är väl snarare ett väsen kanske, det har du rätt i. Men enligt min mening finns det ingen gud. Jag tror inte på det. Det finns ingen som kan svara på varför alla eländig saker hände med människor och så... så jag tror bara inte på det.

2010-02-07 @ 20:22:56

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0