Visdomständer är pain in the ass

Jag vet inte om jag nämt det, men jag har skitont i bak där en visdoms-
tand (äntligen, förhoppningsvis) håller på att komma upp. Det finns risk att
jag har ont pga andra orsaker med; inflammation samt att tandfan bråkar
med tanden framför. Min sista visdomstand (de andra har kommit upp) hade
enligt min tandläkare, fastnat i den framför. När de kommer så växer de ju
jättekontigt. Det ä inte så att de växer rakt upp, utan kommer bakifrån på
högkant och vrider sig upp framåt och uppåt, så att de kommer rätt.
Min hade i alla fall fastnat i tanden framför. Så jag vet inte om det är så att
den bara håller på att tränga igenom, eller om det är så att det är ngt som
är pga att tanden fastnat.


Visdomtanden kommer ungefär som den på bilden när den
börjar växa (dock ska den börjat vrida sig uppåt)...


... Som på denn bilden. Men här har tanden fastnat, precis
som tandläkaren sa att min gjort.


Det är vanligt att visdomständer fastnar idag för att evolutionen gjort att vi
blivit trängre i käkarna, vilket är fallet för mig. I vissa fall vänder aldrig
tänderna upp utan förbli fasta intill tanden framför och då kommer den aldrig
upp. Vissa gånger kommer de upp och jag tror att det är fallet för mig.
Känns så.

Jag har försökt ringa tandläkaren idag för rådfrågning. Har nämligen haft
ont sedan dagarna innan jul. Har haft halsont och fått det efter värken
vid visdomstanden. Halsonda kan komma om man har inflammation vid visdoms-
tanden och kan krypa neråt i halsen. Så är en säkerhetsåtergärd att jag
kontaktar tandläkaren. Tror inte det ska vara något problem eftersom jag är
snorig. Så med stor sannolikhet är det en helt vanlig förkylning jag har som
snart går över...

Jag måste säga att jag har haft ganska tur med mina visdomständer. Bara den
nedre som redan är uppkommen, som varit lite jobbig under tiden den växte
upp. Men nu är det inget problem :) Ändå måste jag säga, pga att det är så
fruktansvärt jobbigt när man får ont i pga visdomständerna, att de är lite
pain in the ass med visdomständer.


Over and Out!





Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0