Sjuk

Det här inlägget hade jag tänkt skulle handla om något seriöst och
inte om mig. Men då jag under natten blivit ordentligt förkyld, ligger
jag just nu i sängen med halsont och är snorig. Det är med stor sanno-
likhet bara en förkylning, då lymferna inte är ett dugg svullna som de
är vid halsfluss, inget rött i halsen och ingen feber. Så det går förhoppning-
vis över inom kort.



Dock tycker jag virus är värre än bakteriella infektioner. Vill ni veta varför?
Bakteriella infektioner går att bota med pencilin eller annan medicin. Du vet att
två dagar efter du börjat ta medicin, så känner du dig frisk. Ett virus finns det
inga som helst vetskaper om hur länge de sitter i eftersom varje förkylningsvirus
du drabbas av är ett helt nytt. Du blir nämligen imun mot förkylningsvirus som du
haft (Nej det är inget skämt, utan sanningen).

Jag använder koksaltlösning som näsdroppar. Alla andra går och köper dyra neseril
på apoteket, som innehåller kvicksilver och andra inte allt för hälsosamma ämnen.
Hur kommer det sig annars att du inte får använda det mer än 10 dagar? Koksalt
lösning är värsta huskuren och det fungerar. Även att ta ångbad med Oleum Baseleum
är super.


Recept på koksaltlösning:
* 1 del salt
* 10 delar vatten
Blanda det i en kastrull, sätt på spisen och låt koka lite så att
saltet löser sig i vattnet. OBS! Ofta kan det bli för salt så det är
ofta jag späder ut lösningen med lite extra vatten. Förvara sedan
lösningen i en tillförslutbar burk i kylskåpet. Förvara det dock inte
längre än 2-3 dagar. Vatten är som alla vet en färskvara.

Jag använder mig av en medicin spruta för att få upp det i näsan. Dock
är det optimala en pipett.


När det gäller ångbad. Koka upp vatten i en stor kastrull. Sätt dig över kastrullen
med huvudet och lägg en handduk över så att ångan inte kan sipra ut någonstans.
Droppa sedan i ett par droppar av Oleum baseleum. Tips; Blunda när du gör detta
eftersom ångorna innehållandes Oleum Baseleum är så starka så du kommer börja
gråta.
Det kan vara jobbigt att andas in i början då ångorna är starka och därför
även känns jobbiga för luftrören. De är dock inte jobbiga, utan löser upp slemmet.
Du kommer märka resultat inom ett dygn efter du har gjort detta. Funkar super på
täppta näsor och segt slem.





Jenny - eran röst i förkylningstider :P






Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0