Lucia - Underbara vinterdag...

Jag är stolt över mig själv. jag har varit ute och sprungit. Det är ett par veckor
sedan sist då jag först fick så ont i en fot att jag knappt kunde gå, så hoppade
på kryckor lite till och från i ett par dagar. Sedan när jag precis vara hel igen, så
hann jag bara träna innebandy i två veckor (höll mig lugn vad det gällde ut och springa
själv dessa veckor på grund av hård dagskyla på närmare -20), innan muskeln i låret
gick åt helskotta igen (var ju skadad på samma sätt i början av året). Så har varit
lite drabbad av skador senaste veckorna vilket gjort att jag inte kunnat gå ut och
gå eller springa på det sättet jag gjorde i början av säsongen. MEN IDAG HAR JAG
GJORT DET! KÄNNER MIG DUKTIG OCH STOLT!

Men jag kan säga att det var lite svårt, då solen var så underbar och sken så vackert
på snön och störde mig i min koncentration. Så blev att jag stannade och fotograferade
lite och njöt av vädret. Jag tycker egentligen inte om kylan. Men ett soligt vinterlandskap
är något av det vackraste jag vet. Jag har lärt mig att njuta av vintern, trots kylan.
Det finns ju faktiskt kläder. Det går att klä på sig och vara ute och njuta när det är som
det varit idag :)

Nu ska jag slappa hela kvällen, känna mig stolt över att jag varit ute och sprungit och
dessutom monterat ljusslingor på eftermiddagen. Trots den förvirringen som råder i
Sverige efter terrordådet häromkvällen, så känner jag mig trygg där jag är just nu.


Luciatåg någonstans i Sverige. Bild tagen från googles bildsök.

Mitt i alla uppståndelse är det ändå 13 december idag och Lucia. Luciadagen är något som
jag uppskattar massa. Jag tycker om julen på så sätt att den är vacker och mysig med alla
ljus och all värme. Men i övrigt så skulle det inte spela mig någon roll om vi hoppade julen.
Men just Lucia som är en del av väntan (det som även kallas advent), är något som jag
uppskattar. Jag har gått i många luciatåg i mina dagar. Jag saknar det faktiskt eftersom det
är mysigt. Kommer det fler chanser att få gå i Luciatåg för mig? Jag hoppas verkligen det
innerligt. Men det får framtiden utvisa...


Bjuder på lite bilder från idag:


Underbar vinterbild och natur....


Var är Oskar? Haha våran katt Oskar, även kallad "Bosse" kom imorse när jag vaknat upp i sängen
och kröp in under täcket. haha han älskar att ligga under täcket. Hårboll :P


Måste bjuda på en bild på klubbens duktiga P95-lag som spelade match mot Sirius 1 i P15A-serien
igår. Blev vinst för våra P95:or. Jag vet inte vad den ljushåriga, lilla Siriusbacken på denna bilden
heter (hans syns lite dåligt). Men den killen är grym. Eventuellt är det Linus Simons, men är inte
säker. Den spelaren som är på bilden, kommer i alla fall bli grym framöver!



Fakta kring Lucia:

Ordet Lucia kommer från det latinska ordet lux som betyder ljus. Hennes namn var besläktad med
den onde Lucifer och hon uppfattades förr som ett farligt väsen. När vi idag firar Lucia är det ett minne
och en påminnelse om helgonet Sankta Lucia som levde på 300-talet i Syrakusa i södra Italien.

Vem var den riktiga sankta Lucia?
Det började ungefär 300 år e kr i den då så mäktiga staden Syrakusa i Sicilien. Det var romarna som
hade makten och de var inte kristna. Där föddes Lucia. Hon kommer från en ädel och kristen familj. Lucia
var enda barnet i familjen och var mycket älskad. Redan som liten flicka var hon en skönhet, med sydländskt gyllenblont hår och mattblek hy, vackrast av allt var hennes ögon och det var ögonen som vållade hennes
olycka. En dag mötte hon en hednisk prins som förälskade sig i henne, mest av allt tyckte han om hennes
vackra ögon och bad henne att gifta sig med honom, men Lucia var kristen och ville inte gifta sig med en
som inte var det.

Prinsen var fast besluten att gifta sig med henne. Till slut blev Lucia  trött på hans frieri så hon stack ut
sina ögon och gav dem till honom, det var hennes ögon han var mest förälskad i. Hon fick nya ögon av 
Gud, hon var bara 14 år gammal och han hade förlåtit henne.

Åren gick och Lucia blev ännu vackrare. När hon var sjutton år gammal bestämde hennes föräldrar vem
hon skulle gifta sig med och  de hade redan samlat hemgift i en brudkista som hon skulle ta med  sig.
Till sin förskräckelse blev Lucias mamma mycket sjuk och det var ingenting att hon kunde göra. Då
började Lucia be till Gud varje  dag om hennes mammas liv och lovade Gud att skänka hela brudskatten
till honom om modern klarade sig igenom sjukdomen. När våren kom gick Lucia till kyrkan och efter
Gudstjänsten stannade hon kvar för att be för sin mor och plötsligt såg hon änglar och de sa att  Gud
hade hört hennes bön. När Lucia kom hem gjorde hon precis  som hon hade lovat Gud och skänkte hela
sin hemgift till de fattiga. När Lucias trolovade, som inte var kristen fick höra hur hon hade handlat med brudskatten blev han jättearg. Han älskade Lucia men han var mer förälskad i hennes rikedom. Brinnande
utav hat och vrede gick han till romarna och angav henne för att Lucia var kristen och dessutom trollkvinna.
Lucia blev bortförd och dömd till döden och skulle brännas på bål. Lucia sattes på bål för att brännas, men
lågorna nådde henne inte. Då blev de romerska soldaterna arga och till slut högg en soldat Lucia i midjan
med sitt svärd så att hon dog. Det röda bandet som Lucia bär runt midjan symboliserar blodet efter svärds-
hugget.

Detta hände den 13 december 304 år efter Kristus
Lucia blev så småningom helgonförklarad inom den romersk katolska kyrkan. Kvarlevorna efter Lucia lär
finnas i S: t Jeremias kyrka. I Syrakusa, hennes födelsestad, firar man henne med följen I Katolska Kyrkan
finns hon med i mässans böner och hon finns med redan i de äldsta martyrologierna och kalendarierna.
Hon firas dock inte med särskilda fester utan som en minnesdag, som andra martyrer och helgon. I Sverige
har vi bland annat luciatåg, ofta barn, då man påminner om att Lucia blev martyr för sin tro.

Den 13 december var den längsta natten på året och därför extra farlig. Därför måste man vakta sitt
hus och vaka in den farliga natten. Man fick inte göra kringgående rörelser, som t ex rulla vagnar, spinna eller kärna. Man ritade kors på dörrarna för att häxor och troll skulle hålla sig borta och det gällde att hålla sig väl
med tomten, så att han vakade över djuren. Kvällen före gick man tidigt i säng, för att man skulle kunna vaka
in den farliga 13 december.

Lussenatten var också en natt av oro, då man fick vara försiktig. Övernaturliga krafter kunde denna natt åstadkommas hemska saker. För att slippa obehagliga överraskningar satt man uppe till långt över midnatt.
Det som man var rädd för var ”Lussefamla” eller ”Lussefärden” då en ryttarskara sprängde fram högt uppe i rymden med enorm hastighet. Denna vilda jakt har även fått andra namn som t ex Odens jakt, Gideons jakt, Hinsjakten etc. den förekommer även vid andra tillfällen än Lucia.

I medeltida kalendrar låg vintersolståndet också vid den här tiden. För att ta sig igenom denna mörka och
kulna tid kunde människor och djur behöva någonting alldeles extra. I Västsverige brukade bönderna och
deras tjänstefolk börja äta och dricka tidigt på Lucia morgonen. Det serverades bl a ”Lussebiten” – fläsk,
kött, ost och bröd, till detta drack man öl och brännvin. Efter detta serverades ”Lussefrukost” till detta
dracks det starkvaror till. Det finns en förklaring till detta enorma överflöd av mat och dryck vid Lucia.
Under den katolska tiden skulle julfastan börja vid denna tidpunkt och då gällde att äta så mycket som
möjligt innan fastan började.

Sverige var under medeltiden katolskt och kände därigenom till helgonet Lucia, som avbildades i kyrkorna
med sina ögon på ett fat. Man trodde att Lucia kunde bota blindhet och ögonsjukdomar och därför bad man
till Lucia om bättring. När Luciadagen fick helgonnamnet Lucia blev Sverige protestantiskt och alla katoliker
drevs ur landet och näsan alla helgonmålningar i kyrkorna kalkades över. År 1753 ändrades almanackan
och 11 dagar ströks bort. Detta hände den 17 februari och nästa dag blev den 1 mars. Detta innebar att
midvinter solståndet 13 december hamnade på den 22 december. Det blev stora protester bland folket och
man fortsatte att fira lussenatten precis som innan. Kyrkan försökte få bort de hedniska traditionerna men
det är inte lätt att ändra på urgamla seder.

Under 1600- och 1700- talet kom den första Lucia- lussebruden. Man hade också ”lussegubbar” – ungdomar
som gick från gård till gård. De var klädda i pälsar som var vända ut och in. Lussebruden var klädd i vitt och
hade ett ljus i handen. Hon gick före lussegubbarna mellan de olika gårdarna. De sjöng och skojade och fick
mat och dryck. Den första lussebruden hade ingen ljuskrona och inga tärnor. Det kom först senare. Det
moderna ljuståget började under 1800-talet. Då hade Lucia fått krona i håret och ett följe med tärnor och stjärngossar.

Vissa forskare anser att seden har sitt ursprung i en tysk sed som uppstått i Rhens område.I protestantiska
kretsa har man ersatt den traditionella julklappsutdelaren Sankt Nikolaus som inte passade den nya läran, eftersom han var ett katolskt helgon med Jesus barnet, Kindchen Jesus. Denna fick symboliseras av en
vitklädd ung flicka med gloria, en ljuskrans, kring sitt hår. I Tyskland var detta en Julaftonssed som inte
alls hade samband med Lucia. Den vitklädda och gloriaförsedda flickan motsvarar däremot helt vår egen
Lucia med ljus i håret. Bullarna hon bjöd på kallades för ”djävulskatter”!

Den första gången som Luciagång nämns i Sverige är 1764 från Billingen. Det är prosten Nyman, som
berättar om när han fick besök av uppvaktande Luciatåg med enbart pojkar. En var utklädd till ängel med
vingar, ljus i håret och ljus i händerna, efter kom lussebetet. De sjöng vackra julsånger och han skriver att
han trodde att han hade kommit till paradiset…

Den första avbildade Lucian är från Silverskölds Koberg i Västergötland-vitklädd pojke med ljus i håret och
bricka med mat i händerna.

Att välja Lucia började man i Stockholm 1927. Det var en dagstidning som sa till sina läsare att rösta fram
årets Lucia. Det är vanligt att rösta på Lucia nu för tiden. Man kan rösta på Sveriges Lucia, på sin stads Lucia
och på många andra lucior. Men valen liknar mer och mer skönhetstävlingar. Förr skulle alla lucior ha långt
ljust hår, men så är det inte längre. Nästan överallt i Sverige ordnas Luciatåg och många människor, mest ungdomar, brukar ha fest natten till Lucia. Det kallas lussevaka. Då festar man hela natten.

Gunnar Wennerberg kom till Neapel i början av 1900- talet och fick höra sången om Sankta Lucia, som
handlar om en vacker fiskehamn i Neapel. Han fick då idéen att visan och den vackra melodin skulle passa
bra som Luciasång. 1920 sjöngs visan i Sverige för första gången. Lucia sången har sitt ursprung från första gången Lucia valdes i Sverige år 1927 och därefter har sången fått sin nuvarande form. Hela tiden ändras traditioner och vävs in i varandra, utan att vi själva märker förändringarna. Luciatraditionen har haft en lång
och underlig blandning av helt skilda seder och religioner… hedniska – katolsk – protestantisk – adlig –
herrskap – studenter – präster – folklig – kunglig osv. Men visst ska vi fortsätta att sjunga Luciasången och
fira den längsta natten på året…

Lucia är en ljus och fin tradition som har funnits i många hundra åt och som förhoppningsvis kommer att
finnas i många hundra år till. Dagens Lucia är inte lika starkt religiös bunden för alla, som den en gång har
varit, men vi har alla rätt att fira den. Det har blivit lite av en familjetradition – att som barn gå till släktingar
tidigt på morgonen och sjunga och bjuda på ”djävulskatter”. Traditionen med Lucia lyser upp vintermörkret
och engagerar människor och framför allt sprider glädje till många gamla. Lucia är en stor händelse för barnen
i skolan, även där väljs en Lucia som ska sjunga inför skolan och fira traditionen Lucia.


XOXO Jenny has left the building. To be continue...






Kommentarer
Postat av: emilia

sköntatt komma ut och springa! kattassen på bilden är ursöt!

2010-12-13 @ 18:11:16
URL: http://espot.blogg.se/
Postat av: Elisabet

TYcker jättemycket om Lucia fast om man inte går i skolan blir det liksom inte så mycket av med det tyvärr. Svar: Visst kan man låta bli att spekulera men jag vill verkligen poängtera att jag inte tycker att hon ser gravid ut, hon är jättesmal, det var enbart modellen på klänning jag tänkte på!

2010-12-13 @ 20:08:23
URL: http://stenvreten.blogg.se/
Postat av: Anonym

Duktig du är som har varit ute och sprungit!

Önskar jag kunde ta tummen ur asrlet och göra desamma.



Hoppas du har haft en bra dag :)

2010-12-13 @ 23:45:15
URL: http://nakenkaktus.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0