Låt hockeygrabbarna visa musklerna...

Jag har tänkt på en sak under den halva säsong som pågått av Elitserien i hockey. Den har
blivit tuffare spelare inom Elitserien. Något som jag bara tycker är positivt för svensk hockey.
Men många av domarna står fortfarande kvar på den nivå som Elitserien höll fysiskt, och vad
som ansågs okej, inför denna säsongen. Något som jag i vissa fall tycker förstör hockeyn.

Jag har länge, i ett par år, eftersökt lite tuffare fysiskt spel även om det inte får bli brutalt.
Men jag har tyckt att man mest varit framme och kramat och småduttat på varandra med
handskar och klubbor tidigare. För spelare i elitserien har det inte varit något problem. Men när
de eventuellt kommit mer i VM-/OS-tupper har det varit ganska tydligt att de inte tillåtits spela
fysiskt. Jag vill dock understryka att hockey fortfarande ska spelas på ett sjysst, regelrätt, snyggt
sätt även om de fysiska närkamperna bör bli lite tuffare och det även bör tillåtas lite tuffare tag.

Ett exempel är Per Ledins "överkörningar" i matchen mot Luleå. Den första tacklingen han utför
är jag ganska osäker på om den är osjysst eller regelrätt. Videon från den matchen gör det inte
möjligt att kunna urskilja det, även om jag tycker att utvisningen är lite billig. Tycker det ser ut som
lite axel mot axel (även om jag inte vet hundra procent säkert). I den andra tacklingen, så väljer
domaren att släppa, något som upprör publiken. Men domaren har sett något som in publiken sett,
att tacklingen är sjysst, men att Meier precis i samma ögonblick som tacklingen kommer, med flit
vänder ryggen till.


Per Ledin har fått mersmak av fysiskt spel och har blodad tand...


Det har förekommit idiotiska
grejer inom svensk hockey under hösten, som Nils Ekmans utspel i
Brynäsmatchen. Och det är saker som naturligtvis ska straffas. Även jag som djurgårdssupporter
kan stå upp med handen på hjärtat och erkänna att Nils Ekman gjorde en jävligt dålig grej. Jag är
inte som vissa AIK-supportrar som inte kan erkänna att det är deras egna som startar slagsmål på
läktaren, utan försöker lägga över skulden på motståndares supportrar trots bildbevis, och dessutom
börjar kalla dem horungar. Jävlig omoget och barnsligt. Den personen tycker jag synd om som måste
använda sådana ord. Känns bara dåligt att AIK-supportrar inte kan inse att de har ett problem på
läktaren med sina egna supportrar.

Hockeygrabbarna måste få visa sina muskler. Men det är viktigt även om vi ska tillåta tuffare
fysiskt spel, att vi drar ordentliga gränser för tillåtet och inte tillåtet. Samtidigt är det viktigt att
domarna utbildas efter detta, så det blir att de följer med i utvecklingen av spelet. I NHL till
exempel där det oftast, trots tufft fysiskt spel, för det mesta sjysst saker som görs. Där släpper
domarna ganskamycket, även om det naturligtvis tas utvisningar emellanåt med. Det måste till
skärpa gränser om vi ska tillåta ett tuffare fysiskt spel, för att inte få det att bli brutalt. Föredetta
spelaren Todd Bertuzzis idiotöverfall på Steven Moore är ett exempel där domaren redan från början
borde gått emellan. Bertuzzi sökte bråk och det syns på videor precis innan överfallet. Att domarna
inte reagerade i den situationen kan kännas konstigt för min del. Det fanns nämligen en het potatis
mellan de båda spelarna, sedan den gången då Moore tacklade Marcus Näslund på ett idiotiskt sätt,
i en tidigare match under den säsongen. Jag säger inte i och med detta att det är domarnas fel.
Men jag kan tycka att de borde ha varit lite mer observanta på vad som försegick mellan dessa två
spelare. Oavsett det som hände, har Bertuzzi gång på annan stått upp för sina handlingar och medgett
att det han gjorde var helt fel. Jag kommer aldrig försvara Bertuzzi. Men jag måste ändå säga att det är
starkt gjort.


Bertuzzis överfall på Steven Moore



Todd Bertuzzi, presskonferens efter överfallet.



Jag måste bara slänga in en bild på Per Ledin och Emil Kåberg, som togs då de spelade tillsammans
när Färjestad tog SM-guld 2006. Jag gillar bilder på något sätt. Den känns skön på något sätt.


Under hela slutspelet 2006 hade Frölundasupportrarna riktat en ramsa mot Färjestads tuffingar
Per Ledin och Emil Kåberg som lät följande: "Kåbergs flickvän heter Per Ledin, Per Ledin..."
När Färjestad sedan bärgat SM-guldet kom Aftonbladet med idéen att de skulle posera halvnakna
pussandes på varandra, något som båda tyckte var en rolig idée. Läs hela artikeln HÄR!


Ledin kommenterade själv bilden på följande sätt i en artikel:

"Bra om bilden används i homodebatten"


Under åren har nämligen idrottare/domare som är homosexuell utsats för påhopp. En västeråsspelare
höggs till döds 1999, pga sin homosexualitet. Debatten om just homosexualitet inom idrotten har
pågått till och från i många år.



XOXO Jenny has left the building. To be continue...





Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0