Asti Cinzano; champagne? = SKÄMT

Jag reagerade på en sak idag som fick mig att börja skratta så jag
nästa grät. En person påstod att hon satt och drack champagne
på en tisdag. Och med champagne menade hon Asti Cinzano.
Det var just därför jag började skratta. Asti cinzano är ju
ett vitt, sött, mouserande, italiensk vin. Det är faktiskt riktigt gott.
Drack det som "champagne" på min student. Men jag kallade det
aldrig för champagne, utan sa mouserande vitt vin eftersom det var
exakt det som det är. Vem dricker riktig champagne på skolavslutningen?
Det är nog inte så många föräldrar som väljer att köpa riktig champagne
åt sina barn. Och med riktig champagne menar jag flaskor som kostar
ca 250-300 kronor för en 75cl flaska.



Men att en person, som dessutom jobbat på krog, försöker
slå i folk att Asti Cinzano är champagne är en av de dummaste
sakerna jag har sett på länge. Jag bara skrattar åt det just nu.
Måste nästan klassa det som dagens skämt. Och när man påpekar
det försvinner kommentaren lika fort som jag skrev dit den.
Menmen, man kanske ska låta dessa människor fortsätta leva
i tron att den 75cl flaska Asti Cinzano för 75 kronor är champagne.
Blir nog bäst så, eftersom de tror så mycket på det själv, att de
försöker lura i andra det också. Hehe.



Asti Cinzano;                                                           Moët & Chandon Brut Impérial;
Fejkchampagnen                                                        Riktig champagne.
Kostar bara 75 kronor                                                Kostar nästan 400 kronor för 75cl
för 75cl





Kommentarer
Postat av: The man

Du måste förstå att det tillagas på samma sätt som champagne. Det är i principen samma sak. Men det är så att riktigt champagne kommer från området champagne i Frankrike. Annars är det samma sak. Det är en märkes grej precis som med kläder...

2010-12-20 @ 12:16:07
Postat av: Aytor

Precis som ovanskrivna kommentar, du är jävligt obildad om du tror att fina drycker kommer av priset.. Läs på innan du skriver

2010-12-29 @ 16:26:12
Postat av: wiseguy

Egentligen så har du fel där då mousserande vitt vin kan vara allt från hämkört vin i sodastreamern till ett fint docg vin från italien. Men champagne är mycket svårare att framställa då skörden måste vara perfekt och endast 3 druvor får användas (pinot noire, Pinot meuniere, och chradonnay) samt att framställningen har mycket högre krav än "vanligt" mousserande, däremot finns de "champagner" utifrån champagne men kallas då annorlunda, tex cava i spanien crémant i frankrike och mellan europa samtspummante i italien

2010-12-31 @ 17:40:20
Postat av: Linnéa

Håller helt och hållet med "the man"!!

skratta på du bara..du har gjort bort dig!

2011-05-14 @ 16:34:44
Postat av: Micke

Stop hating. Precis som the man säger så är det i princip samma sak, men eftersom det inte är tillverkat i "rätt" område så får det inte kallas champagne. Ta en kall bira, lite vänner och sluta störa dig på småsaker. Njut av livet.

2011-07-30 @ 23:08:29
Postat av: Eva

Det är faktiskt precis samma sak som champagne, fast det får inte kallas det i butik, på samma sätt som fetaost inte får heta fetaost längre om det inte är tillverkat i Grekland. Benämningen mousserande är benämningen på alla bubbelviner, även dem från området Champagne i Frankrike.

2011-12-30 @ 21:28:46

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0